האקר של צמיחה ונינג'ה של מכירות: תוארי המשרה הישנים כבר לא מספיקים

בניסיון לגייס טאלנטים צעירים, מעסיקים מבטיחים טייטלים מפוצצים • "אם התואר 'קאובוי נתונים' על כרטיס ביקור יגרום לבחור להתלהב, למה לא?"

נינג'ה בעבודה / צילום: Shutterstock
נינג'ה בעבודה / צילום: Shutterstock

חברת השירותים הפיננסיים OneAmerica, שנוסדה ב-1877, המציאה לאחרונה תואר חדש לאנליסט נתונים: "קאובוי נתונים", Data Wrangler, כדי לרענן את הדימוי שלה בקרב הצעירים שהיא מגייסת.

העובדים הצעירים תופסים את המגזר הזה כזקן וזעפני, אומר טוד שוק, סגן נשיא לנתונים ואנליזה בחברה. לדבריו, התואר הציורי החדש מדיף ניחוח של רעננות וגמישות, עם נכונות לקחת סיכונים. "אם אני יכול להדפיס 'קאובוי נתונים' על כרטיס ביקור של בחור, וזה מה שמביא אותו לכאן וגורם לו להתלהב, למה לא?".

זו לא החברה היחידה שממציאה תוארי משרה יצירתיים כדי למשוך כישרונות בשוק עבודה הדוק. לפי סקר מ-2018 של חברת הייעוץ לשכר פרל מאייר, 40% מהחברות אמרו שהן משתמשות בתארים כאלו כדי למשוך עובדים בכוח, לעומת 31% ב-2009.

אחרי המיתון העולמי לפני עשור, חברות רבות ניסו להמתיק את הצעות העבודה שלהן בעזרת "אינפלציה של תארים". הן השתמשו בתארים כמו "מנהל" או "סגן נשיא" כמילים נרדפות לשכר גבוה יותר. בימינו, אומרת רבקה טומן, סגנית נשיאה ליחידת הסקרים של פרל מאייר, חברות משתמשות בתארים כדי להראות, במיוחד לצעירים, ש"אתה יכול להשפיע".

התואר הסטנדרטי "מנהל משאבי אנוש", לדוגמה, מוחלף כאשר חברות מנסות לשווק את התפקיד כמשהו שממוקד יותר ברווחת העובדים. בארבע השנים האחרונות, שיעור הצעות העבודה ל"ניהול אנשים" זינק ביותר מפי שלושה, לפי אתר חיפושי העבודה Indeed.com.

גם מודעות לחיפוש נינג'ות או כוכבי רוק, נוסח "נינג'ות של שירות לקוחות" או "כוכבי רוק של מכירות", זינקו במקביל.

ג'ו היל (39) עבד לאחרונה כ"אוונגליסט פיתוח" בחברת יישומי אינטרנט בווירג'יניה, כמדריך ללקוחות פוטנציאליים למוצרי החברה. הוא אמר שהתואר הזה הצחיק אותו, בהתחשב בכך שהוא חשב פעם להיות כומר. אבל הוא גם אמר שהוא חושב שזהו צורך עמוק יותר של מחפשי העבודה בימינו. "אני רוצה שהעבודה שלי תהיה בעלת משמעות".

המבוגרים מסתייגים מהתארים החדשים

ישנם שינויים בתיאור המשרה שאינם אלא מיתוג מחדש, אך יש גם עסקים שמגבשים משרות חדשות כדי לשקף את מקום העבודה המשתנה. יותר חברות, כולל חברות טק כמו Salesforce, מעסיקות כעת "מנהל אתיקה ראשי", לדוגמה. התפקיד הזה הוא שינוי של מנהל המשמעת הראשי המסורתי, שמתמקד יותר בניווט בנוף המורכב של היחסים עם הקהילה ועם החברה האנושית, וגם ציות לרגולציה.

פול וולף, סגן נשיא בכיר ב-Indeed.com למשאבי אנוש, אמר שהמגמה הזאת כרוכה בסיכון לצמצום מאגר הפונים לחברה מפני שמחפשי עבודה רבים - בייחוד מבוגרים יותר - נוטים להסתייג מהתארים החדשים הללו. וולף מזהיר גם מכך שעובדים עם תארים לא טיפוסיים ברזומה שלהם עלולים להתקשות להוכיח את ניסיון העבודה שלהם למעסיקים חדשים.

עם זאת, וולף ציין ש-Indeed.com אכן שוכרת לעבודה "אוונגליסטים של גיוס עובדים", תואר שלדבריו משקף את "התשוקה והאנרגיה שאנחנו רוצים שיהיו למי שעוסק בתפקיד הזה".

עסקים רבים המשתמשים בתוארי משרה מיוחדים טוענים שהם יכולים למשוך את המועמדים המתאימים. בחברת בתי הדפוס Scalable Press מסן פרנסיסקו, מנהלת השיווק ג'וליה לי שוכרת לעבודה "האקר של צמיחה", תואר שצובר תאוצה בחברות סטארט-אפ בשנים האחרונות.

לדבריה, היא מחפשת מועמדים עם רקע פחות מסורתי בשיווק. "אם מישהו או מישהי מזדהה עם התואר 'האקר של צמיחה', יש להם בדרך כלל מערך כישורים שונה: רקע יותר טכני, אדם שלא חושש לשבור כמה ביצים", היא אומרת.

העובד קובע את התואר

בעתיד, חברות רבות יותר צפויות גם לתת לעובדים להשתתף בתהליך קביעת תוארי העבודה שלהם, אומרים מומחים. לפי הסקר של פרל מאייר, 6% מהחברות מעניקות לעובדיהן חופש פעולה נרחב בקביעת תואר העבודה שלהם, לעומת 3.9% ב-2009. "אם אתה מגדיר את התואר שלך, אתה מרגיש בעלות גדולה יותר", אומר תומאס שונפלדר, סגן נשיא בכיר בחברת הייעוץ בנושאי כוח-אדם Caliper.

כריס פרלי, בן 43, עשה בדיוק את זה. הוא העניק לעצמו את התואר "נינג'ה של יחסי ציבור" בעבודה בחברת הימורים ממינסוטה. "תמיד הייתי אדם שמוכן לחצות גבולות", הוא אמר. התואר גם שבר את הקרח בפגישות העסקים שלו. "רציתי להיות קצת יותר יצירתי".