ג'יי סטריט משיקה מהדורה חדשה של "תגלית": הכר את הפלסטינים

בסיסמה "הניחו לאנשים לדעת", מציעה השדולה לסטודנטים יהודים בארה"ב לבקר בסיורים מאורגנים שיחשפו אותם לפגישות לא רק עם ישראלים אלא גם עם פלסטינים • "תראו כיצד משפיע הכיבוש על חיי היום-יום בגדה" • 40 סטודנטים יהודים ישתתפו בסיור הראשון, בן 10 ימים, בתחילת יולי – חינם, כמו סיורי "תגלית"

גדר רצועת עזה / צילום: באדיבות דובר צה"ל
גדר רצועת עזה / צילום: באדיבות דובר צה"ל

ג'יי סטריט, השדולה האמריקאית שמגדירה את עצמה "פרו-ישראל, פרו-שלום", משיקה יוזמה חדשה, דמויית תוכנית "תגלית", להכרת הארץ: סיורים מודרכים בישראל, חינם אין כסף, שמיועדים לסטודנטים יהודים בארה"ב. בניגוד לסדר היום של תוכנית "תגלית", הסיורים שתציע ג'יי סטריט יחשפו את המשתתפים לא רק לישראלים ולנקודת המבט של ישראל, אלא גם לפלסטינים ולנקודת המבט של הפלסטינים.

על-פי אתר האינטרנט של השדולה, מציעים המארגנים לסטודנטים יהודים להתחייב לבקר בישראל רק בסיורים שיראו למשתתפים כיצד מתנהלים חיי היום-יום בשטחים תחת הכיבוש הישראלי, ובה בעת יכללו ביקורים גם במוקדי החיים בישראל.

לדברי ג'יי סטריט, המסע הראשון, שישמש מודל לביקורים הבאים, מתוכנן לצאת לדרך עם 40 סטודנטים יהודים. הוא יימשך 10 ימים, החל ב-1 ביולי השנה, והמשתתפים לא ישלמו אפילו סנט אחד. הם יבקרו בתל-אביב, בירושלים, בגליל וגם בגדה וייפגשו עם פעילים חברתיים ישראלים ופלסטיניים, ראשי קהילות פלסטיניות וגם עם נציגי המתנחלים.

אבות היזמה טוענים כי יש חשיבות לכך שסטודנטים יהודים בארה"ב יקבלו תמונה שלמה, רבת-גוונים וניואנסים של האתגרים שעימם נאלצים יהודים ופלסטינים להתמודד עתה, לרבות האיום שנשקף מהכיבוש לזכויות האדם של הפלסטינים - מצד אחד, ועתידה של ישראל בטווח הארוך כמדינה דמוקרטית לעם היהודי - מצד אחר.

תחת הסיסמה, "הניחו לאנשים לדעת", פונה השדולה לסטודנטים יהודים: "תראו כיצד משפיע הכיבוש על חיי היום-יום בגדה".

לטענת ג'יי סטריט, פנו במהלך השנה מאות סטודנטים יהודים ברחבי ארה"ב לפרויקט "תגלית" בבקשה לכלול שיחות על הכיבוש עם נציגים פלסטיניים על בתוכניות הביקורים המתוכננים בישראל בקיץ הקרוב. לדברי השדולה, הנהלת "תגלית" סירבה להיענות לבקשות. זה הרקע להצעת ג'יי סטריט, שסטודנטים יהודים יתחייבו לבקר בישראל רק בתוכנית מאוזנת, שתציג לפני המשתתפים הן את הנרטיב הישראלי והן את הנרטיב הפלסטיני.

"הסטודנטים היהודים שיקבלו את ההתחייבות הזו יצהירו למעשה שהם רוצים ללמוד על ישראל בדרך הגונה ורבת-רבדים שתעלה בקנה אחד עם עובדת היותם יהודים ועם הערכים הפרוגרסיביים שלהם", אמרה אווה בורגווארדט, סטודנטית בסטנפורד והנשיאה של חטיבת הסטודנטים בג'יי סטריט. "ביקורים מודרכים בישראל שמשמיטים את נקודות המבט של הפלסטינים מספקים חיפוי פוליטי לקווי מדיניות שמשמרים את הכיבוש וחותרים תחת פתרון של שתי מדינות לשני עמים".

תוכנית הביקורים בישראל של ג'יי סטריט שואבת כנראה השראה מיזמה של צירת בית הנבחרים המוסלמית ראשידה טלאיב, שמתכננת להוביל משלחת של צירים חדשים בבית הנבחרים לביקור בגדה המערבית. הרעיון הזה נועד לנגח תוכנית רבת-שנים של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית הגדולה בוושינגטון, שמוציאה כל שנתיים מחזור חדש של מחוקקים חדשים לביקורים מודרכים בישראל שכוללים מפגשים עם בכירי המערכת המדינת והצבאית, מוקדים כלכליים ומוסדות חינוך. עלות הסיורים - כולה על אייפ"ק.

יוזמת ג'יי סטריט יוצאת לדרך על רקע סקרים שמצביעים על שחיקת התמיכה בישראל בקרב הציבור האמריקאי. סקר גאלופ, שנערך בעשרת הימים הראשונים של פברואר השנה, מצביע על ירידה של 11% בתמיכת רפובליקאים בישראל בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הסקר נערך לפני שהתלקחה פרשת ההתבטאויות האנטישמיות/אנטי-ישראליות של צירת בית הנבחרים הדמוקרטית אילחאן עומאר.

הסקר מצביע על ירידה בשיעור התמיכה בישראל גם בקרב הציבור הכללי בארה"ב. 59% תומכים בישראל בסכסוך עם הפלסטינים, בהשוואה ל-64%, בסקר זהה שנערך בפברואר 2018. זו הרמה הנמוכה ביותר של תמיכה בישראל מאז 2009.

בקרב כל האמריקאים, שיעור התמיכה בפלסטינים, בהקשר סכסוכם עם ישראל, הוא 21%, לפי הסקר החדש. נתון זה לא השתנה בהשוואה לסקר ב-2018, אך הוא נמצא ברמה הגבוהה ביותר מאז 2001.