משרד החקלאות דורש הסברים מפורטוגל על יבוא בקר נגוע בשחפת

וטרינרים בכירים טוענים לליקויים במערך האבחון זאת בשל התפרצות שחפת בבקר בצפון • משרד החקלאות: "הצלחנו לעצור שיווק מוצרי הפרות הנגועות בשחפת ולמנוע כל סכנה לבריאות הציבור"

רפת פרות / צילום:  איל יצהר
רפת פרות / צילום: איל יצהר

בעקבות חשש של וטרינרים כי בעדרי בקר בעמקים הצפוניים התפרצה מחלת שחפת העלולה לעבור גם לאדם הבא במגע עם בקר נגוע, וגילוי של המחלה ברפת בקיבוץ מעוז חיים וברפת במושב דבורה בחבל התענך, נערך תחקיר בשירותים הווטרינריים של משרד החקלאות במחוז העמקים בצפון. מסיכום התחקיר שהגיע לידי "גלובס" עולה, כי מקור השחפת בדבורה הוא ביבוא בקר מפורטוגל - ומשרד החקלאות דורש הסברים מהשירותים הווטרינריים של פורטוגל.

בכירים בתחום הווטרינרי טוענים כי שחפת הבקר הודברה בישראל כבר לפני 30 שנים, וכי הופעתה מחדש היא תעודת עניות לשירותים הווטרינריים, כתוצאה של מספר ליקויים במערכת לאיתור וטיפול במחלות אלה: בעבר הייתה חובת בדיקות סקר ברפתות לאיתור המחלה, אולם חובה זו בוטלה לפני כ-4 שנים; יבואני בקר קיבלו אישורי יבוא בלי בדיקה מספקת של העגלים המיובאים; במכון הווטרינרי ובחטיבת הפתולוגיה לא נערכו מספיק בדיקות ספציפיות לאיתור המחלה. לאחרונה התגלו במכון הפתולוגי מספר עגלים נגועים בשחפת, וקיים חשד כי אחד העובדים נדבק במחלה.

מן התחקיר עולה כי המחלה התגלתה בבית מטבחיים באום אל-פאחם בחודש דצמבר האחרון, ובעקבות הגילוי הוחלט להטיל הסגר על המשק במושב דבורה ולהוציא את שאר העגלים לשחיטה מבוקרת. משרד הבריאות קיבל את שמות 10 האנשים החשודים בחשיפה למחלה, ומתבצעת בדיקה בעניינם.

במהלך הבדיקה התברר, כי מלבד המשק במושב דבורה, עוד מאות עגלים שיובאו מפורטוגל הועברו למספר רפתות בישובים אכסאל, זרזיר ואום אל-פאחם, וגם לגביהם הוחלט על שחיטה מבוקרת. עוד התברר, שעשרות עגלים שיובאו מפורטוגל הוצאו לשחיטה ללא האישור הנדרש להעברתם לבית מטבחיים, ומכך מתעורר חשד ל"שחיטה שחורה" המגיעה למסעדות ולחנויות המוכרות בשר בקר טרי. הומלץ להפעיל את יחידת הפיצו"ח (פיקוח על החי והצומח) כדי לאתר את מיקומם של העגלים החסרים.

"דגש על איתור המחלה בבתי המטבחיים"

משרד הבריאות מסר, כי לא נשקפת סכנה לבריאות הציבור, וכי "אחריות הטיפול באירועים אלה הינה של משרד החקלאות, ומשרד הבריאות הינו רק גורם מייעץ".

משרד החקלאות מסר בתגובה: "הניסיון להציג את הנושא כ"מחדל" הוא שקרי ומטעה. ההפך הוא הנכון, בזכות מערך הבדיקות והדגימות של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הצליחו לעצור את שיווק מוצריהם של הפרות הנגועות במחלה ולמנוע כל סכנה לבריאות הציבור. ככלל, כל ראש בקר המגיע לישראל חייב בבדיקת שחפת בארץ המקור, טרם הגעתו לישראל. במקרה של המשלוח מפורטוגל, כאשר עלה החשד לנגיעות של עגל אחד להידבקות במחלה, נבדק הבשר והושמד ועל אף שהסיכוי להדבקת העגלים אפסי, שאר העגלים הוכנסו להסגר. כעת, השירותים הווטרינריים בישראל נמצאים בקשר עם השירותים הווטרינריים הפורטוגזים, אשר נדרשו להעביר תחקיר בנושא.

"מדובר במקרה שאירע בישראל לראשונה מזה כ-20 שנה. במסגרתו ובמסגרת האירועים הקודמים שאירעו, נתגלה החשש בבדיקות בבתי המטבחיים. משכך, לפני מספר שנים הוחלט להפסיק את הבדיקה למחלה כבדיקת שגרה, ולשים את הדגש על איתור המחלה בבתי המטבחיים. משרד החקלאות חוזר ומדגיש כי אין כל סכנה לבריאות הציבור, וכי ניתן להמשיך לצרוך חלב מפוסטר ללא כל חשש, כיוון שתהליך הפסטור של החלב מונע לחלוטין כל הדבקה שהיא במחלות ובפרט במחלת השחפת. ישנה רפת אחת בלבד בה נמצאו פרות הנגועות במחלה. רפת זו מעולם לא באה במגע עם בקר מיובא, והיא נמצאת בהסגר. מקור הדבקה אפשרי הוא העובדים הזרים שעובדים במקום והגיעו מנפאל, אחת מהמדינות בעלות אחוז החולים בשחפת הגבוה בעולם.

"לעניין הדיווח למשרד הבריאות, על כל מקרה שאירע וכל עובד שבא במגע עם בעלי החיים הנגועים, דווח ללשכת הבריאות המחוזית. עד כה לא דווח על מקרים של הידבקות בני אדם במחלה והמשרד ממשיך להיות במעקב בנושא.

"לעניין השחיטה הלא מבוקרת, בבתי המטבחיים מתקבל אך ורק בקר שנושא היתר הובלה. יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות מנטרת מידי שנה עשרות טון בשר של שחיטה שחורה המהווה עבירה על החוק, וככל שנדרש ממצה את הדין העבריינים".