הותר לפרסום: אתי כרייף היא השופטת החשודה במתן טובות הנאה מיניות לאפי נוה

ביהמ"ש העליון קיבל באופן חלקי את בקשת עיתון "הארץ" והורה על הסרת צו איסור הפרסום המתייחס לשמה של אתי כרייף, שופטת בית משפט השלום בנתניה • מנגד, נקבע כי צו איסור הפרסום ייוותר על כנו בכל הנוגע לשמה של עורכת הדין החשודה בפרשה

השופטת אתי כרייף / צילום: דוברות בתי המשפט
השופטת אתי כרייף / צילום: דוברות בתי המשפט

הותר לפרסום שמה של השופטת החשודה במתן טובות הנאה מיניות לכאורה ליו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה: השופטת אתי כרייף מבית משפט השלום בנתניה.

השופט יצחק עמית מבית המשפט העליון קיבל באופן חלקי את בקשת עיתון "הארץ" והורה על הסרת צו איסור הפרסום המתייחס לשמה של כרייף. 

בהחלטה צוין כי מאז שהוצא צו איסור הפרסום, המשטרה שינתה את עמדתה והסירה את התנגדותה לביטול הצו. בנסיבות אלה נקבע כי עיקרון היסוד של פומביות הדיון מצדיק את הסרת צו איסור הפרסום לגבי שמה של השופטת, נוכח משקלם המצטבר של מספר נימוקים: העניין הציבורי המיוחד בפרסום הפרשה, הנובע ממיהות החשודה - המכהנת כשופטת, ומהות החשד - המתייחס לטוהר המידות בהליכי מינוי שופטים; חלוף הזמן מאז נחשפה הפרשה; ופרסומים ברשתות החברתיות שיצרו חרושת של שמועות וגוזמאות.

מנגד, נקבע כי צו איסור הפרסום ייוותר על כנו בכל הנוגע לשמה של עורכת הדין החשודה בפרשה. זאת בשל העובדה שעורכת הדין, להבדיל מהשופטת, היא אדם פרטי, כך שהאינטרס הציבורי בפרסום שמה אינו גובר על הנזק החמור העלול להיגרם לה בעקבות הפרסום.

בית המשפט הבהיר כי החלטתו מושתתת בעיקרה על עיקרון היסוד של פומביות הדיון, כך שאין להסיק ממנה לגבי עוצמת הראיות העומדות כנגד השופטת ועורכת הדין. 

אתי כרייף, שופטת בית משפט השלום בנתניה, נחקרה באזהרה עם פרוץ הפרשה בינואר השנה בקשר לפרשה, ושחוררה למעצר-בית בתנאים מגבילים שהסתיים זה מכבר. בנוסף, הודיעה כרייף על יציאה לחופשה.

נזכיר כי אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין, התפטר מתפקידו על רקע החקירה במסגרתה הוא חשוד בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים, כשאחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. על-פי החשד, נוה השפיע על מינויה של כרייף לשופטת.

כרייף (44) מונתה לשופטת בבית משפט השלום בנתניה בחודש יולי 2016 - בטרם החלה כהונתו של נוה בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, בדיון הארכת מעצרו של אפי נוה שהתקיים בראשית חודש ינואר, סיפקו נציגי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל (יאח"ה) אמירה מעניינ,ת לפיה גם כשנוה לא היה חבר בוועדה, "רוחו ריחפה מעל הוועדה", ובכך ורמזו ככל הנראה שהשפעתו הייתה נתונה גם על מינויה של כרייף לשופטת.

בטרם מונתה לשיפוט, שירתה כרייף כ-13 שנה כסגן ראש שלוחת מחלקת התביעות של מרחב זבולון במשטרת ישראל.

כרייף היא בוגרת לימודי תואר ראשון במשפטים מהמכללה האקדמית למשפטים בנתניה ובוגרת תואר שני מאוניברסיטת בר-אילן.

התיקים בהם עוסקת כרייף הם בעיקר "תיקים קלים": בקשות להישפט בגין קנסות חניה; עבירות פליליות קלות יחסית; ועניינים הנדונים בבית המשפט לעניינים מקומיים, כגון בקשות לביטול צווי הריסה בגין בניה ללא היתר; בקשות לביטול צווים לסגירת עסק; בקשות להישפט בגין קנסות על עישון במקומות ציבוריים; וכו'.

בפסיקה קודמת שלה שגררה ביקורת מצד הפרקליטות, נמנעה כרייף מלהטיל עונש מאסר על אדם שהועמד לדין בגין שימוש בכלי נשק, על אף שהוא הודה במעשה. את פסק דינה נימקה כרייף, בין היתר, במצבו הנפשי של הנאשם.

עורך הדין המוכר בני כץ, לשעבר ראש מחלקת חקירות במשטרת ישראל, סיפר ל"גלובס" על כרייף, אשר באולמה הוא הופיע מספר פעמים בעבר.

"מדובר בשופטת מצוינת - אנחנו צריכים עוד שופטות כאלה. היא תמיד עשתה עבודתה מצוינת, גם כשלא פסקה לטובתי. הופעתי בפניה מספר פעמים, ואני יכול להעיד שהיא יודעת לנהל דיון מעולה. מדובר בשופטת מאוד מרשימה מבחינת הנוכחות שלה בבית המשפט. הדרך שבה היא מתבטאת ומנהלת את הדיונים מבטאת כבוד רב לצדדים המתדיינים בפניה", מסר כץ.

עוד מסר עו"ד כץ על השופטת כרייף: "היא מאוד עניינית. לפעמים בבית המשפט יש התבדחויות וחוש הומור ודברים לא פורמליים - אבל אצלה באולם כל העניין הלא פורמלי היה מנוטרל לחלוטין. לכן יש מי שאומרים עליה שהיא שופטת קשוחה, כי היא לא סחבקית". 

עו"ד אופיר סטרשנוב ממשרד כהן-סטרשנוב-לונדון, פרקליטה של השופטת אתי כרייף, מסר בתגובה: "כבוד השופטת כרייף נקלעה, שלא באשמתה, לקרב ענקים בין גורמים שונים במערכת המשפט, והקשר בינה לבין אפי נוה היה קשר חברי בלבד ואינו קשור למינויה כשופטת. מדובר בשופטת מצטיינת מקצועית, חרוצה, יסודית וישרה, הזוכה לשבחים רבים על עבודתה המקצועית בעת כהונתה כשופטת ולפני כן בעבודתה רבת השנים במשטרת ישראל. לא בכדי 8 חברי הוועדה למינוי שופטים ובהם נשיאת בית המשפט העליון בחרו בה לכהונה. השופטת כרייף משוכנעת כי חקירת המשטרה תוכיח כי לא נפל כל רבב בהתנהלותה".

עו"ד עדי כרמלי, פרקליטה של עורכת הדין החשודה בפרשה ששמה לא פורסם, מסר בתגובה: "ככל שמדובר במרשתי, מדובר בהחלטה שקולה וראויה שכל אזרח במדינה ראוי שיברך עליה. זכויות חשודים חשוב שיישמרו, וחזקת החפות חיה ובועטת. אני משוכנע כי לא דבק רבב בהתנהלות מרשתי, וחקירת המשטרה תוכיח זאת. טוב עשה בית המשפט כאשר קבע כי נקודת האיזון יכול ותשתנה באם יוגש כתב אישום - דבר שלהערכתנו לא יקרה".

*** חזקת החפות: כרייף ונוה הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. כרייף ונוה לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.