שינוי פנים: ביתן הלנה רובינשטיין במוזיאון ת"א יהפוך לבניין אייל עופר לאמנויות

קרן אייל ומרילין עופר תרמו 5 מיליון דולר לשיפוץ מקיף של ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות עכשווית של מוזיאון תל אביב • ההערכה היא כי התכנון והביצוע יימשכו כשלוש שנים

אייל עופר / צילום: רורי לינדזי
אייל עופר / צילום: רורי לינדזי

ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות עכשווית של מוזיאון תל אביב יעבור חידוש מקיף וישנה את שמו ל"בניין אייל עופר לאמנויות". 

המוזיאון ועיריית תל אביב יפו הודיעו כי חידוש ושדרוג של הביתן לאמנות עכשווית, הממוקם בכיכר התרבות בעיר, מתאפשר בזכות תרומה של 5 מיליון דולר מקרן משפחת אייל ומרילין עופר.

הביתן הוקם בתמיכתה של קרן הלנה רובינשטיין לפני כ-60 שנה ונקרא על שמה. אך מאחר שקרן הלנה רובינשטיין חדלה לפעול בשנת 2011, הבניין נדרש למימון שיבטיח את עתידו. במסגרת שדרוג המבנה ביקשה קרן משפחת אייל ומרילין עופר מהמוזיאון להבטיח כי תרומתה בעבר של קרן הלנה רובינשטיין תזכה להנצחה.

עבודות השיפוץ נועדו להחזיר את הביתן למצבו הקודם, תוך שיפור תשתיות התצוגה, לרבות התאורה, בקרת האקלים בחללי התערוכות והביקור, ותוך העצמת חוויית המבקרים.

שטחו של הביתן כ-1,470 מ"ר והוא תוכנן על-ידי האדריכל חתן פרס ישראל, יעקב רכטר, לפני כ-60 שנה. בנו, אמנון רכטר, שכיום עומד בראש המשרד, יהיה אחראי על עבודות השדרוג של המבנה. למבנה המחודש יתווספו גם בית קפה, בר וכן חנות מוזיאון, במטרה למשוך קהל גדול יותר וצעיר יותר. ההערכה היא כי התכנון והביצוע יימשכו כשלוש שנים.

רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב-יפו ויו"ר מועצת המנהלים של מוזיאון תל-אביב לאמנות: "אני מודה לקרן עופר על התרומה למוזיאון תל אביב לאמנות ושמח שבזכות זאת עוד נכס תרבותי בעיר תל אביב-יפו - ביתן הלנה רובינשטיין- זוכה לעדנה מחודשת".

אייל עופר, יו"ר קרן משפחת אייל ומרילין עופר: "זהו כבוד גדול עבורי ועבור הקרן להיות חלק מחידוש הביתן. אנו נרגשים לתמוך במורשת החשובה שהוא מייצג בלב התרבותי של תל-אביב, ולהמשיך לפתח אותה, על בסיס תרומתה ותמיכתה בעבר של קרן הלנה רובינשטיין, לטובת העיר תל-אביב-יפו".

ב-2006 ביטל אביו של אייל עופר, סמי עופר, תרומה של 20 מיליון שקל למוזיאון ת"א. עופר התנה את התרומה הנכבדת לבניית האגף החדש, שעלותה הכוללת מוערכת בכ-45 מיליון דולר, בכך ששם המוזיאון ישונה ל"מוזיאון תל אביב לאמנות ע"ש סמי ואביבה עופר". דבר שלמרות שאושר על ידי מועצת העיר תל אביב-יפו ועל ידי הנהלת המוזיאון, עורר סערה ציבורית חריפה. במודעה שפורסמה אז בעיתון "הארץ", שכותרתה "סליחה שרצינו לתרום", כתב עופר, כי לאור "מסע ההכפשות" שהתנהל נגדם ונגד עיריית תל אביב-יפו והנהלת המוזיאון, לא עמדו עוד בפרץ, והחליטו למשוך את תרומתם.