גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנדלבליט: לדחות עתירה שמבקשת פרסום החלטה בעניין דרעי לפני הבחירות

היועמ"ש ופרקליט המדינה שי ניצן מבקשים לדחות על הסף את העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בבקשה לחייבם לקבל החלטה על הגשת או אי-הגשת כתב אישום נגד השר אריה דרעי טרם הבחירות לכנסת ה-21 - זאת,  לטענתם, בהיעדר עילה להתערבות שיפוטית בשיקול-הדעת שלהם

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, מבקשים לדחות על הסף את העתירה לחייבם לקבל החלטה על הגשת או אי-הגשת כתב אישום נגד השר אריה דרעי טרם הבחירות לכנסת ה-21 הקבועות ליום 9.4.19.

לטענתם, על העתירה להידחות על הסף, בהיעדר עילה להתערבות שיפוטית בשיקול-דעת היועמ"ש ופרקליט המדינה, וכן לאור העובדה כי משך הטיפול בתיק שבמסגרתו נחקר דרעי הוא סביר, בין היתר מאחר שחלפו כ-3.5 חודשים בלבד מאז הועבר אליהם התיק מהמשטרה.

בנובמבר אשתקד הודיעה המשטרה כי היא ממליצה להגיש כתב אישום נגד שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, יו"ר ש"ס, אריה מכלוף-דרעי, בגין עבירות על טוהר המידות שביצע דרעי, לפי החשד, לפני ואחרי שמונה שוב לשר.

בפברואר השנה הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ נגד פרקליט המדינה ניצן והיועמ"ש מנדלבליט, בדרישה שיסבירו מדוע אינם מקבלים החלטה בתיק החקירה נגד השר דרעי. "לא מדובר בשר 'רגיל' ובפגיעה 'רגילה' באמון הציבור. מדובר באדם שכבר נתפס והורשע בעבירות חמורות. לא ניתן להתעלם מזהות הנחקר, עבריין מורשע שפגע אנושות באמון הציבור ושב לתפקידו באותו המשרד".

על עתירה זו הוגשה היום (ד') תגובת היועמ"ש ופרקליט המדינה, באמצעות עו"ד נחי בן-אור ועו"ד שי כהן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. חלק מהטענות שהעותרת מעלה הן טענות הנוגעות לפגיעה כביכול בזכויות ובאינטרסים של השר דרעי - ובכך מתערבת העותרת בריב לא לה, שעה שישנו גורם אחר - השר דרעי בעצמו - הנוגע לעניין באופן ישיר. על כן, נטען, בהיבט זה דין העתירה להידחות על הסף.

שנית, נטען, כי גם ככל שהעותרת מבקשת לטעון בשם האינטרס הציבורי הכללי, עמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה היא כי אין להתערב בשיקול-דעתם המקצועי בנושא. לטענתם, לגורמי התביעה מסור שיקול-דעת רחב ביותר בכל הנוגע לאופן ניהולן של חקירות שבטיפולן, והעותרת לא הרימה את הנטל הכבד המוטל עליה לביסוס עילה להתערבות שיפוטית בשיקול-דעת זה.

לגופו של עניין, צוין כי משך הטיפול של גורמי התביעה בחקירה שבמסגרתה נחקר השר דרעי ואופן הטיפול בה, בשים לב למכלול השאלות המתעוררות, הם סבירים לחלוטין.

בכירי מערכת המשפט מוסיפים בתגובה כי אין חולק כי ישנה חשיבות לכך שהחלטות בדבר הגשת כתבי אישום והעמדה לדין, לאחר השלמת חקירה פלילית, תתקבלנה בתוך פרק זמן סביר; אך כאמור, משך ואופן הטיפול של גורמי התביעה בתיק שבמסגרתו נחקר דרעי הם סבירים לחלוטין - וחלפו כ-3.5 חודשים בלבד מאז הועבר לטיפולם תיק החקירה, בחודש נובמבר 2018.

עוד לעמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה, גם דינן של טענות העותרת בדבר "זכות הציבור לדעת" - להידחות. אין מדובר בענייננו בכך שהתקבלו החלטות ואין מגלים אותן לציבור, אלא שנדרש עוד זמן כדי להשלים את העבודה הנדרשת לצורך קבלתן של ההחלטות.

בינואר 2016 מונה דרעי לשר הפנים בממשלה, וזמן קצר לאחר מכן החלה בדיקה של התנהלותו, שהפכה בהמשך לחקירה פלילית. בתום חקירה מורכבת וארוכה מדי שנמשכה 3 שנים, הודיעו המשטרה ורשות המסים כי הן סיימה את חקירת דרעי ואחיו, עו"ד שלמה דרעי, וכי נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של אריה דרעי בגין ביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים באשר להתנהלותו בעניינו של איש העסקים, אילן שרעבי, בעת שדרעי כיהן כשר. כמו כמו כן המליצה המשטרה לפרקליטות להעמיד את דרעי לדין בגין ביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב (שבועת שקר) למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו והכנסותיו.

