חרף האיסור של פייסבוק: נתניהו ממשיך לאסוף נתונים על בוחריו

פייסבוק פנו לצוות קמפיין הבחירות של מפלגת הליכוד בבקשה להפסיק לאסוף מידע על משתמשי הרשת החברתית באמצעות "צ'אטבוט" אוטומטי באמצעותו רה"מ מדבר עם המשתמשים • לפי הדיווח, השימוש של צוות הקמפיין בבוט נוגד את מדיניות פייסבוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

פייסבוק פנו לצוות קמפיין הבחירות של מפלגת הליכוד בבקשה להפסיק לאסוף מידע על משתמשי הרשת החברתית באמצעות "צ'אטבוט" אוטומטי באמצעותו ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר עם המשתמשים. למרות הפנייה מטעם פייסבוק, בקמפיין הליכוד ממשיכים לעשות שימוש כזה בבוט. הדיווח פורסם לראשונה הערב (ב') בחברת החדשות.

לפי הדיווח, השימוש של צוות הקמפיין בבוט נוגד את מדיניות פייסבוק. באמצעות הבוט, צוות הקמפיין יכול לדעת מיהם הבוחרים הפוטנציאלים במפלגת הליכוד ולפרסם עבורם תעמולה בהתאם למידע שאספו עליהם. מפייסבוק לא נמסרה תגובה. הליכוד טרם הגיב לבקשת התגובה של "גלובס". מנהל קמפיין הליכוד מסר לחברת החדשות כי הם לא מתייחסים לפעילות הקמפיין.

פייסבוק הסתבכה כבר במספר שערוריות פוליטיות, בהן פרשת קיימברידג' אנליטיקה, במהלכה נחשף בשנה שעברה כי דלפו לחברת הייעוץ הפוליטית, שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ השתמש בשירותיה, פרטים על 87 מיליון משתמשים של הרשת החברתית ללא הסכמתם וידיעתם. בנוסף, באותן בחירות לנשיאות ארה"ב נעשו ניסיונות השפעה רוסיים על דעת הקהל האמריקאית באמצעות הרשת החברתית. פייסבוק מנסה בשנים האחרונות להגביר את מאמציה לשמירה על טוהר הבחירות, בין היתר באמצעות כלי שקיפות סביב מודעות פוליטיות ואיתור וחסימה של משתמשים מזויפים.

בסוף החודש הקודם פייסבוק הכריזה על מדיניות חדשה בישראל לקראת הבחירות, שמטרתה להגביר את השקיפות סביב מודעות פוליטיות בפלטפורמה. במסגרת המדיניות, פרטי הגופים העומדים מאחורי מודעות פוליטיות נדרשים להיות שקופים למשתמשים, מפרסמי המודעות מחויבים לחשוף את זהותם המלאה בפני פייסבוק באמצעות אמצעי זיהוי רשמי ישראלי הכולל תמונה, ומי שאינו אזרח ישראלי מנוע מלפרסם מודעות פוליטיות.

מפייסבוק נמסר: "שימוש בבוט הוא פרקטיקה מוכרת שאין בה הפרה של מדיניות החברה. בימים האחרונים צוות המדיניות של פייסבוק עומד בקשר עם אנשי הדיגיטל של קמפיין הליכוד על-מנת לדייק את אופן השימוש שהם עושים במערכת זו, כפי שנעשה עם כל גורם במערכת הפוליטית".