"שקד הפכה את ה-D9 על ביהמ"ש לתוכנית עבודה מסודרת, ובנט מחרחר מלחמה"

כך אמרה היום יו"ר מרצ, תמר זנדברג, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" • על הפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן: "אנחנו היחידים שמחווטים על האינטרס של מדינת ישראל"

יו"ר מרצ תמר זנדברג בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר
יו"ר מרצ תמר זנדברג בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר

"התחילו להגיע תמונות מהקמפיין של נפתלי בנט ואיילת שקד. מתברר שמה שהחל מפליטת פה, השוואה בין חמאס ולבג"ץ, הפך לקמפיין. אין מנוס מלקבוע שהם מחבלים בדמוקרטיה. שקד הפכה את ה-D9 על בית המשפט לתוכנית עבודה מסודרת, ובנט מחרחר מלחמה מול חמאס" - כך אמרה היום (א') יו"ר מרצ, תמר זנדברג, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" במוזיאון תל-אביב לאמנות, במושב בנושא "מצביעים נדל"ן: היום שאחרי הבחירות - מה שהיה הוא שיהיה". 

זנדברג הגנה על הפגישה שלה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), והציגה את החזון שלה להורדת מחירי הנדל"ן. 

"שקד הפכה את ה-D9 על ביהמ"ש לתוכנית עבודה מסודרת

ראיתי את הפגישה במוקטעה וחשבתי שאולי אתם לא מחווטים על דעת הקהל בישראל.

זנדברג: "אנחנו היחידים שמחווטים על האינטרס של מדינת ישראל. כל ראשי מערכת הביטחון וכולנו יודעים שאי-אפשר להמשיך כך. רק בפוליטיקה נעלם האומץ להגיד את הדבר הברור. כאשר סאדאת נחת בבן-גוריון ונסע לכנסת, זה היה 3-4 שנים אחרי מלחמה נוראית. ראש הממשלה לא הספיק לנסוע 25 דקות בשביל לעשות את הדבר הכי פשוט לטובת המדינה".

איך הפגישה הזו תואמה, מאחורי הקלעים?

"אנחנו בקשרים שוטפים עם אבו-מאזן. יש כאן אמירה ברורה שהשלום נעלם ממערכת הבחירות הזו. המפלגות הגדולות מסירות את השלום מסדר היום. בתקופת בחירות צריך להציג את האמירות המרכזיות, ולשלום אפשר להגיע רק דרך משא-ומתן ללא הסכם. את הסכסוך לא צריך לנהל, צריך לפתור".

היו המון ניסיונות לפתור את הסכסוך. 

"אצטט את יוסי שריד ז"ל, שאמר 'איך זה מהשלום מתייאשים כל-כך מהר, ורק מהמלחמה לא נמאס'".

יש ניסיונות לתיאום ומשא-ומתן כל הזמן. 

"נכון. התיאום הביטחוני שומר על השקט, וממשלת נתניהו מנהלת משא-ומתן עם חמאס".

אולי לציבור נמאס. אנחנו שומרים על הגבולות, וזה הכול.

"אי-אפשר לנהל את הסכסוך מסבב לסבב, מטיל לטיל, מפיגוע לפיגוע, כדי שנוכל לחיות צריך לשנות מדיניות".

שמענו הרבה על הדעות המדיניות, אבל המצע הכלכלי קצת נעלם מהקמפיין שלכם הפעם.

"מרצ הוא שמאל כלכלי וחברתי. יש לנו אג'נדה ברורה. ההישג הכלכלי החשוב ביותר, העלאת קצבאות הנכים, הוא בזכות הצעת חוק של אילן גילאון ממרצ, מפלגה קטנה באופוזיציה.

"בעיניי, הפספוס הגדול של כחלון הוא העברת מינהל התכנון לאוצר. משבר הדיור הוא משבר תכנוני. כל עוד נתכנן שכונות פרבריות, מבוסס רכב פרטי, המחירים לא ירדו, הזמן בכבישים יאפיל על הזמן עם המשפחה. זה הזמן האבוד".

הקמתם את השדולה לתחבורה בת-קיימא, לא שמעתי עליה הרבה.

"הרבה ממה שאתה שומע זה בזכות פעילות השדולות, לתחבורה ולעירוניות. למשל, מחקר שהזמנו לפני 4 שנים וחזה את כל מה שאומר כיום מבקר המדינה".

קרקעות יש בידי הקיבוצים. האם מרצ תתמוך בגישה הפשרת קרקעות של הקיבוצים?

"הבעיה היא לא בעיית קרקעות. זה שהעיר מתפתחת ומתקרבת לקיבוץ ויישובים פתוחים, זה לא הפתרון. מה שאנחנו צריכים זה ציפוף בערים. רק עם נצופף בנייה ונבנה בערים, נוכל לפתור את הפקק הזה".