"דו"ח מבקר המדינה הוא כתב אישום חריף נגד שר התחבורה"

המערכת הפוליטית גועשת בעקבות הדוח החריף של מבקר המדינה על כשלי התחבורה בישראל • אבי גבאי: "התחבורה הציבורית שלנו היא של מדינת עולם שלישית"

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

לקראת פרסום דו"ח מבקר המדינה על העומסים בתחבורה הציבורית, יו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי הכין מראש וידאו ובו תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על מצב התחבורה הציבורית במדינה. "אתה לא רואה פקקים, אנחנו עומדים בהם. גם מצד שמאל וגם מצד ימין… התחבורה הציבורית שלנו היא של מדינת עולם שלישית. זה מביך וגם יקר, אנחנו משלמים על הפקקים 15 מיליארד שקל בשנה". 

גורמים נוספים הגיבו לדוח החמור. כך, מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב מסר כי "נוסעי התחבורה הציבורית לא מופתעים ממצאי דוח מבקר המדינה. מדובר בכישלון מערכתי המתמשך על פני שנים. את מחיר הזנחת התחבורה הציבורית משלמים היום כל אזרחי ישראל שתקועים בפקקים. ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה. כזה שנוסע בתחבורה ציבורית, שמחוייב לקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים, שיקדם הקצאת נת״צים במהירות, שיסיר את החסמים שתוקעים את פיתוח הרכבת ושיהיה מחוייב לנוסעים ולא לטקסי גזירת סרטים".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג מסרה: "דו"ח מבקר המדינה הוא כתב אישום חריף נגד שר התחבורה. במדינת מתוקנת השר האחראי היה צריך לשים את המפתחות ולחזור הביתה באוטובוס. בעוד כץ ונתניהו גוזרים סרטים של מחלפים ומעמיסים רכבים פרטיים על הכביש, התחבורה הציבורית בקריסה טוטאלית. ישראל חייבת תוכנית חירום לאומית".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר בתגובה: " יש לברך על כך שהמבקר חושף את אחד המחדלים הלאומיים הגדולים בישראל, עליו אנחנו מתריעים כבר שנים. הפתרונות שהצגנו בדו"ח הלחץ שלנו הן השלב הבא שעל המדינה לבצע בכדי לצאת ממשבר הפקקים. לצערי במשך השנים האחרונות במקום לקרוא נכון את המפה ולתכנן תחבורה ציבורית זולה, יעילה ונגישה, שר התחבורה העדיף לגזור סרטים על כבישים ומחלפים שבעיקר מעודדים נסיעה ברכבים הפרטיים. אם שר התחבורה הבא לא ינקוט בצעדים דרמטיים, בקרוב מאוד נחכה כולנו עוד שעה בפקקים. חשוב להבין, לא מדובר בגזירת גורל, אם שר התחבורה הבא ישכיל לבנות תוכנית לאומית לתחבורה ציבורית, להציב יעדי נסועה ולתעדף תחבורה ציבורית על פני רכבים פרטיים בכבישים, נוכל כבר בשנים הקרובות להינות מנגישות גבוהה יותר של תחבורה ציבורית."

ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "הדו"ח הוא תגובה מוחצת לנתניהו שלא רואה פקקים אלא רק מחלפים. המבקר מוריד את נתניהו מהמסוק ומחזיר אותו לקרקע המציאות, של אזרחים שלא עוקפים את הפקקים ברכבי שרד ובעזרת אופנועי משטרה, של אזרחים שממשיכים לסבול ברכבות תקועות ובאוטובוסים צפופים ואיטיים."

לדברי חנין: "משבר התחבורה בישראל הוא אחד המחדלים החמורים והקשים ביותר של ממשלות ישראל לדורותיהן. זהו התוצר של מדיניות ארוכת שנים של הזנחת והפקרת התחבורה הציבורית. למשבר הזה יש עלויות עצומות - כלכליות, חברתיות, בריאותיות וסביבתיות. מדיניות העדפת הרכב הפרטי הגיעה למבוי סתום. אך למרות ההבנה המתרחבת בקרב הדרגים המקצועיים שדרוש שינוי כיוון מהותי, הממשלה ממשיכה להימנע מקבלת ההחלטות הדרושות ואף לבלום חוקים שניסינו לקדם למען התחבורה הציבורית.

אני מברך על כך שמבקר המדינה מצטרף לדרישה שהעלנו בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית ובשימוע שנערך בנושא בוועדת הכלכלה - לקדם מהלך מידי של העדפה לתחבורה הציבורית בכבישים בישראל. נדרשת השקעה גדולה בתחבורה הציבורית: באוטובוסים חדשים ולא מזהמים, בשיפור תנאי העבודה של הנהגים, בהשקעה ברכבת, ובתיאום טוב יותר בין אמצעי התחבורה השונים".

לדברי איתי חיים, מנכ"ל 'תחבורה בדרך שלנו': "מבקר המדינה מציג את הכשלים בתחבורה הציבורית בדו"ח הביקורת ומסתמך, בין היתר, על הערות הציבור. אנו מבקשים להציב את הפנס הציבורי על הבעיה בניהול מדיניות מיושנת וריכוזית בתחום התחבורה, שאולי התאימה למדינה בתחילת הדרך, עם אוכלוסיה מעטה, אךלא למדינה המונה תשעה מיליון תושבים הזקוקה לפתרונות מהירים ויעילים בטווח קצר וכן בפתרונות עומק בטווח הארוך. המדיניות הריכוזית שקודמה בעשור האחרון בגאון על ידי משרד האוצר, יצרה קושי רב בהתאמת השירותים והממשקים לנוסע, מאחר והנוסע אינו הלקוח בהסכמים שבין המדינה למפעילים,כשבפועל משמשים המפעילים כלקוחות של המדינה והממשקים והשירותים השונים מותאמים למפעילים."

משה לסקר, לשעבר מנכ"ל חברת נתיב אקספרס וחבר העמותה מוסיף: "כאשר טכנולוגיות חדשות כתחבורה חשמלית, אוטונומית ושיתופית עומדות בפתח, ענףהתחבורה כולו עומד לפני הזדמנויות חדשות, חסרות תקדים, להיענות לאתגרים הקיימים בישראל. על כן, אימוץ של גישה מותאמת לשינויים אלו להטמעת רעיונות חדשים, יכולה להוות זרז של ממש לשיפור והצעדת התחבורה בישראל לעבר תחבורה, יעילה, חכמה, ונקייה כיאה למדינה הנמצאת בחזית הטכנולוגית. תחבורהיעילה הינה תשתית חשובה לשוויון הזדמנויות, וזו מספקת מענה חיוני לאתגרים נוספים בישראל".

לדבריו של מקס מורוגובסקי, מנהל הפרויקטים בעמותה: "חזון התנועה לעשור הבא חייב לשלב היבטים הוליסטיים - בין משרדיים בין התנועה לתכנון מגוריםומסחר, יחד עם מגמות משתנות בשוק התעסוקה, שמאלצות כיום שני מפרנסים ושני רכבים פרטיים למשק בית. נושא חשוב שצריך להתייחס אליו הוא מגמת היוממות הגוברת בישראל, שמעודדת יצירת גודש בכבישים ולראיה - באזור המרכז, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2016, רמת היוממותעומדת על 64.9% מועסקים שעובדים מחוץ ליישוב מגוריהם. נתון מדאיג לכל הדעות, מאחר והוא מביא את המערכת התחבורתית לקריסה, כשהמדינה לא עומדת בקצב הביקושים לשרות ותשתיות."

מורוגובסקי מוסיף כי "צריך להבין ששיטת המכרזים הנוכחית יוצרת מונופולים אזוריים למפעיל התחבורה במשך 12 שנה. ריכוזיות היתר הממשלתית, פוגעת בשירות לנוסע כצרכן".

שדולת הנשים בישראל מסרה בתגובה לדו"ח:״משבר התחבורה הציבורית הוא אחד החסמים המרכזיים העומדים היום בפני יכולתן של נשים להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה. נשים, שעדיין נושאות ברוב נטל עבודות הבית והטיפול בילדים, אינן יכולות להרשות לעצמן לבלות זמן רב על הכביש ויכולתן למצוא תעסוקה איכותית תלויה במידה רבה במרחק ממרכזי תעסוקה ובנגישות אליהם. הבעיה הזאת חמורה במיוחד עבור נשים המתגוררות בפריפריה וביישובים מבודדים, והיא מהווה חסם משמעותי לתעסוקת נשים בחברה הערבית. בנוסף, ככל שהפקקים הולכים ומחמירים, הבעיה מתרחבת ומגיעה גם לנשים המתגוררות במרכז הארץ. כיום, אפילו מי שגרות בערי הלוויין של המטרופולינים הגדולים מוצאות את עצמן כלואות בעבודות קרובות מאוד לבית, גם כאשר השכר בהן נמוך יותר, משום שמי שצריכה לאסוף את הילדים וגם לעבוד לא יכולה לבלות שעה ויותר על הכביש בכל יום״.

אורי יוגב יו"ר פיוצ'ר מוביליטי, חברה לתועלת הציבור המקדמת תחבורה חכמה: "עם פרסום הטענות הקשות בדו"ח המבקר, עולה הפספוס של שר התחבורה ישראל כץ בכל הקשור לשיפור תנאי התחבורה הציבורית בארץ. צר לי כי בשל שיקולים פוליטיים צרים, שוק התחבורה בישראל לא נפתח לאפשרויות תחבורה שיתופית כמ ו-Uber ו-Via שיכולות להוביל את מערכת התחבורה לחדשנות ולהקל על ציבור הנוסעים.

הגיע הזמן שמשרד התחבורה יוביל סדרת מהלכים מידיים על מנת לשפר משמעותית את התחבורה הציבורית ולפתור את בעיית הפקקים בכבישים. אנחנו בפיוצ'ר מוביליטי מציגים תכנית הכוללת צעדים אמיצים שתחלץ את ישראל מהפקקים ביעילות של 50% בתוך שנתיים. בהרבה ערים ומדינות בעולם, המסובכות מערי ישראל, הצליחו להוביל לשינוי כזה, הגיע הזמן שגם בישראל נצליח להנהיגו".