דלק קידוחים בוחנת את הרחבת קיבולת ההפקה ממאגר לוויתן

לשם כך שותפי לוויתן אישרו תקציב של 25 מיליון דולר לבדיקה הנדסית לבחינת הזרמת הגז • מנכ"ל דלק קידוחים: "הזרמת הגז למצרים - כבר בשלושת החודשים הקרובים" • אלה פריד מלאומי שוקי הון: "גם אם קיים איזשהו איום מהתגליות ממצרים - הוא רק בטווח הבינוני ארוך"

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: תמר מצפי
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: תמר מצפי

חברת דלק קידוחים  הודיעה היום (א') במעמד פרסום הדוחות כי היא בוחנת את הרחבת קיבולת ההפקה ממאגר לוויתן. לשם כך שותפי לוויתן אישרו תקציב של 25 מיליון דולר לבדיקה הנדסית לבחינת הזרמת הגז. עד כה דלק קידוחים השקיעה כמעט 2 מיליארד דולר בפיתוח לוויתן, מהם הושקעו 700 מיליון דולר ב-2019.

נזכיר כי על פי התכנית המקורית, שלב 1א' יאפשר קיבולת הפקה של 12BCM, ושלב ב' יאפשר 9BCM. יחד, קיבולת ההפקה אמורה להסתכם ב-21BCM. שותפי לוויתן ינסו להגדיל את יכולת ההפקה בשלב 1א' ל-BCM 16 לשנה באמצעות הוספת בארות הפקה והוספת צינור שלישי מהשדה לפלטפורמת לוויתן. בשלב השני, ינסו השותפות להגדיל אצ יכולת ההפקה ל-BCM 24.

לדברי אלה פריד, אנליסטית בכירה לתחום האנרגיה בלאומי שוקי הון, "אם מניחים שיהיה יצוא מלא למצרים אז באמת צריך להרחיב את הקיבולת. בגלל המבנה המודולרי של לוויתן נבחנת האפשרות להגדלת הקיבולת ל-16BCM או ישר ל-24BCM. עוד לא נעשה הצעד, אלא רק נעשתה החלטה להקצות 25 מיליון דולר לבדיקה תכנונית-הנדסית-כלכלית של ההרחבות ועלויותיהן".

"ההערכות של דלק לגבי הביקוש המקומי ממשיכות להיות אופטימיות, וגם תחזית המכירות של לוויתן ב-2020 עומדת על 11BCM, רמה גבוהה מאוד ביחס לשנה הראשונה", הוסיפה פריד. "בהנחת היצוא של 7BCM, אולי לא יהיה 11BCM אך לפחות יגיע ל-9BCM. רמה שגם היא עולה על מרבית המודלים בשוק. לגבי יצוא לירדן, מלבד הסיכון הגיאופוליטי אין שום סיכון, הכל קורה כמתוכנן. לגבי מצרים, עולה שאלה לגבי פוטנציאל הגילויים המקומיים שם. גם אם יגיעו למציאת גז בכמות דרמטית, אלו לא יבשילו להזרמה תוך שנה. בנוסף, גם אם קיים איזשהו איום מהתגליות ממצרים - הוא רק בטווח הבינוני ארוך, וצריכות להיות תגליות מאוד דרמטיות ו/או היקפי פיתוח מאוד משמעותיים כדי לאיים על יצוא הגז הישראלי".

נזכיר כי בשבוע שעבר דווח כי דלק קידוחים שוקלת להוציא את לוויתן להנפקה בלונדון ולהעביר את החזקות שהן לא תמר במסגרת חברה בת חדשה, שתסחר ב-MAIN MARKET בבורסה של לונדון. השותפות הודיעה כי תישקל גם האפשרות לרישום כפול של החברה החדשה בישראל.

לדברי פריד, "ההודעה של דלק קידוחים משקפת את היצירתיות בניסיון לגבור על אתגרי הסחירות של נכסי האנרגיה בישראל, גם כאשר השותפויות רושמות הישגים במציאות הגיאו-פוליטית האזורית המורכבת. בנוסף, על מנת למשוך משקיעים פיננסיים זרים למאגרים המקומיים, יש צורך להתרחק ממבנה השותפויות ובעדיפות גבוהה גם להוציא את הנכסים למדדי גז ונפט בחו"ל. לא ניתן להפוך כיום שותפות לחברה בשל מגבלות החקיקה. כך שלמעשה הדרך היחידה למימוש פיננסי והצפת ערך העומדת בפני דלק כיום היא יציאה לחו"ל. אם התוכנית תצא לפועל, למעשה היא תותיר בדלק קידוחים רק את יתרת אחזקותיה בתמר ובתמר פטרוליום".

"מדובר בתכנית מאד אלגנטית, אשר עשויה להציף ללא ספק ערך למאגר לוויתן. מנגד, היא אינה פוטרת, ואף עשויה להגביר את חשיפת היתר של המשק המקומי למאגר תמר", הוסיפה פריד. "זאת ניתן לפתור כמובן, על ידי התחייבות לרישום כפול. מדובר במהלך מעולה לדלק, שעשוי להטיב עם משקיעי רציו ולהכביד על משקיעי ישראמקו, תמר פטרוליום ואלון גז, שכולן בעלות חשיפה טהורה לתמר".