טראמפ מתערב בבחירות? "אחרי 52 שנים הגיע הזמן להכיר בריבונות של ישראל ברמת הגולן"

בשיאה של מערכת בחירות בישראל, נשיא ארה"ב מצייץ בטוויטר כי הגיע הזמן להכיר בגולן כשטח בריבונות ישראלית • ביום שלישי אמורים הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו להיפגש בוושינגטון

שלט חוצות הליכוד / צילום: הליכוד
שלט חוצות הליכוד / צילום: הליכוד

פחות משנה אחרי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, וביטול חלקה של ארה"ב בהסכם הגרעין עם איראן, מבשר הנשיא טראמפ על מחווה היסטורית נוספת ומשמעותית עבור ישראל.

טראמפ כתב הערב: "אחרי 52 שנים, הגיע הזמן שארה"ב תכיר באופן מלא בריבונות הישראלית על רמת הגולן, איזור שהוא בעל חשיבות אסטרטגית ובטחונית למדינת ישראל ועבור יציבות האיזור".

נתניהו הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "בימים שבהם איראן מנסה לפעול להשמדת ישראל באמצעות שימוש בסוריה כפלטפורמה, הנשיא הודיע באומץ שיכיר בריבונות הישראלית בגולן. תודה לך, הנשיא טראמפ".

נתניהו אף שוחח עם טראמפ והודה לו על ההחלטה להכיר ברמת הגולן ואמר לו: "עשית היסטוריה".

טראמפ מודיע זאת כאשר מזכיר המדינה האמריקאית מייק פומפיאו נמצא בישראל ושעה לפני סבב ראיונות עם פומפיאו בכל כלי התקשורת. ביום שלישי אמורים הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו להיפגש בוושינגטון.

הודעתו של טראמפ היא דרמטית כי למהלך מן הסוג הזה לא הייתה תמיכה והכרה בינלאומית עד היום.

ברקע ההכרזה נמצאות כשנתיים של מלחמת התקפות אויריות בין ישראל לבין כוחות איראניים המתבססים בתוך השטח הסורי והמאיימים על ישראל. ישראל סיפחה את שטח רמת הגולן באמצעות חקיקה בשנת 1981, 14 שנים אחרי שכבשה את השטח מידי הסורים. בתגובה לחוק סיפוח רמת הגולן, קיבלה מועצת הביטחון את החלטה 497 אשר קבעה כי לסיפוח אין משמעות מבחינה בינלאומית.

במלחמת יום הכיפורים, ב-1973, ניסו צבאות סוריה לכבוש את השטח בחזרה מידי ישראל, ואחרי קרבות קשים הצליחה ישראל להדוף את הצבא הסורי. בשנת 1976 הוקמה העיר קצרין, היישוב העירוני היחיד בשטח והעיר הגדולה באיזור עד ליום זה.