ההכנסות מהביטקוין לא מספיקות: ביטפארמס לוקחת הלוואה של 20 מיליון דולר

חברת כריית הביטקוין הקנדית, שבסוף החודש יתבקשו בעלי מניותיה לאשר את מחיקתה מהמסחר בבורסת תל אביב, קיבלה הלוואה מחברת ההשקעות האמריקאית דומיניון קפיטל • ההלוואה תתבצע בארבע פעימות של 5 מיליון דולר בריבית של 10%, כשכל פעימה תימשך לתקופה של שנתיים • מנכ"ל ביטפארמס: "תמחור החומרה הנוכחי מהווה הזדמנות מעולה להשקיע בבנייה התפעולית שלנו"

ווס פולפורד (מימין) מנכ"ל ביטפארמס, ושניים ממייסדיה, פייר-לוק קימפר ומתיו ואשון / צילום: Bahador Zabihiyan
ווס פולפורד (מימין) מנכ"ל ביטפארמס, ושניים ממייסדיה, פייר-לוק קימפר ומתיו ואשון / צילום: Bahador Zabihiyan

חברת כריית הביטקוין ביטפארמס, שמניותיה נסחרות בבורסת תל אביב, הודיעה הבוקר (יום א') כי גייסה הלוואה של 20 מיליון דולר לצורך מימון ההתרחבות התפעולית השוטפת שלה. מניית ביטפארמס  זינקה הבוקר בכ-16%, לאחר שצנחה כ-28% מתחילת מארס, ומחירה משקף לחברה שווי שוק נוכחי של כ-100 מיליון שקל.

ב-28 במארס תכנס החברה אסיפת בעלי מניות מיוחדת, בנוגע להצעת ההסדר, שבמסגרתה החברה תמחק את מניותיה מהמסחר בבורסת תל אביב ותהפוך לחברה פרטית, שמניותיה יוקצו לחברה קנדית באותו שם, שתירשם למסחר בבורסה של טורונטו לחברות יזמיות (TSX Venture Exchange - TSXV).

בהודעתה הבוקר מסרה ביטפארמס כי מימון ההלוואות ייעשה על ידי חברת ההשקעות דומיניון קפיטל מניו יורק, שתעמיד לרשות ביטפארמס בארבע פעימות סכום של 5 מיליון דולר, בהתאם לעמידה מתמשכת באמות מידה מקובלות ובאבני דרך, כולל בניית תשתיות ורכישת חומרות כרייה. ההלוואה תישא ריבית של 10%, כשכל פעימה תימשך לתקופה של 24 חודשים.

במסגרת ההלוואות, תקבל דומיניון אופציות על כ-6.7 מיליון מניות של חברת ביטפארמס בקנדה, אם ייעשה שימוש מלא בסכום של 20 מיליון דולר. כתבי האופציה ניתנים למימוש לרכישת מניות רגילות של ביטפארמס קנדה לתקופה של 5 שנים ממועד ההנפקה, במחיר מימוש של 0.40 דולר למניה. כמו כן, כתבי אופציה בסך 1.67 מיליון דולר הוענקו לדומיניון, במקביל לפעימה הראשונה של ההלוואות, בסך 5 מיליון דולר, שכבר הושלמה. במקרה שההסדר לא יושלם, יהפכו כתבי האופציה לחוב של החברה.

הביטקוין (BTC ) נסחר היום (א') במחיר של כ-4,000 דולר ליחידה, על פי נתוני אתר CoinMarketCap, לאחר עלייה של כ-2% בשבוע האחרון. הביטקוין שומר על יציבות יחסית מתחילת 2019, לאחר שבשנה שעברה איבד כ-73% משוויו.

ירידה חדה במחירי מכונות הכרייה

נזכיר כי לפני שבוע דיווחה ביטפארמס כי היא צפויה לרשום הפחתה של כ-19.1 מיליון דולר בדוחותיה הכספיים לשנת 2018, שלדבריה, "מיוחסת ברובה לשווי הרכוש, הציוד והנכסים הבלתי מוחשיים, הקשורים לכריית מטבעות קריפטוגרפיים". במענה לפניית "גלובס" בנוגע להפחתה בדוחות, הסבירה החברה כי "שוויו של ציוד כריית הביטקוין פחת באופן משמעותי, ככל שמחיר הביטקוין ירד ב-18-12 החודשים האחרונים. כך, ברבעון הרביעי של 2017 המחיר של מכונת כרייה מדגם Antminer S9 (מתוצרת Bitmain) נע בין 2,000 דולר ל-3,000 דולר ליחידה, ואילו כיום המחיר הוא כ-200 דולר בלבד. למרות הירידה במחירם של כורי הביטקוין, חשוב לציין כי הם עדיין רווחיים".

קודם לדיווח על ההפחתה בדוחות, כפי שפרסמנו ב"גלובס", הודיע איש העסקים רועי סבג, שמחזיק בכ-22% ממניות ביטפארמס, כי מכר את כל המטבעות הדיגיטליים שבהם החזיק ואין לו עוד החזקות בנכסי קריפטו, למעט מניות ביטפארמס. ביטפארמס נכנסה לבורסת ת"א באפריל 2018 בעקבות מיזוג עם השלד הבורסאי של סבג, בלוקצ'יין כריה (לשעבר משאבי טבע). החברה מפעילה בקוויבק ארבע חוות לכריית ביטקוין. לצדו של סבג, בעלי המניות העיקריים בה הם ניקולאס בונטה ואמיליאנו גרוצקי הארגנטינאים, המחזיקים בכ-28% ובכ-30%, בהתאמה, מהון מניות החברה.

ווס פולפורד, מנכ"ל החברה, מסר היום: "מימון ההלוואות יאפשר לנו להמשיך את אסטרטגיית ההתרחבות של ביטפארמס, שנתמכת על ידי הפורטפוליו שלנו, הכולל אנרגיה ירוקה בעוצמה של 162.5 מגוואט בקוויבק ובמחיר תחרותי. תמחור החומרה הנוכחי מהווה הזדמנות מעולה להשקיע בבנייה התפעולית שלנו. אנו מתכננים לרכוש דור חדש עם יעילות גבוהה יותר של כריית חומרה לצורך הרחבתנו, ונתחיל באופן מיידי את בניית שלב 1 ושלב 2 של מרכז המחשוב המודרני החדש שלנו בשטח העיר שרברוק שבקוויבק. ההכנסות ממימון ההלוואות צפויות להגדיל את קיבולת התפעול הקיימת שלנו ב-30 מגוואט, נוסף על ניצול מלא של הקיבולת הנוכחית במתקני התפעול שלנו".

לדבריו, "למרות התנאים המאתגרים במימון בשוק הציבורי, מימנו בהצלחה את תוכניות הרחבתה של ביטפארמס עם דילול מינימלי לבעלי המניות. מימון ההלוואות הוא עדות לעוצמת הצוות שלנו, לתוכניות האסטרטגיות שלנו ולמצוינות התפעולית שלנו".