כוכב עולה במפלגה הדמוקרטית: נתניהו מצדד בגלוי בגזענים

בטו אורורק, שרץ לנשיאות ב-2020, מתריע: "בבחירות הקודמות הזהיר נתניהו שהערבים נוהרים לקלפיות" • "בצד הפלסטיני יש לנו מנהיג חסר אונים" • אורורק נחשב אחד מהמתמודדים הדמוקרטים המובילים, אחרי ביידן (שטרם הכריז על מועמדותו) וסנדרס; גייס 1.6 מיליון דולר ב-24 השעות הראשונות לאחר ההכרזה על מועמדותו

בטו אורורק ותומכים / צילום: REUTERS/Mike Segar
בטו אורורק ותומכים / צילום: REUTERS/Mike Segar

בטו אורורק, כוכב עולה במפלגה הדמוקרטית ואחד מהמתמודדים הדמוקרטים המובילים במירוץ לנשיאות ארה"ב, הכריז אתמול (ד'), כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצדד בגלוי בגזענים.

אשתקד התמודד אורורק על הזכות לייצג את טקסאס בסנאט. הוא הפסיד לסנטור המכהן, טד קרוז, אך העובדה שרק אחוזים ספורים הפרידו בינו לבין קרוז, שמרן אדוק, באחד מהמעוזים החזקים ביותר של המפלגה הרפובליקאית, הפכה את אורורק לגיבור במפלגה הדמוקרטית. הוא גייס 1.6 מיליון דולר מ-128 אלף אזרחים, ב-24 השעות הראשונות לאחר שהכריז על מועמדותו לנשיאות. בעבר הוא כיהן כציר בבית הנבחרים.

בפגישה עם סטודנטים בקולג' בניו-המפשיר,פרש אורורק את השקפתו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "אני מאמין בשלום ובכבוד ובזכויות אדם מלאות לעם הפלסטיני ולעם בישראל. הדרך היחידה להשיג זאת היא (ישום) הפיתרון של שתי מדינות לשני עמים".

"הבעיה היא שבשלב זה אין לנו, בשום צד, השותפים הטובים ביותר לניהול מו"מ", אמר אורורק. "יש לנו ראש ממשלה בישראל שמצדד בגלוי בגזענים ושבבחירות הקדומות התריע שהערבים נוהרים לקלפיות. ובצד הפלסטיני נמצא מנהיג חסר אונים, מחמוד עבאס, שלא הפגין יכולת רבה בזימון עמו שלו לשולחן הדיונים".

בתשובה על שאלה, הכחיש אורורק, ש"כסף מלוביסטים" תומכי ישראל, במירוץ לנשיאות בטקסאס, השפיע על גישתו לסכסוך. הוא טען, כי לא קיבל כספים מוועדות פעולה פוליטיות (PACs) אלא מתורמים בודדים בלבד. יחד זאת, על פי דיווח של AP אשתקד, 170 אלף דולר מהתרומות שקיבל היו קשורות בג'יי סטריט, השדולה שמגדירה עצמה "פרו-ישראל ופרו שלום". לדברי AP, הכריזה ג'יי סטריט באתר שלה על אורורק כאחד מהתמודדים בבחירות לקונגרס שהשדולה תומכת בהם וסיפקה קישורית שאיפשרה לתורמים לתרום ישירות לקמפיין שלו

ב-2014, היה אורורק אחד משמונה צירים בבית-הנבחרים שהצביעו נגד חבילת סיוע מיוחדת לכיפת ברזל בעיצומו של מבצע צוק איתן. אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית הגדולה בארה"ב, גינתה אותו בגין הצבעה זו. בתגובה הוא כתב בפייסבוק: "לא יכולתי להצביע במצפון נקי ללוות עוד 225 מיליון דולר כסיוע לישראל בלי דיונים, בעיצומה של מלחמה שגבתה חייהם של יותר מ-1000 אזרחים, ורבים מהם - יותר מדי - ילדים".

במארס 2015, סירב אורורק, יחד עם מחוקקים דמוקרטים רבים אחרים, להיות נוכח בנאום של נתניהו במליאת הקונגרס, שבו יצא ראש הממשלה נגד ההסכם הגרעיני עם איראן. אורורק נימק את העדרו בכך שהנאום העניק גוון פוליטי ליחסים בין ארה"ב לישראל.

אורורק בחר לצאת נגד נתניהו כמה ימים לפני ביקורו של רה"מ בוושינגטון, שבו הוא ייפגש עם דונלד טראמפ וינאם בוועידה השנתית של אייפ"ק. יום קודם לכן פרסמה ג'יי סטריט קול קורא למתמודדים הדמוקרטים על הנשיאות: גנו את מדיניות הכיבוש של נתניהו.

"אלה (מהמתמודדים) שיבחרו לחלוק את הבמה עם נתניהו, בעיצומו של מסע בחירות גזעני בוטה... חייבים להבהיר שהם אינם חולקים את ערכיו ומאשרים את קווי המדיניות שלו", נאמר בהודעת השדולה. "אלה שיישתתפו בוועידה בלי לגנות את הרטוריקה ההגזענית של נתניהו, שנותנת אור ירוק לקיצוניות ימנית, יאבדו את כל האמינות שלהם כאשר הם יגנו היבטים (גזעניים) זהים במדיניותן של טראמפ". בשלב זה, טרם ברור אם אורורק או מועמדים אחרים לנשיאות יופיעו בכנס.

ג'יי סטריט פונה למתמודדים הדמוקרטים לצאת נגד שלוש מגמות עיקריות במדיניות נתניהו:

גנו את העסקה של רה"מ שמתוכננת להכניס את המפלגה האולטרה-גזענית עוצמה יהודית לכנסת.
צאו נגד התחפרות הכיבוש, שמפר זכויות של פלסטינים ומערער את התקווה להשגת פתרון של שתי מדינות.
גנו את הרטוריקה הגזענית וההסתה נגד המיעוט הערבי בישראל.

יזמת ג'יי סטריט נועדה לנצל את התחזקות הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ובמיוחד את המחלוקת הפנים-מפלגתית שעוררו התבטאויות אנטישמיות/אנטי-ישראליות של צירת בית-הנבחרים המוסלמית אילחאן עומר. פלח משמעות מהצירים הדמוקרטים בבית תומך בעומאר ויו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, דחתה על הסף קריאות להרחיקה מוועדת יחסי החוץ של הבית.