היועמ"ש: לא היה צורך בבדיקה של מכירת הצוללות למצרים

"ראש הממשלה הסביר כי קיימת סיבה רגישה וסודית שבגינה הוא לא התנגד למכירת הצוללות מגרמניה למצרים והחלטנו שהנתון הסודי אינו דרוש לחקירה" כך כך מסר הערב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בתשובה לפניית התנועה לאיכות השלטון • כזכור בשבוע שעבר פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש ולפרקליט המדינה בדרישה להשלים את החקירה על נסיבות אישור עסקת מכירת הצוללות בין גרמניה למצרים

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

"חקירת פרשת הצוללות נערכה באופן יסודי ומעמיק.. ראש הממשלה הסביר כי קיימת סיבה רגישה וסודית שבגינה הוא לא התנגד למכירת הצוללות מגרמניה למצרים. החלטנו שהנתון הסודי אינו דרוש לחקירה." כך מסר הערב (א') היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בתשובה לפניית התנועה לאיכות השלטון ששאלה אותו אם ידע על החלטתו של נתניהו שלא לסרב למכירת הצוללות הגרמניות למצרים.

היועמ"ש הוסיף ומסר, באמצעות עו"ד גיל לימון כי "נתניהו מסר לו שהוא מוכן לפרט מהי אותה סיבה סודית שבגינה לא התנגד לעסקה השנויה במחלוקת היום מהזווית של ישראל, בעדות מיוחדת בפני היועמ"ש ופרקליט המדינה בלבד". לדברי היועמ"ש, הוא החליט בשעתו ש"הנתון הסודי" לא היה דרוש לחקירה ולכן הוחלט שלא להעמיק ולברר מהו אותו נתון סודי עליו דיבר נתניהו.

בריאיון ששודר אתמול בחדשות 12 אמר ראש הממשלה נתניהו כי "גנץ ולפיד, ובמיוחד בוגי ואשכנזי, מנסים להכריח אותי לחשוף סוד מדינה, הם מסכנים את ביטחון המדינה. אני לא יכול לחשוף את זה. היועמ"ש יודע ובדק את זה ולא מצא שום רבב במה שעשיתי".

מטעמו של ראש הממשלה נתניהו:

היועץ המשפטי לממשלה מאשר שהוא קיבל את העובדה שנושא הצוללות המצריות הוא נושא ביטחוני רגיש ולא שום דבר אחר. הוא גם מאשר את העובדה שראש הממשלה נתניהו הציע בשעתו לעדכן אותו ביתר הפרטים המסווגים, אך היועמ"ש לא ראה בכך צורך. ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב עם היועמ"ש והזמין אותו לפגישה, יחד עם היועץ לביטחון לאומי, שבה יעדכן אותו ביתר הפרטים המסווגים.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "היועץ המשפטי לממשלה הודיע כעת לתנועה לאיכות השלטון, כי ראש הממשלה לא התייעץ איתו ולא שאל את דעתו טרם מתן האישור למכירת הצוללות למצרים. היועץ כתב לתנועה כי בעת החקירה שלו, נשאל ראש הממשלה על נושא זה וכי תשובתו הייתה כי בשל רגישות הנושא הוא יהיה מוכן לספק גרסה לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה. התנועה רואה בחומרה רבה את הנסיון של ראש הממשלה לנסות ולהדביק ליועץ המשפטי ידיעה על מכירת הצוללות למצרים מבלי שהיועץ היה מעורב או לחליפין ידע על כך. אנו חוזרים ודורשים לפתוח בחקירה פלילית בנושא".