דויטשה בנק וקומרזבנק מודיעים: אנחנו במו"מ רשמי למיזוג

שני הבנקים הגרמניים אישרו אתמול שהם מנהלים משא ומתן רשמי למיזוג • שני הבנקים שקלו מיזוג במשך שנים ובהנהגת מנכ"לים שונים ואינם להוטים להתאחד, דיונים קודמים הגיעו לקצם מבלי שהתפרסמה שום הודעה רשמית

כריסטיאן סווינג, מנכ"ל דויטשה בנק/ צילום:רויטרס - Kai Pfaffenbach
כריסטיאן סווינג, מנכ"ל דויטשה בנק/ צילום:רויטרס - Kai Pfaffenbach

דויטשה בנק  וקומרצבנק  אישרו אתמול (א') שהם מנהלים מו"מ רשמי למיזוג, במהלך שמבשר שלב חדש לאחר שנים של ספקולציות על גורלם של שני הבנקים הגדולים ביותר בגרמניה. בנוסף לכך, מהווה מהלך זה הודאה בוטה בלחצים שעמם מתמודדים שני הבנקים.

דויטשה בנק אמר שהמו"מ מתנהל במסגרת בחינה מחודשת של "אופציות אסטרטגיות". שני הבנקים שקלו מיזוג במשך שנים ובהנהגת מנכ"לים שונים, אך דיונים קודמים הגיעו לקצם מבלי שהתפרסמה שום הודעה רשמית.

שני הבנקים אינם להוטים להתאחד. שורת צוותי הנהלה ניסתה לשפר את ביצועי דויטשה בנק, שבעבר היה אחד הבנקים האגרסיביים ביותר באירופה עם שאיפות להפוך לשחקן עולמי. אך ביצועיו ממשיכים לפגר אחר ביצועי מתחריו, ומחיר המניה ממשיך לצנוח. איחוד שני הבנקים במצבם הנוכחי ייצור בנק גרמני ענקי עם מאזן של כ-2 טריליון דולר, והמהלך עשוי להפיג את ספקנות הממשלה לגבי חוסנם של שני הבנקים.

שני הבנקים השקיעו מיליארדי דולרים בארגון מחדש, ביצוע שינויים בהרכב צוותי ההנהלה ופיטורי עובדים, וזאת בניסיון לשמור על עצמאותם. אך שניהם נכשלו במאמציהם לשכנע את ממשלת גרמניה שהם יכולים לשרוד בכוחות עצמם. שני הבנקים נפגעו משנים של שיעורי ריבית נמוכים, ומהרוח הנגדית של שוק הבית הגרמני, שבו לא קיימות העמלות הגבוהות שמספקות רווחים לבנקי ההשקעות בארה"ב.

בנקים אירופיים רבים נסחרים במחיר נמוך משמעותית מערכם הנקוב, ודויטשה בנק וקומרצבנק נמנים עם הבנקים שנסחרים במחיר הנמוך ביותר - סימן לכך שמשקיעים מפקפקים ביכולת ההנהלה ליצור ערך, ומאמינים שהבנקים נפגעים מהכלכלה האירופית הסקלרוטית ומהליקויים המבניים של עצמם.

בנקאים שמנסים לנחש את מבנה עסקת המיזוג טוענים שהגדול מבין שני הבנקים, דויטשה בנק, יוכל לשלב את פעילות הבנקאות הקמעונית שלו עם הפעילות המקבילה של קומרצבנק כדי לצמצם את עלויות המימון של חטיבת ההשקעות של דויטשה בנק, שגדולה יותר מזו של קומרצבנק. לא ברור אם יוכלו שני הבנקים למכור חלקים מפעילויות מסוימות, או אם הרגולטורים באירופה או בארה"ב יאלצו אותם לעשות זאת.

"אין שום ודאות שעסקה כלשהי אכן תתבצע", נאמר בהודעת דויטשה בנק אתמול. הבנק הוסיף שהוא מתמקד בשיפור "פרופיל הצמיחה והרווחיות" שלו. ההודעה לא כללה פרטים נוספים, למעט אישור דבר קיומו של מו"מ בין שני הבנקים.

אנליסטים אמרו שממשלת גרמניה עשויה להחזיק בסופו של דבר כ-5% מהבנק הממוזג. הדעה הרווחת זה זמן רב היא כי בתקופות קשות מקבל דויטשה בנק תמיכה מאחורי הקלעים מצדה של ממשלת גרמניה, והחזקה בבנק הממוזג תיצור קשר ברור יותר בין שני הצדדים .

משקיעים מפקפקים בכך שתועלות העסקה יקזזו את הקשיים הכרוכים בה, כולל שנים של עבודת אינטגרציה ודילול אפשרי של החזקות בעלי המניות. אם לא די בכך, הרי שבדיונים פרטיים על אפשרות המיזוג, הזהירו רגולטורי בנקאות אירופים כי כל בנק ממוזג שהוא יצטרך לציית להנחיות מחמירות בכל הנוגע לשמירה על היציבות.