המפתח להפחתת תאונות - מודעות של ההורים לסכנות

השיפור במספר הילדים שנפגעו בחברה הערבית מראים שאפשר לעשות שינוי תודעתי

שמירה על בטיחות הילד / צילום: Shutterstock
שמירה על בטיחות הילד / צילום: Shutterstock

יש הרואים בתאונות גזירת גורל, אבל הניסיון מוכיח כי יישום תוכניות מקצועיות והסברה מתאימה יכולים להעלות מודעות ולשנות התנהגות ובכך להביא למניעת תאונות. החברה הערבית בישראל מהווה מקרה בוחן מעניין שניתן ללמוד ממנו.

ארגון בטרם לבטיחות ילדים פועל מתוך הבנה שתאונות בכלל, ותאונות ילדים בפרט ניתן למנוע. הארגון נשען על ידע וניסיון עולמי. באמצעות מאגר איסוף הנתונים אפשר לבחון כל העת מהם הדגשים אשר עליהם עלינו לשים משקל רב יותר בפעילותנו. אחת הדוגמאות הבולטות היא החברה הערבית המהווה חלק גדול ממקרי ההיפגעות ביחס לגודלה באוכלוסייה.

לפי דוח תמותה לשנת 2018 של ארגון בטרם לבטיחות ילדים, אשר פורסם בתחילת ינואר, בשנה החולפת מתו בישראל 124 ילדים כתוצאה מתאונות בבית, בדרכים, במרחב הציבורי ובמוסדות החינוך. 41 ממקרי התמותה היו של ילדים ערביים. משמעות הדבר היא כי שליש מהילדים אשר נהרגו בתאונות בשנה החולפת הם ערבים.

ילדים ערבים ברובם חיים ביישובים במעמד סוציו-אקונומי נמוך עם תשתיות רעועות. רבים מהבתים מעולם לא הגישו טופס 4 ואין להם פיקוח של מהנדס בטיחות. קל לראות איך הנתונים הללו מתיישבים בתוך פרדיגמה מובנית אשר אנו מקבלים ללא עוררין.

ולמרות זאת עד שנת 2008, הסיכון של ילד ערבי למות בתאונה היה גבוה פי 3 ביחס לזה של ילד יהודי. בשנת 2018, נצפתה ירידה בתמותת הילדים הערביים, והסיכון של ילד ערבי למות בתאונה גבוה פי 1.5 ביחס לילד יהודי. כלומר אנו עדים לירידה משמעותית בהיפגעות ילדים ערבים בישראל.

השינוי הזה לא צמח יש מאין. להתנהגות יש השפעה מרכזית על היפגעות ילדים. בשנת 2018 לא חל שינוי משמעותי בתשתיות ביישובים הערביים. מה שכן השתנה זו המודעות של ההורים לסכנות בזכות מפגש עם תוכניות בטרם ועם תוצאות מהלכי ההסברה. בעקבות העלייה במודעות, הם אימצו התנהגויות בטוחות.

פריצת הדרך החלה מתוך ההבנה כי השינוי בתוך החברה הערבית יבוא מתוכה. ביחד עם השותפים בממשל, בארגונים חברתיים ובמגזר העסקי, יצרנו תוכניות התערבות המותאמות היטב לרבדים השונים בחברה הערבית. את התוכניות מעבירות מדריכות מתוך האוכלוסייה, הפועלות לצד מתנדבים מקומיים. דוגמה נהדרת הן קבוצת הסבתות מהיישוב טורעאן, אשר זכו לאחרונה למגן שר הרווחה והעבודה למתנדבים והצליחו להביא לשינוי של ממש ביישוב שלהן.

גם החברה הבדואית, אשר נחשבה לקבוצת הסיכון המשמעותית ביותר בחברה הישראלית, הצליחה להפחית בצורה חדה את נתוני ההיפגעות. זה קרה בזכות תוכניות מדויקות הפועלות במקביל - תוכנית הפועלת ברשויות המקומיות הבדואיות בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר, תוכנית הפועלת בכפרים הלא מוכרזים בשיתוף כיל, ארגון אג'יק-מכון הנגב ומתן בקהילה.

למרות הגאווה על ההישג, חשוב להבין כי מדובר בינתיים בשנה אחת, אשר אינה בהכרח מעידה על מגמה. אנו רואים בנתוני השנה ניצנים לשינוי. ניצנים המוכיחים כי הזרעים אשר זרענו נקלטו באדמה, אך איננו שוכחים כי כל דריסת רגל גסה או שינוי סביבתי עלולים לפגוע בניצנים הרכים ולהרוס בקלות את כל אשר עבדנו למענו בשנים האחרונות.

מנכל"ית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים