המתקפה של שקד על ביהמ"ש העליון: ניסיון לקושש עוד קולות בקלפי

איילת שקד הכריזה היום באופן סופי ורשמי על רצונה לשנות כליל את מערכת האיזונים והבלמים בין שלוש רשויות השלטון בישראל. נכון, זה נוגד לאתוס הדמוקרטי של מדינת ישראל ולערכי היסוד של השיטה שלנו. אבל היי – אולי שקד תרוויח עוד כמה קולות בבחירות • דעה

איילת שקד / קרדיט: מערכת
איילת שקד / קרדיט: מערכת

"אדם צועק את שחסר לו", כתב מאיר אריאל. "חסר לו ביטחון - צועק ביטחון, חסרה לו גאווה - צועק גאווה. אדם צועק את שחסר לו. לא חסר לו - לא צועק". ולשרת המשפטים איילת שקד חסרים קולות בקלפי. או ליתר דיוק, שקד חוששת שעוצמתה הפוליטית תיפגע בבחירות ב-9 באפריל.

אבל פוליטיקאים הרי לעולם לא יודו שהם חוששים שיחסרו להם קולות בקלפי, הם תמיד צריכים להציג מצג של ביטחון בעוצמתם ובהצלחתם. אז שקד צועקת דברים אחרים. דברים שלשיטתה יביאו לה קולות בקלפי. ואת מי הכי קל לתקוף ואת מי הכי פשוט לתקוף כדי לקושש מהר-מהר קולות בקרב ציבור הבוחרים הפוטנציאליים של הימין? נכון, את החמאס. אה, רגע, החמאס זה העניין של נפתלי בנט. שקד מופקדת על המתקפות על בג"ץ.

וכך, בצל אימת הסקרים המנבאים לימין החדש 4-6 מנדטים בלבד, החריפה היום (ב') שקד את המתקפה שלה על מערכת המשפט. שקד הצהירה כי "בג"ץ מתנהל בשיטת 'חבר מביא חבר'", למרות ששקד עצמה לא מפסיקה להתהדר בכך שהיא שינתה את פניו של בית המשפט העליון, ולמרות שכבר כמה שנים טובות חל איסור מוחלט להעסיק בתוך מערכת המשפט קרובי משפחה של שופטים מכהנים.

אבל חמור מכך - שקד הלכה עוד כברת דרך משמעותית במסע הדה-לגיטימציה לבית המשפט העליון, כשהודיעה היום על כוונתה לקדם שינוי חקיקתי שיביא לכך ששופטי העליון ייבחרו בהחלטת ממשלה על-פי הצעת שר המשפטים ובאישור הכנסת. זאת, במקביל להליכי שימוע שיערכו למועמדים לעליון בוועדת החוקה.

במלים אחרות: שקד הכריזה היום באופן סופי ורשמי על רצונה לשנות כליל את מערכת האיזונים והבלמים בין שלוש רשויות השלטון בישראל, באמצעות הכפפת בית המשפט העליון לשתי הרשויות האחרות. נכון, זה נוגד לאתוס הדמוקרטי של מדינת ישראל ולערכי היסוד של השיטה שלנו. אבל היי - אולי איילת שקד תרוויח עוד כמה קולות ב-9 באפריל.