ההמלצה להעמיד לדין את אריה דרעי בגין מרמה והפרת אמונים נוגעת להעברות כספיות בסכומים של מאות אלפי שקלים, שהועברו לשר דרעי מאנשי עסקים שונים, ובמרכזם 200 אלף שקל שהעביר לו שרעבי כהלוואה (שלא הוחזרה), במהות התשלומים, טיבם ואופן הדיווח עליהם.

עניינן של עבירות המס והלבנת ההון בעסקאות למכירת מגרשים בין בני משפחת דרעי לבין עצמם בהר שמואל ובגבעת שאול, שלפי החשד נעשו תוך ביצוע עבירות מס והלבנת הון - פרשה שנחשפה ב"גלובס" על-ידי כתבת הנדל"ן שלומית צור. כמו כן, עסקה החקירה ברכישת מגרש של דרעי ביישוב ספסופה; בהצהרות הון כוזבות לכאורה של השר ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה; ובדיווחים חסרים בהצהרות הון לרשויות המס ועוד.

החשדות הנוכחיים נגד דרעי בנוגע ל-4 פרשות:

מרמה, הפרת אמונים ו-200 אלף שקל

דרעי חשוד כי בתקופה שבה שהה בפסק זמן מהחיים הפוליטיים, העביר לו מקורבו, איש העסקים אילן שרעבי, 200 אלף שקל כהלוואה שהוחזרה על-ידי דרעי רק בחלקה. לפי החשד, זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו כשר הפנים ב-2016, נפגש דרעי עם שרעבי, שביקש ממנו להתערב בעימות משפטי בין עיריית רמת השרון לכפר הירוק, שם ישבה חברה בבעלות שרעבי. לפי החשד, למרות ניגוד העניינים החריף שבו היה דרעי, הוא התערב לטובת שרעבי. בכך, לפי החשד, דרעי עבר עבירה של מרמה והפרת אמונים.

התחמקות מתשלום מס על-ידי "העברת" בעלות על דירות

חשד נוסף נגד דרעי שבגינו יש המלצה להעמידו לדין נוגע לעסקאות נדל"ן שחשפה הכתבת שלומית צור ב"גלובס", ושנעשו בין בני משפחת דרעי לבין עצמם. לפי החשד, ההעברות בין בני המשפחה נעשו כדי להתחמק מתשלום מס.

קבלת כספים שלא כחוק

דרעי חשוד כי בהצהרות הון שמסר למבקר המדינה, הוא לא דיווח על כספים שקיבל מאנשי העסקים ועל חלק מרכושו, בניגוד לדין.

רשם בית על-שם בתו כדי להימנע מתשלום מס

דרעי חשוד כי בנה את הווילה שלו ביישוב ספסופה בכסף שלא דווח כיאות לרשויות המס. הבית רחב-הידיים בגליל מוערך בשווי של כ-4 מיליון שקל. לפי החשד, חוזה מכירת הקרקע לא נחתם על-שם הבעלים האמיתיים, אלא נרשם על-שם בתו של דרעי וחתנו, וחלק מהכסף - כחצי מיליון שקל במזומן - אף לא דווח לרשויות המס.

שיבוש הליכי משפט

המלצה להעמיד לדין את דרעי בגין שיבוש הליכי משפט: לפי החשד, חרף העובדה שהשר דרעי נדרש מפורשות שלא לשוחח עם אחד המעורבים על הסוגיות שנחקרו והוזהר מפני שיבוש ראיות, הוא פנה אל אותו מעורב מיד בסמוך לסיום חקירתו ושוחח עמו על תוכן הדברים ועל עדותו הצפויה במשטרה וריענן את זכרונו.

התנועה לאיכות השלטון מסרה על תגובת המדינה בעתירה בעניינו של השר דרעי: "צר לנו שהמדינה בתשובתה הסתפקה באמירה רפה על לוח הזמנים, תוך שהיא מתעלמת מכך שהתיק בעניינו של השר דרעי מתנהל למעשה מזה למעלה מ-3.5 שנים, ומכך שאנו עומדים בפני מערכת בחירות בה נמנע מהציבור מידע חיוני הנוגע לדמות בכירה המתמודדת לתפקיד שר בממשלה. בעוד חודש ילכו אזרחי ישראל לקלפי בלי המידע המגיע להם וכשזכותם לבחור ולהיבחר נפגעת". 

*** חזקת החפות: שר הפנים אריה דרעי הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. הוא לא הועמד לדין ולא הורשע בדין, ועל כן הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות. 

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג