גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שמעתי את השיר ימים לבנים מיליון פעם, ואז שמעתי אותו שוב

דרור פויר שמע את השיר שכתבה לאה גולדברג כשהוא מושר בפי מקהלת ילדים אל מול זקנים בבית אבות סיעודי, וכשהוא הסתיים הוא כבר לא היה אותו בנאדם

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

אחד השירים היפים בעברית היכה בי השבוע במלוא עוצמתו הרכה. זה קרה כשליוויתי את הילדה שלי ומקהלת בית הספר "היובל" להופעת פורים בבית אבות סיעודי בתל אביב. גם אני הייתי במקהלת בית הספר בגיל הזה, עד שהמורה למוזיקה גילה שאני זייפן נוראי שרק עושה עם השפתיים כדי להתחמק משיעורים. אני מאשים את עצמי; חודשים ארוכים וטובים החזקתי מעמד במקהלה בזכות שירה אילמת אך רבת הבעה בשורה השלישית של המקהלה, עד שפעם אחת איבדתי את עצמי בתוך שיר אהבה לארץ ישראל והעזתי להשמיע את קולי האמיתי. זה היה כל-כך טוב, פשוט לשיר במלוא כוונה וגרון! הייתי בעננים, אבל המורה עצר את השיר כאילו פגע בקיר בטון והוציא אותי לקריירת סולו. מאז אני מחפש בכל מקהלה, כחפש אח אבוד, את ההוא שרק עושה עם הפה ומנסה לסמן לו: שחרר, בנאדם, שכח מהמקהלה ופשוט תאבד את עצמך בתוך השיר. עדיף לך ככה, תאמין לי.

כמה עשרות קשישות וקשישים בשלבי שקיעה שונים חיכו למקהלת בית הספר כשהם ישובים בכיסאות גלגלים שסודרו בצורת חית. המקהלה פצחה במחרוזת קלילה של "אני פורים", "זקן ארוך לי עד ברכיים" ו"משנכנס אדר", וזכתה למחיאות כפיים מאלה שעוד מסוגלים. האחרים המשיכו לבהות נכוחה. "עכשיו", אמר יונתן המורה למוזיקה, "נשיר לכם שיר שאנחנו מאוד אוהבים" - והמקהלה התחילה לשיר את "ימים לבנים" שכתבה לאה גולדברג והלחין שלמה יידוב.

שמעתי את השיר המופלא הזה איזה מאה מיליון פעמים, כמוכם. אבל אף פעם לא האזנתי לו ככה, כשהוא מושר בפי מקהלת ילדים אל מול זקנים בבית אבות סיעודי. הסמליות הפואטית והיופי האכזרי של הרגע כמעט והכריעו אותי, אני אומר לכם. הרמתי את הטלפון כאילו לצלם, אבל בעצם נאחזתי בו, כטובע בקש.

ב. "ימים לבנים, ארוכים, כמו בקיץ קרני החמה", שרה המקהלה לזקנים המאושפזים, "שלוות בדידות גדולה… חלונות פתוחים לרווחה אל תכלת דממה" - שלוות בדידות גדולה, דוממת: היש הגדרה טובה מזו לחוויית האשפוז? "כל-כך קל לשאת שתיקתכם, ימים לבנים וריקים", ממשיכה המקהלה לשיר אל הזקנים החיוורים מלובן, ההולכים ומתרוקנים מן החיים שפעם פעמו בהם בעוצמה ושתיקתם כבדה מנשוא. אם יש קדושה בעולם, היא שרתה בחדר הזה כשהמקהלה שרה. הביצוע היה רחוק ממושלם, הילדים התקשו לגעת בצלילים הגבוהים ופה ושם שכחו מילים, אבל קדושה לא צריכה שלמות בשביל להתבטא. היא צריכה פגמים.

"הן עיניי למדו לחייך וחדלו משכבר לזרז על לוח שעון את מרוץ הדקים", שרה המקהלה. ילדים בכיתות ד’-ו’ שרים מילים שאת עומקן ואמיתותן הם בכלל לא יכולים לשער, עדיין. שרים על ויתור בלי שוויתרו באמת, שרים על שכחה בלי שצברו זיכרונות. בשעת פריחתם הם שרים על חידלון. ובעוד הם שרים, החידלון, הוויתור והשכחה יושבים ממש מולם, מסודרים בצורת חית. אני מסתכל על הזקנים, חלקם באמת נראים כאילו חדלו לזרז את מרוץ הדקים, אבל מה אני יודע. החלונות פתוחים לרווחה אל תכלת דממה ואני מסתכל לשמיים ומחפש את לאה גולדברג, אולי בדיוק יצאה להפסקת סיגריה. נראה לי שהיא הייתה מרוצה ממה שקורה פה.

