השקעות נדל"ן | פודקאסט

"ככל שנכס נראה חסר סיכוי – פוטנציאל הרווח הכספי גדל"

בתחילת שנות ה-90 עו"ד אירית ינקוביץ' ובעלה איתרו שני בתי סוכנות נטושים, רכשו והשביחו אותם • צורת ההשקעה הזו הפכה ל"נוסחה": ככל שהנכס נראה חסר סיכוי - כך פוטנציאל הרווח גדל • האזינו לפרק חדש של הפודקאסט "כסף בקיר"

עו"ד אירית ינקוביץ / צילום: איל יצהר
עו"ד אירית ינקוביץ / צילום: איל יצהר

"בתחילת שנות ה-90 הסתובבנו בקריית אונו עם הבן הבכור שלנו על הידיים. ראינו חורבות, ואמרנו פה אנחנו רוצים גם לקנות, גם להשקיע, וגם לבנות את הבית שלנו", מספרת עו"ד אירית ינקוביץ' שאכן מצאה במהירות נכסים להשקעה בעיר, שבה היא גם מתגוררת.

"העסקה הראשונה הייתה רכישה של שני בתי סוכנות ישנים אטומים. בשנות ה-60 הקפיאו את המקום, כי רצו להפוך אותו לשכונת מגדלים, אבל בגלל שלא הצליחו לפנות את הדיירים זה נשאר משנות ה-60, נשארו בתים סגורים אטומים בתי סוכנות ישנים. בתחילת שנות ה-90 זה היה במצב בדיוק כמו שזה נראה ב-68-69', ולנו זה נראה מאוד אטרקטיבי. שתי חורבות, כל אחת מהן על חצי דונם פחות או יותר".

בכמה קניתם את הבתים?

"או וואו אני לא ממש זוכרת, אבל זה היה קודם כל בדולרים של 1990, משהו כמו 30 אלף דולר, 40 אלף דולר. אני ממש לא זוכרת, אבל משהו שיכולנו להרשות לעצמנו, סימן שזה לא היה סכום כל כך משמעותי".

מה הפוטנציאל שזיהיתם ב"חורבות" הללו?

"ראינו דירה קטנה וחלקת קרקע, שזה כבר בעל פוטנציאל. אח"כ התחלנו לעבוד, התחלנו לעבוד להשביח את זה. שלב ראשון שיפצנו את הדירות האלה, וגרנו בהן. זו הייתה דירה סה"כ של 50 מטר, אבל בתחילת הדרך, זוג צעיר עם תינוק, זה היה פשוט פנטסטי, עם גינה מסביב, מה צריך יותר מזה, לא צריך הרבה יותר מזה. גרנו שם, והתחלנו לעבוד על תכנית, על השבחה, על זה שכל הרחוב יצא מההקפאה, וזה קרה. ב-98' הצלחנו לדחוף להעברת תכנית לבניית קוטג'ים במקום, ומיד התחלנו לבנות, וב-2001 כבר עמדו שם שני בתים, צמודי קרקע, יפים, שבאחת מהם אנחנו גרים עד היום, והשני מושכר".

לדבריה לאחר מכן הם רכשו "חורבה" נוספת באותו הרחוב, וכי עסקאות אלה, בנוסף לתחום ההתמחות שלה ושל בעלה כעורכי דין בתחום המקרקעין, סייעו להם לפתח "נוסחה", כך לדבריה להשקעת נדל"ן בעלת פוטנציאל רווח גבוה.

"אני פיתחתי נוסחה עם השנים שלפיה פוטנציאל ההשבחה נמצא ביחס ישיר לסיכון. ככל שהסיכון גדול יותר, כך פוטנציאל ההשבחה גדול יותר. ככל שאתה קונה דברים שנראים על פניו מורכבים, מסובכים, חסרי סיכוי ונטושים, כך פוטנציאל הרווח שלך הוא הרבה יותר גדול".

לינקוביץ' יש גם משנה סדורה בעניין השקעות בישראל מול חו"ל. "אני נגד השקעה מחוץ לישראל. אני אגיד לך למה? ושוב אני אומרת את זה מתוך ידע, מתוך דיסציפלינה והבנה של דיני מקרקעין. כשאתה קונה במדינה אחרת, כשאתה משקיע במדינה אחרת אין לך שליטה, לא לרגולציה, לא על השינוי בחקיקה, לא על המיסוי, אין לך מספיק הבנה, מספיק הבנת עומק, אז יכול להיות שבגלגול אחד, שני גלגולים, אתה תעשה רווחים יפים, אבל אתה יכול גם להפסיד מהר מאוד את כל מה שהשקעת. ואני מכירה המון מקרים כאלה, ראה מה שקרה ברומניה ב-2008-2009. בישראל יש פוטנציאל רווח גדול מאוד, גדול מאוד. אם אתה בודק מקומות שעומדים להתפתח. לא אלמן ישראל, ממש לא".

■■

האזינו לפרקים נוספים:

הנכד שמממן לסבתא דיור מוגן עם בתים באמריקה
לרכוש דירות בתור תחביב: כך הפכתי לבעל נכסים ביוון  
"אני לא מוכר את הדירה להשקעה כי המחירים בעלייה"