הפירמידה של בזק מתרסקת בצל החלטת הרשות לניירות ערך: האג"ח התרסקו, המניות צללו

הרשות דחתה את בקשתה של חברת התקשורת להתייחס מבחינה חשבונאית לפעילות שלה ושל החברות הבנות כיחידה אחת • מאז מארס 2016 השלימה מניית בזק קריסה של 60%, וזו של בעלת השליטה ביקום ביותר מ-90% • לאומי שוקי הון: "איננו רואים בירידות בבזק הזדמנות כניסה"

ירידת מניות בזק / צילום בנין: איל יצהר, רקע: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ירידת מניות בזק / צילום בנין: איל יצהר, רקע: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

פירמידת התקשורת בזק  מתרסקת על רקע החלטת הרשות לניירות ערך אמש, לדחות את הבקשה של בזק להתייחס מבחינה חשבונאית לפעילויות שלה ושל החברות הבנות yes ובזק בינלאומי כיחידה אחת - מה שצפוי לגרור מחיקה בשווי של yes בספרים שלה. לפי הערכת החברה, המחיקה תעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל (כולל מחיקת עודפי עלות) בדוחות הרבעון הרביעי של 2018. משכך, המהלך ימנע מבזק לחלק דיווידנדים בטווח הקרוב.

מחיקת ערכה של yes מתווספת להפרשה של בזק ברבעון הרביעי בגין תכנית פרישה מוקדמת (512 מיליון שקל לפני מס), והוצאות נוספות שבגינן החברה הפחיתה את הרווח הצפוי לשנת 2018. בנוסף, לפי גיל דטנר מלאומי שוקי הון, "ייתכן כי החברה תבצע מחיקה של נכס המס שלה, שמוערך בכמיליארד שקל. ללא מחיקת נכס המס, ההפסד ברבעון הרביעי יעמוד על כ-1.8 מיליארד שקל".

מניית בזק צנחה היום בבורסה בתל אביב ביותר מ-7%, במחזור מסחר של 86 מיליון שקל, ובכך השלימה צלילה של יותר מ-60% מאז מארס של שנת 2016, לצד פיצוץ פרשת אלוביץ'. בכך בזק ירדה לשווי של 7.49 מיליארד שקל. 

בעקבות ירידת הערך הגדולה שצפויה לרשום בזק, שהיא נכס הבסיס של בי קומיונקיישנס, עדכנה ביקום כי היא מצפה שההון העצמי שלה יפחת מ-650 מיליון שקל. משכך, החברה לא צפויה לעמוד בהתניות הפיננסיות כנדרש מול מול בעלי האג"ח. המשמעות היא שהחברה לא תעמוד בהתניות הפיננסיות כנדרש מול מול בעלי האג"ח. סך הקיטון בהון העצמי צפוי להיות 700-800 מיליון שקל. 

מניית בי קומיונקיישנס  צללה ביותר מ-40% לשער של 13.09 שקל למניה, ובכך השלימה התרסקות של 90% מאז חודש מארס של 2016. רק נזכיר כי לפני שבוע מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב דחו את ההצעה של סרצ'לייט לרכישה לפי שער של 20 שקל למניית בי-קום.

מניית אינטרנט זהב צנחה ביותר מ-22% ובכך השלימה נפילה של יותר מ-95% מאז מארס של שנת 2016. אג"ח אינטרנט זהב מסדרה ד' קרסו ב-42%, והאג"ח של ביקום נפלו בעד 12.88%.

"המחיקה בשווי של יס אינה אירוע תזרימי, ולכן לא אמור להשפיע על שוויה הכלכלי של החברה", הוסיף דטנר. "לגבי תשלום דיבידנדים, סביר להניח שהחברה לא תוכל לשלם דיבידנד לפני 2022. מחיקת נכס המס יכולה לדחות את המועד עוד יותר. ברור שעבור משקיעים שמחפשים או נדרשים לדיבידנד, מדובר באירוע מהותי, וגם אין ספק כי מה שמשך לא מעט משקיעים לבזק, למרות האתגרים, זה התזרים החזק שבא לידי ביטוי בתשלומים קבועים. מנגד, בתקופה של אי ודאות ודרישות גבוהות להשקעות בשנים הקרובות, נראה לנו שלהפסקת תשלומי הדיבידנד, וכתוצאה מכך הפחתת רמת החוב, יש גם היבטים חיוביים בהיבט של חיזוק המאזן.

"אם החברה לא תבצע מחיקה בנכס המס, אז ההון יוותר חיובי. אם תהיה מחיקה, יש סיכוי כי לחברה יווצר הון שלילי, מה שצפוי להרחיק עוד יותר את המשקיעים מהמניה. למרות שלא מדובר כאן באירועים תזרימיים, המחיקה מעוררת חשש בקרב בעלי החוב, כאשר ניתן לראות לאחרונה עלייה משמעותית בתשואת האג"ח הארוך של החברה. זה לא יהיה בלתי סביר להניח, כי ירידת דירוג תבוא בהמשך - ותגרור עלייה בעלות המימון של החברה. איננו רואים בירידות הללו הזדמנות כניסה למניה. ההתפתחויות של השבוע יקטינו את הביקושים למניה, אבל אנו כמובן מתמקדים בהיבט הפונדמנטלי - החשש שלנו לא נובע משוק הטלוויזיה, שכן השווי של יס במודל שלנו (ולדעתנו אצל רוב האנליסטים) קרוב לאפס. לפיכך, הסיכון העיקרי כעת הינו האיום התחרותי בשוק הקווי (איום שקיבל נפח נוסף בשבוע שעבר עם הודעת סלקום על התקדמות בעסקת IBC), ומהקושי של החברה להתמודד איתו בשל הסביבה הרגולטורית", סיכם דטנר.