משרד התחבורה האמריקאי בודק את הליך הרישוי של מטוס בואינג 737 מקס 8

המשרד ביקש מאגף הפיקוח לבדוק את אישור איגוד התעופה האמריקאי שניתן לדגם המטוס שהיה מעורב בשתי תאונות קטלניות השנה

מטוס 737 של בואינג./  צילום:  רויטרס JASON REDMOND
מטוס 737 של בואינג./ צילום: רויטרס JASON REDMOND

משרד התחבורה האמריקאי ביקש כי אגף הפיקוח של המשרד יערוך ביקורת ויבדוק את אישור איגוד התעופה האמריקאי (FAA) שניתן למטוס הבואינג 737 מקס 8 - דגם הדגל של בואינג שהיה מעורב בשתי התאונות הקטלניות, שגבו את חייהם של 346 נוסעים ואנשי צוות. התאונה הראשונה התרחשה במטוס של חברת ליון אייר שהתרסק בחודש אוקטובר באינדונזיה, והתאונה השנייה במטוס של אתיופיאן איירליינס שהתרסק באתיופיה החודש.

זמן קצר אחרי התרסקות המטוס באתיופיה הודיעו בזו אחר זו מדינות שונות בעולם, שאליהן הצטרפה גם ארה"ב, כי הן מקרקעות את כל מטוסי הבואינג 737 מקס שבצי המטוסים שלהן עד להתבהרות החקירה. מדובר בביטול של מאות טיסות ברחבי העולם. כ-370 מטוסי בואינג 737 מקס כבר משרתים עשרות חברות תעופה בעולם, ויותר מ-4,500 מטוסים נמצאים בהליך של הזמנה. בואינג  מייצרת כ-57 מטוסים מדי חודש מדגם זה, שנחשב למבוקש ביותר מבחינתה כיום בקרב חברות התעופה, בהיותו מטוס צר-גוף שטס למרחק של עד 6,500 ק"מ. בתוך כך נציין כי לחברות התעופה הישראליות אין מטוסים מהדגם הזה.

לפי פרסומים שונים, הממצאים מבדיקת שתי הקופסאות השחורות של המטוסים שהתרסקו מעלים קווי דמיון בין שתי התאונות הקטלניות, כאשר בשני המקרים ההתרסקות התרחשה זמן קצר אחרי ההמראה. בעקבות החשש כי מדובר בתקלה דומה, מבקש כעת משרד התחבורה האמריקאי (DOT) להגביר את מעורבותו בבקרה על הליך האישורים שקיבל המטוס. 

בתוך כך מפרסמת CNBC כי נשיא ארה"ב דולנד טראמפ מינה יו"ר חדש לאיגוד התעופה האמריקאי FAA - סטיב דיקסון, בכיר לשעבר בדלתא איירליינס.