סיום חלש לשנה חזקה: ההפסדים של מיטרוניקס גדלו ברבעון האחרון ל-19 מיליון שקל

בסיכום השנה טיפסו הכנסותיה של יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה ל-748 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ב-25% ל-106 מיליון שקל • במיטרוניקס מציינים כי לחברה "הטיה עונתית חזקה", ומרבית המכירות והרווח היו מרוכזים במחצית הראשונה של 2018

מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, סיכמה בסיומו של שבוע המסחר הנוכחי שנת פעילות חיובית נוספת, אבל לצד זאת הפסדיה ברבעון הרביעי, הנחשב כחלש עונתית, גדלו כמעט ב-40% והתקרבו ל-19 מיליון שקל. 

מניית מיטרוניקס  צפויה להגיב לתוצאות הכספיות בפתיחת שבוע המסחר הקרוב, וזאת אחרי טיפוס שנתי של כ-45%, המצטבר לכ-200% בשלוש השנים האחרונות ומשקף לחברה הקיבוצית שווי של 2.6 מיליארד שקל.

תוצאות מיטרוניקס
 תוצאות מיטרוניקס

בשורה העליונה, הכנסותיה הרבעוניות של מיטרוניקס דווקא גדלו בשיעור חד של 27% והגיעו ל-83 מיליון שקל, וגם הרווח הגולמי השתפר. אולם עלייה בהוצאותיה השונות הובילו להרחבת ההפסד התפעולי ב-26%, לכ-20 מיליון שקל, ויחד עם עלייה בהוצאות מימון הובילו להגדלת ההפסד הרבעוני.

כאמור, בסיכום שנתי המגמה הפוכה, והכנסותיה של מיטרוניקס טיפסו ב-17% ל-748 מיליון שקל, ולאחר שיפור הרווח הגולמי והתפעולי, הרווח הנקי שלה קפץ ב-25% ל-106 מיליון שקל. במיטרוניקס מציינים כי לחברה "הטיה עונתית חזקה וכ-70% מהמכירות בשנת 2018, ומרבית הרווח, היו מרוכזים במחצית השנה הראשונה".

עיקר פעילותה של מיטרוניקס, שבשליטת קיבוץ יזרעאל, מתרכז בפיתוח, ייצור ושיווק רובוטים המיועדים לניקוי בריכות פרטיות. נוסף לכך היא מציעה רובוטים לניקוי בריכות ציבוריות ומוצרי בטיחות ומוצרים נלווים לבריכות. כמעט כל מכירותיה (98%) נעשות בחו"ל.

מניית מיטרוניקס
 מניית מיטרוניקס

בסיכום שנתי, הכנסותיה ממכירות רובוטים לבריכות פרטיות צמחו ב-17% ל-605 מיליון שקל, בתמיכת "המשך תנופת המכירות" של אחד מדגמי הרובוטים שלה ("קו ה-S") וכן בשל "שימור רמת מחירים טובה". בהמשך לכך, גם הרווח הגולמי מפעילות זו השתפר, בתמיכת עליית שער האירו, עליית מחירים בחלק מטריטוריות הפעילות ו"המשך מגמת הוזלת רכיבים".

לצד זאת, הכנסותיה מרובוטים לבריכות ציבוריות צמחו ב-22% ל-71 מיליון שקל, בזכות מכירות מוצר WAVE 200 המיועד לבריכות עירוניות, ומוצר חדש בשם WAVE 150 המיועד לבריכות עירוניות של 25 מטר. גם בפעילות זו נהנתה מיטרוניקס מעליית שער האירו ומשינוי תמהיל המוצרים, שסייעו לשיפור הרווחיות. מגמה חיובית נרשמה גם בפעילות מוצרי הבטיחות והמוצרים הנלווים שלה לבריכות.

מיטרוניקס מדווחת בסיכום שנתי על "המשך מגמה של הגדלת נתחי שוק בכל הטריטוריות המרכזיות בהן פועלת החברה", ומוסיפה כי "בתחום השוק הציבורי, מסכמת החברה צמיחה גבוהה יותר ממה שצפתה הודות לעלייה בביקושים בקווי מוצר חדשים שהושקו בשנתיים האחרונות והמשך מיקוד אסטרטגי בתחום".

הרחבת הפעילות באה לידי ביטוי גם בעלייה ניכרת בהוצאות החברה, על מחקר ופיתוח, מכירה ושיווק, וכן הנהלה וכלליות. אולם למרות זאת הרווח התפעולי השנתי שלה התחזק ב-21% והגיע ל-133 מיליון שקל.

נוסף לכך, מיטרוניקס נהנתה מירידה בשיעור המס האפקטיבי ששילמה, בעיקר בזכות רפורמת המס בארה"ב, וכן בזכות הטבות מס במפעל שלה בדלתון. במקביל לדוחות הודיעה מיטרוניקס על חלוקת דיבידנד של 24 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

במבט קדימה, מיטרוניקס שומרת על אופטימיות וצופה בשנה הקרובה עלייה של כ-12% בהכנסותיה. כמו כן היא "מאמינה כי משפחות הרובוטים לשוק הפרטי שהושקו בשנת 2015, יחד עם הרובוטים החדשים לשוק הציבורי - יגבירו את הביקוש למוצרי החברה, גם בשנים הקרובות, עקב יתרונותיהם הטכנולוגיים על פני המוצרים המתחרים".