סיום חזק לשנה: צמיחה של 17% בהכנסות אדמה ברבעון הרביעי ל-963 מיליון דולר

יצרנית חומרי ההדברה נהנתה מהשקה מוצלחת במיוחד של המוצר קרונוס בברזיל ומביקוש גבוה למוצריה בארה"ב ובאירופה • הרווח הנקי זינק ברבעון הרביעי ב-79% ל-46 מיליון דולר, אבל ברבעון הראשון של 2019 צופה החברה פגיעה של 20 מיליון דולר ברווח הנקי, עקב עצירת הפעילות במפעל ישן בסין

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: אלון רון
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: אלון רון

חברת מוצרי ההדברה אדמה מסכמת את השנה הטובה בתולדותיה עם תוצאות שיא ברבעון הרביעי של 2018. אדמה דיווחה היום, כי רשמה ברבעון הרביעי הכנסות של 963 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 17.3% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017.

אדמה, שנשלטת בידי קונצרן הכימיקלים הממשלתי הסיני כמצ'יינה, פועלת מאז יולי 2017 כחברה סינית ציבורית, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן. עם זאת, גם לאחר המיזוג ממשיכה אדמה לפעול ממשרדיה בקריית שדה התעופה, ומונהגת בידי המנכ"ל הישראלי חן ליכטנשטיין.

בחברה הסבירו היום, כי מכירות השיא ברבעון הרביעי נבעו מצמיחה עסקית חזקה, שמקורה בביצועי שיא בברזיל ובהעלאת מחירים גלובלית שהצליחה החברה להוציא אל הפועל במוצריה. בזכות עליית המכירות צמח גם הרווח הגולמי ברבעון הרביעי ב-17.6% ל-312 מיליון דולר.

עוד ציינה החברה, כי שליטה הדוקה בעלויות התפעוליות תרמה גם היא לשיפור ברווחיות התפעולית. הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) זינק ברבעון הרביעי ב-34.5% לשיא של 134 מיליון דולר, ואילו שיעורו מסך המכירות עמד על 13.9% - עלייה של 1.7 נקודות האחוז לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי זינק בשיעור גבוה עוד יותר, של 79%, לשיא של 46 מיליון דולר.

ב-2018 כולה הציגה אדמה צמיחה של 10.2% במכירות, לשיא של 3.881 מיליארד דולר. ה-EBITDA השנתי טיפס גם הוא לשיא של 653 מיליון דולר, אולם ברווח הנקי נרשמה ירידה של 11% ל-249 מיליון דולר ב-2018, עקב הכנסות מס בשנוצרו לחברה ברבעון הרביעי 2017, בשל הניצול הצפוי של הפסדים מועברים לצורכי מס בתקופות עוקבות.

תוצאות הרבעון הרביעי הטוב ביותר

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה, אמר היום כי "אלו תוצאות הרבעון הרביעי הטובות ביותר של אדמה, שבעקבותיהן רשמנו צמיחה דו-ספרתית במכירות לשנת 2018, אל מול מחירי הסחורות החקלאיות ותנאי מזג האוויר המאתגרים באזורי פעילות מרכזיים. אנחנו ממשיכים לחזק את הליבה שלנו על-ידי השקעה בסל מוצרים חדשים ומבודלים, וביצוע אסטרטגיית הצמיחה שלנו".

באדמה הסבירו היום, כי שוק המוצרים להגנת הצומח צמח מעט בשנת 2018, עקב תנאי ביקוש גבוהים יותר ורמות מלאי סטנדרטיות, לצד עלות רכש גבוהה יותר שמקורה בסין. צמיחה זו קוזזה חלקית על-ידי תנאי מזג אוויר מאתגרים, במיוחד באירופה, וגם על-ידי חוסר הוודאות השורר סביב המתיחות ביחסי המסחר שבין ארצות הברית לסין, אשר השפיע על מחירי הסחורות החקלאיות ובשל כך על הכנסות החקלאים, זו השנה הרביעית ברציפות.

לגבי הרבעון הרביעי, ציינו באדמה, המכירות החזקות נבעו מצמיחה עסקית משמעותית של סל המוצרים המבודל שלה, עם גידול כמותי בשיעור של 15.8% ברבעון הרביעי. תוצאות טובות במיוחד נרשמו ברבעון הרביעי באמריקה הלטינית, בהובלת ברזיל, עם צמיחה של 36.5% במכירות ל-347 מיליון דולר.

באמצע 2018 השיקה אדמה בברזיל קוטל פטריות חדש בשם קרונוס, שמכירותיו עלו על הציפיות והובילו את הביצועים החזקים במדינה כולה. מדובר במוצר המבוסס על תערובת חדשנית של שלושה חומרים פעילים ומיועד לטפל בחילדון האסיאתי, שפוגע בגידולי הסויה. מכירות מוצר זה הסתכמו בששת החודשים הראשונים להשקתו ב-70 מיליון דולר, ועל פי הערכות בשוק הן צפויות להכפיל את עצמן ב-2019. מדובר על שוק של 2 מיליארד דולר, שבאדמה רואים בו מקור צמיחה חשוב לשנים הקרובות.

במקביל, צמחו המכירות בצפון אמריקה ברבעון הרביעי ב-28.3% ל-204 מיליון דולר, בשל ביקושים גבוהים, ואילו באירופה נרשמה צמיחה של 22.4% ל-188 מיליון דולר, בזכות האיחור במועדי הזריעה, עקב הבצורת הקשה שדחתה את תחילת עונת הגשמים. מנגד, נרשמה חולשה במכירות בהודו עקב בצורת קשה שפגעה במדינה.

הסכם לרכישת אנפון מידי כמצ'יינה 

אדמה גם דיווחה היום כי חתמה על הסכם לרכישת חברת אנפון מידי כמצ'יינה, שהייתה מתוכננת זה זמן. אנפון מייצרת חומרים פעילים עבור השווקים להגנת הצומח, ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-2018 ב-230 מיליון דולר. תמורת הרכישה תשלם אדמה סכום של 62 מיליון דולר, עם תשלום נוסף פוטנציאלי של עד כ-60 מיליון דולר, כתלות במימוש רווח הקשור להעברה העתידית של חלק ממתקני הייצור של אנפון.

נוסף על כך חתמה אדמה לפני כחודשיים על מזכר הבנות לרכישה של חלקים משמעותיים מפעילותה בתחום הגנת הצומח של יצרנית הכימיקלים הסינית הואייפנג. רכישה זו אמורה לשפר את מעמדה התחרותי של אדמה במולקולות מרכזיות, שיתמכו בצמיחה שלה בסין ובשווקים הגלובליים.

עם זאת, אדמה גם דיווחה לאחרונה, כי השעתה באופן יזום את הפעילות באתר הישן של חברת סנונדה, אשר מצוי בשלבי העברה לאתר מתקדם בקרבת מקום, עקב רישום רמות גבוהות מן המותר של תרכובות כימיות בשפכים. השעיה זו צפויה להפחית בכ-20 מיליון דולר את הרווח הנקי של אדמה ברבעון הראשון של 2019.

בשנים האחרונות אדמה כבר השקיעה סך של 125 מיליון דולר בהעברת המפעל הישן בג'ינגזו, והקימה מתקני ייצור ומתקנים סביבתיים מתקדמים באתר החדש, כולל השקעה של 16 מיליון דולר במתקן לטיהור שפכים, מהמתקדמים בסוגו, אשר מוכן להפעלה.