הנפקת אג"ח אמריקאית עם סוף טוב: צ'וזן נכסים עוזבת את הבורסה בת"א בראש מורם

חברת הנדל"ן של משה אורלינסקי תבצע בסוף החודש הנוכחי פירעון מוקדם לאג"ח בסך 450 מיליון שקל - לאחר מכירת 14 נכסים באינדיאנה

הבורסה בת"א/ צילום: בז רתנר, רויטרס
הבורסה בת"א/ צילום: בז רתנר, רויטרס

מנפיקת אג"ח אמריקאית ראשונה עוזבת את הבורסה בת"א בראש מורם. חברת הנדל"ן צ'וזן נכסים , שגייסה לפני כשנה וחצי 435 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב לציבור בישראל, דיווחה היום (ה') כי תבצע פירעון מוקדם מלא לאג"ח כבר בסוף החודש הנוכחי. בתגובה להודעה מזנקת היום אג"ח צ'וזן ב-11%, למחיר של 103 אגורות.

צ'וזן, שבשליטת משה אורלינסקי, פועלת בתחום הנדל"ן המניב במדינות אינדיאנה, אייווה וטקסס שבארה"ב. החברה מתמחה בתחום המוסדות הרפואיים, ומחזיקה כיום ב-25 בתי אבות סיעודיים, וכן במבנה מניב אחד של דיור מוגן.

אמש (ד') התקשרה צ'וזן בהסכם מחייב, שבמסגרתו תעביר 14 מנכסיה באינדיאנה לתאגיד בבעלות משותפת של שני גופים מוסדיים אמריקאים, ושל בעל השליטה אורליצקי (שיחזיק ב-5% ממניות התאגיד). לדברי צ'וזן, ההסכם גם הושלם אמש, לאחר שהצדדים ביצעו את מלוא התחייבויותיהם על פיו.

כנגד העברת הנכסים יקבל נאמן האג"ח בישראל סכום (נטו) של 125 מיליון דולר (450 מיליון שקל), שישמש לפירעון מלוא החוב של צ'וזן למחזיקי האג"ח. כמקובל בארה"ב, תהליך העברת התמורה, שחרור המשכנתאות והעברת הנכסים, מתבצע באמצעות חברת ביטוחי בעלות (TITLE INSURANCE) בעלת מוניטין, ולפי צ'וזן, תהליך ביצוע הפעולות החל כבר אמש, וצפוי להסתיים היום.

ב-31 במארס יתבצע הפדיון המוקדם, שבמסגרתו יועבר למחזיקים תשלום של כ-450 מיליון שקל, או 103.375 אגורות לכל אג"ח. הסכום כולל בתוכו את קרן החוב בסך של 435 מיליון שקל וריבית בסך של 14.68 מיליון שקל.

על פי צ'וזן, ההחלטה על הפדיון המוקדם התקבלה בשל תנאי שטר הנאמנות, שאינם מאפשרים לה לבצע פעולות שבהן היא מעוניינת להסבת חלק מנכסיה למוסדות גמילה. עוד הדגישה החברה, כי לנוכח התשואות שבהן נסחרה סדרת האג"ח הבודדת שלה (סדרה א') טרם הפרסום היום, היא אינה רואה כדאיות בגיוס חוב נוסף בת"א בעתיד הקרוב.

צ'וזן הפכה לחברה מדווחת בבורסה, לאחר שהשלימה בספטמבר 2017 הנפקה ראשונה לציבור של איגרות חוב מסדרה א', שהיא גם הסדרה היחידה שלה. לאחר ביצוע הפדיון המוקדם יימחקו האג"ח מהמסחר, וצ'וזן תחזור להיות חברה פרטית לכל דבר.

יש לציין כי כבר לפני שלושה חודשים הודיעה צ'וזן כי בעל השליטה שלה מנהל מגעים להכנסת שותף בחברה האם שלה, וכי במסגרת העסקה אף יועמד מלוא הסכום הדרוש לפדיון מלא ומוקדם של האג"ח. עם זאת, עד אתמול עוד נסחרה אג"ח א' במחיר של 92.8 אגורות ולפי תשואה של 11%, ששיקפה חוסר אמון מצד המשקיעים.

אג"ח צוז'ן החלו לספוג ירידות חדות בתחילת חודש נובמבר האחרון, על רקע המגמה השלילית הכללית שנרשמה אז בשוק החוב הקונצרני בסיכון גבוה בת"א. בסוף אותו חודש אף עלתה החברה על הרדאר של המשקיעים, לאחר שציינה בדוחות הכספיים לסיכום הרבעון השלישי של 2018, כי בעל השליטה משך מקופת החברה בשוגג כספים בסכום של 2.5 מיליון דולר.

צ'וזן הדגישה אז כי הסכום האמור הוחזר לחברה במהלך החודשים אוקטובר-נובמבר, בצירוף ריבית שנתית של 8.6%, הזהה לריבית האפקטיבית השנתית בגין אג"ח א'. החברה אף הסבירה כי משיכת הכספים בוצעה במהלך אוגוסט, "מבלי שבעל השליטה נתן דעתו על כך שלצורך המשיכה נדרשים אישורים על-ידי האורגנים המוסמכים של החברה".

באותה הודעה הובהר אז כי "משיכת הכספים נעשתה לטובת נכס שבבעלות בעל השליטה, שאותו התכוון בעל השליטה להעביר לחברה במסגרת עסקה שתוכננה להיות מוצגת בפני האורגנים המוסמכים של החברה". לאחר המקרה הדגישה החברה כי התקיימו דיונים מקיפים בנושא לצורך בירורו ולמניעת הישנות המקרה בעתיד.