"מעולם לא מדדו גירעון חודשי אלא תמיד מדדו שנתי" - האמנם? | המשרוקית

כשזה מסתדר להם, חברי "כולנו" מתגאים בגירעון החודשי. כשפחות, הם שוכחים מקימו • המשרוקית של גלובס

רועי פולקמן / צילום: שלומי יוסף
רועי פולקמן / צילום: שלומי יוסף

בראיון לתוכנית "חמש בערב" בגלי צה"ל, התייחס חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) לנתונים שפרסם האוצר יומיים קודם לכן, לפיהם הגירעון הממשלתי זינק ב-12 החודשים האחרונים (מארס 2018-פברואר 2019) ועומד על 3.5% מהתמ"ג. "זה הכל הפחדות, אמר פולקמן, "מעולם לא מדדו גירעון חודשי אלא תמיד שנתי". האומנם? זה כנראה תלוי אם הנתון הזה מביך או מחמיא לחברי מפלגתו של שר האוצר.

תקציב המדינה המאושר מדי שנה כולל יעד גירעון מחייב. את הגירעון הזה מודדים על פני שנת התקציב, שנמשכת בין ינואר לדצמבר. אחרי דצמבר מחשבים כמה גירעון נצבר בפועל, ובודקים אם חרג מהיעד או לא.

יעד הגירעון שנקבע בחוק ל-2018 עמד על 2.9%. נתוני האוצר הראו שהיעד לא נפרץ: הגירעון השנתי עמד בסוף דצמבר על 2.9%. עם זאת, לפני כשבוע פורסם ב"גלובס" כי לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הגירעון עמד בפועל על 3.1%.

אף שיעד הגירעון המחייב בחוק נוגע לשנת הכספים המלאה, אחד הכלים החשובים במעקב אחר ההתנהלות התקציבית של הממשלה הוא נתוני הגירעון השוטף. לפי חוק, משרד האוצר עצמו מחשב ומפרסם מדי חודש מהו הגירעון שהצטבר ב-12 החודשים החולפים. אל הנתון הזה, שפורסם לחודש פברואר 2019, התייחס פולקמן.

הגירעון המצטבר מאפשר לאוצר לצפות מראש את הגירעון השנתי, ובמקרה הצורך לשנות את המדיניות כדי לעמוד ביעד הגירעון השנתי שנקבע. נתוני הגירעון המצטבר מתפרסמים בקביעות, מצביעים על מגמות כלכליות חשובות ומשמשים כלי עבור שחקנים רבים במשק הישראלי.

בעוד שפולקמן לא שש להתייחס לגירעון החודשי המצטבר כאשר היה גבוה מהצפוי, שר האוצר שמח להתפאר בו - כשהתברר שהוא נמוך מהתחזיות. בנובמבר 2016, כשהציג משה כחלון בכנסת את תקציב המדינה לשנים 2018-2017, הוא אמר כי הגירעון המצטבר בספטמבר 2016 "עומד במצטבר כרגע על 2.2%. שימו לב שהצמיחה כרגע היא בממוצע 3.6%, הגירעון 2.2% - חברים, זה משק איתן!"

■ בשורה התחתונה: אמירתו של פולקמן אינה נכונה ברובה. אף שהחוק מחייב את הממשלה לעמוד ביעד הגירעון השנתי שנקבע בתקציב, הגירעון החודשי המצטבר מפורסם על ידי משרד האוצר מדי חודש ומשמש כלי מרכזי בניתוח, בניבוי ובעיצוב המדיניות התקציבית. לראייה, גם שר האוצר משה כחלון השתמש בעבר בנתוני הגירעון המצטבר כדי להצדיק את מדיניותו הכלכלית.

ההרחבה והמקורות המלאים - במדור המשרוקית באתר "גלובס".