תשנה את משחקי המחשב? גוגל הכריזה על פלטפורמת סטרימינג של גיימינג

הפלטפורמה החדשה, סטדיה שתושק כבר השנה, הוצגה במסגרת כנס מפתחי המשחקים השנתי בסן פרנסיסקו • באירוע נערכה הדגמה כיצד סטדיה תאפשר למשתמש לעבור בלחיצת כפתור מצפייה בסרטון ביוטיוב שמציג משחק חדש, למצב שבו הוא יכול לשחק במשחק בדפדפן כרום תוך חמש שניות

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי הכריז הערב חזון החברה לעתיד הגיימינג - STADIA, פלטפורמת סטרימינג של גיימינג שתפנה לגיימרים, יוצרי יוטיוב בתחום ומפתחים. גוגל הכריזה על החזון במסגרת כנס מפתחי המשחקים השנתי בסן פרנסיסקו (GDC). פלטפורמת סטדייה תושק כבר השנה, תחילה בארה"ב, קנדה ורוב אירופה. החברה לא שיתפה פרטים מדויקים יותר על זמן ההשקה, וגם לא הודיעה כמה יעלה להשתמש בשירות, אך אמרה כי בקיץ תפרסם פרטים נוספים.

גוגל השיקה בנוסף גם שלט עבור הפלטפורמה - STADIA controller, לדברי החברה, בעוד שניתן להשתמש בפלטפורמה גם בלעדיו, הוא מגביר את החוויה. השלט מתחבר באמצעות ווי פיי ישירות למשחק שמופעל דרך הענן, וניתן להשתמש בו יחד עם כל מכשיר דרכו המשתמש משחק. אחד הכפתורים בשלט מאפשר לשתף את המשחק ביוטיוב, ושלט נוסף מאפשר להשתמש בגוגל אסיסטנט בה יהיו פיצ'רים ייחודיים לגיימרים.

"בשנתיים האחרונות עבדנו קשה על טכנולוגיית סטרימינג לגיימינג. בחנו את היכולת שלנו להעביר בסטרימינג גרפיקה באיכות גבוהה. היום יש הרבה מכשולים לגיימרים. משחקים עם גרפיקות איכותיות זקוקות לקונסולות", אמר פיצ'אי. "אני מודה שאני לא גיימר גדול, אבל יש לי את הפריבילגיה להוביל חברה שבה עובדים אנשים שאוהבים לפתור בעיות קשות במדעי המחשב. רבים מהם התחילו את המסע שלהם עם מחשבים דרך משחקים".

מפתחי המשחקים עבור הפלטפורמה יוכלו לפתח משחקים עבור מאות משתמשים מתחרים בו זמנית, משחקים שיציגו מסך מפוצל שמציג מספר סצינות מאותו משחק, ויוכלו להשתמש בכלי למידת מכונה כדי להפוך את עיצוב המשחק לפשוט יותר. הפלטפורמה תציע גם פיצ'רים ייחודיים ליוצרי יוטיוב מתחום הגיימינג, כמו האפשרות לשדר בלייב משחקים, כאשר צופים יוכלו להצטרף כמתחרים במשחק. גוגל שיתפה פעולה עם חברת AMD כדי לייצר מעבד גרפי עבור מרכזי הנתונים שלה שיתמוך בפרויקט.

באירוע נערכה הדגמה כיצד סטדיה תאפשר למשתמש לעבור בלחיצת כפתור מצפייה בסרטון ביוטיוב שמציג משחק חדש, למצב בו הוא יכול לשחק במשחק בדפדפן כרום, מבלי להוריד את המשחק, תוך חמש שניות. זאת בזכות טכנולוגיית ענן. בנוסף, גוגל תאפשר לגשת למשחק ממגוון של מכשירים - טלוויזיות, מחשבים שולחניים, לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים, ללא צורך בקונסולה. בשלב הראשון לפחות, הפלטפורמה תהיה זמינה רק בשימוש בדפדפן כרום, ב-chromecast או באפליקציה ייעודית לסמארטפונים של מותג פיקסל של גוגל. 

גוגל הודיעה כי תקים אולפן משלה ליצירת משחקי וידאו - Stadia Games and Entertainment. בנוסף, החברה אמרה כי מאה אולפנים נוספים כבר קיבלו ערכות מפתחים כדי לייצר משחקים עבור הפלטפורמה. המשחק היחיד שגוגל כבר הודיעה כי יהיה זמין בפלטפורמה החדשה הוא Doom Eternal של חברת id.

פיתוח שירות סטרימינג למשחקים נחשב לתחום חם שענקיות רבות בתעשייה מנסות להשיק. גוגל עצמה השיקה כבר פרויקט נסיוני בתחום הזרמת הגיימינג בשם סטרים, שאיפשר לשחק ב-Assassin’s Creed Odyssey באמצעות דפדפן כרום מבלי לרכוש את המשחק. גם מיקרוסופט מתכננת להתחיל לבחון באופן פומבי פלטפורמת סטרימינג לגיימינג בהמשך השנה, בשם xCloud. בנוסף, ענקית המשחקים EA עובדת על מוצר בתחום בשם פרויקט אטלס וגם אפל ואמזון מנסות לפתח שירות בתחום לפי דיווחים.

גוגל וכל חברה אחרת שמנסה לפתח שירות כזה תיאלץ להתמודד עם האתגר של העברת נתונים רבים כל כך בזמן אמת ללא עיכובים. בעוד שבשירות כמו נטפליקס למשל, אם תקלות בחיבור האינטרנט של המשתמש או מהירות איטית יחסית עשויים להוות הפרעה בכך שחווית הצפייה לא תהיה רציפה, בתחום הגיימינג בעיה כזו תהיה קריטית, מאחר שהתחום בנוי על תגובות מהירות מהשחקן שמשפיעות על מהלך המשחק.