אחרי השקעה של 290 מיליון שקל: ירושלים מחוברת לצינור גז טבעי

מדובר בצינור בקוטר 18 אינץ' הנמתח לאורך 34 ק"מ ועלות הקמתו היתה 290 מיליון שקל

השקת קו הגז הטבעי לירושלים / צילום: שי שבירו
השקת קו הגז הטבעי לירושלים / צילום: שי שבירו

חברת נתג"ז (נתיבי גז טבעי לישראל) חנכה את צינור הגז הטבעי לירושלים, בטקס בנוכחות שר האנרגיה, יובל שטייניץ וראש עיריית ירושלים משה ליאון.

מדובר בצינור בקוטר 18 אינץ' הנמתח לאורך 34 ק"מ ועלות הקמתו היתה 290 מיליון שקל.

הבנייה נעשתה בשני מקטעים - החלק הראשון, המערבי, מתחיל בתחנת הגפה 'יסודות' הקרובה למחלף שורק בכביש חוצה ישראל והשני מתחיל בתחנת מסילות ציון (ליד שער הגיא) ומסתיים בתחנת הפחתת הלחץ בבית זית. מתקן ההפחתה עצמו עדיין לא הושלם, ורק אחרי שיסתיים יוכל הגז לזרום, באמצעות חברת החלוקה רותם, למפעלים ולצרכנים באזור ירושלים. ב-2020 צפוי החיבור של הצרכנים הראשונים לגז. צריכת הגז בירושלים צפויה להיות שונה מאזורים אחרים בארץ, כי לצד מפעלי תעשייה ולקוחות מוסדיים צפויים להשתמש בגז גם לקוחות פרטיים, בעיקר להסקה בחורף הקרים בבירה. הלקוחות המוסדיים צפויים להיות, בין היתר, בית חולים הדסה, מוזיאון ישראל, מאפיות, האוניברסיטה העברית, בנק ישראל, קריית הלאום והכנסת, המפעלים תדמיר ואביק, מחצבות, מפעל מלט הרטוב, מפעלי אספלט, מנועי בית שמש, וקריית ההדרכה של המשטרה. חלק מן הלקוחות כבר חתמו על הסכם לאספקת הגז וחלקם נמצאים במשא ומתן.

בטקס אמר שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, כי "באמצעות צינור גז זה ואחרים שמניחה חברת נתג"ז, אנחנו מרשתים את מדינת ישראל, משפרים ומרחיבים את הולכת הגז הטבעי לרחבי הארץ. כך נגיע ליותר צרכנים, כך נחבר יותר מפעלים, כך תוזלנה העלויות וכך כולנו נוכל לנשום אוויר נקי יותר. אנחנו בעיצומה של מהפכת הגז הטבעי בישראל, ומתוצאותיה כולנו נרוויח".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון צופה כי "הגז עתיד להוזיל את הוצאות המשפחות על חשמל וייטיב עם תושבי הבירה. קשה להאמין שרק לפני קצת יותר מ- 70 שנה שחררנו את ירושלים, אז דאגו למים וחששו מ'איך יעלו את המים לירושלים'? זה כבר שייך להיסטוריה".

יו"ר נתג"ז, איתן פדן הוסיף כי: "אנו מחברים היום את אוטוסטרדת הגז לירושלים. זו אספקת חמצן אנרגטית לעיר הבירה, וכאשר חלקו של הקו עובר בדרך בורמה ההיסטורית, זה מרגש במיוחד."