"לבבי התרגל אל עצמו ומונה במתינות דפיקותיו", ממשיכה המקהלה ואני קולט שאני נשען על מכונת אק"ג ניידת, שרושמת את הפעילות החשמלית של הלב. "ולמתק הקצב הרך מתפייס, מוותר ונרגע", שרים הילדים והמילים מקבלות משמעות חדשה, קודרת, מוחלטת. כי פה, כשהלב נרגע זה הסוף.

כמוכם שמעתי את השיר איזה מאה מיליון פעם ואני יודע מה המילים שהולכות להגיע ולחרוך לי את הלב: המקהלה שרה "כתינוק מזמר שיר ערשו טרם סגור את עיניו", והזקנים מולה כתינוקות; חוסר האונים, הטיפול, החיתול. הם יושבים פה טרם יסגרו את עיניהם והאם הלאה כבר מזמן "פסקה מזמר, נרדמה". הנשים שיושבות פה, אני מבין, הן האם הלאה שפסקה מזמר.
הילדים שרים לזקנים וכל החיים כמו תופסים מקום במרחב בין המקהלה והקהל; כל מה שהיה וכל מה שיהיה. כשהשיר מסתיים אני בנאדם אחר ממה שהייתי לפני ארבע דקות.

ג. ימים לבנים הוא לא הדבר היחיד שהיכה בי השבוע. בחגים לפני כשלוש שנים וחצי כתבתי למוסף הזה כתבה על קורותיו של הקרפיון, מלידה ועד גפילטע פיש. בקיבוץ מעגן מיכאל פגשתי את תומר בורובסקי, ביולוג ימי ומפקד הקרפיונים בישראל מטעם משרד החקלאות.

החיבור בינינו היה מיידי. "בורובסקי יוצא מהטנדר שלו", כתבתי, "ומיד אני מרגיש שהולך לקרות פה משהו". ומשהו אכן קרה; משהו מוזר ונפלא. זה לא קורה יותר מדי בחיים, וטוב שכך, אבל מדי פעם אתה פוגש מישהו בפעם הראשונה וזה כאילו שאף פעם לא נפרדתם. נסענו לנו בג’יפ ובין קרפיון לקרפיון גילינו בורובסקי ואני שלמרות ההבדלים בינינו אנחנו בני אותו הגיל כמעט, שיש לנו שני ילדים, תאומים, בן ובת, בני אותו גיל כמעט - ואז גילינו ששנינו מושתלי כליה טריים, פחות או יותר אותו זמן ושנינו מטופלים באותה המרפאה. השווינו בדיקות ודיברנו לעומק על דברים שעברנו, דברים שאתה צריך לדעת שאתה לא היחיד שמרגיש אותם. "לעזאזל!", כתבתי, "זה כאילו אנחנו מראה אחד של השני. הוא מביט בי ואני בו. אין הפוכים מאיתנו. פיזית, תעסוקתית, אופנתית ומה לא. ובכל זאת. אחי, אני אומר לו, היה שווה לי כל הקרפיונים האלה".

בשבוע שעבר הודיעו לי שתומר נפטר בפתאומיות לפני כחודשיים כתוצאה מתאונה שהסתבכה והלב שלי נשבר ובכיתי. למרות שלא היינו בקשר, אני מרגיש שאיבדתי חבר או לכל הפחות חבר לקבוצה, אח לגורל, מישהו שתפס מקום טוב יחסית בחיים שלי, מישהו לדבר איתו, מישהו שמבין גם אותי וגם את הדגים ויודע את השמות של כל הציפורים. מישהו שקולו רועם וצחוקו מתגלגל. תימי, קראו לו אוהביו. צריך עוד הרבה כאלה בעולם, אבל עכשיו אנחנו צריכים להסתדר איכשהו עם אחד פחות. זה לא יהיה קל. צריך לעשות את זה ביחד.

סליחה על המנוח ואני, אבל האמת, שמאחורי העצב וכעס על המוות המיותר מבצבץ גם פחד: לא יכול להיות שאני היחיד שרואה את קווי הדמיון, נכון? אני לא מאמין בדברים האלה, כמובן שלא, ובכל זאת, קשה להתכחש. אני מחפש אנשים שיגידו לי שזה רק בראש שלי, שאז מה אם מדובר בגבר בגילי ובמצב לא הכי שונה משלי בעולם ושזה לא אומר כלום, סתם צירוף מקרים. עוד לא מצאתי. זה יכול היה להיות אני - וזו לא המחשבה הכי קלה לעבור איתה עוד גשר מאתמול למחר.

המילים האלה הן בשבילך, תומר בורובסקי. היה שלום, ותודה על הדגים.

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם