16 יום לברקזיט: חברי הפרלמנט הבריטי מפחדים להחליט

אתמול, שבועיים בלבד לפני תאריך היעד מהאיחוד האירופי, בעוד הציבור הבריטי כמה ליציבות, להחלטה כלשהי, לכיוון שיבהיר לו כיצד תיראה בריטניה בחודש הבא, דחו המחוקקים שוב את הסכם הפרישה שגיבשה מיי

תרזה מיי וג’רמי קורבין/ צילום:  רויטרס, John Stillwell
תרזה מיי וג’רמי קורבין/ צילום: רויטרס, John Stillwell

במשך שעות ארוכות התפלפלו אתמול (ג') חברי בית הנבחרים הבריטי על הסעיפים המשפטיים שבהסכם הפרישה מהאיחוד האירופי ועל ניסוחם. בעוד הכלכלה הבריטית, הציבור והתושבים הזרים במדינה זקוקים באופן נואש לוודאות - לדעת מה יקרה איתם אחרי ה-29 במארס 2019, העדיפו נבחרי הציבור, מהשמרנים ומהלייבור, לצלוב את היועץ המשפטי לממשלה בשאלות משפטיות על אמנת וינה ועל חוסר תום לב במשא ומתן, ודרשו שיבהיר להם אם התוספת להסכם שהשיגה ראשת הממשלה תרזה מיי ברגע האחרון שלשום מול הנציבות האירופית תאפשר לבריטניה לפרוש מהאיחוד באופן חד-צדדי ב-100%.

בשלב מסוים איבד היועץ ג'פרי קוקס את סבלנותו. "אתם מדברים על תרחישי קיצון בלתי סבירים לכל הדעות", אמר, "כל עורך דין יגיד לכם שאין אף מצב בחיים שבו אפשר להשיג ביטחון של 100%... זה הזמן לקבל החלטה פוליטית וליישם את רצון העם, שהחליט על פרישה מהאיחוד האירופי".

המחוקקים לא התרשמו. אלה בתוך המפלגה השמרנית התומכים בברקזיט קשה יותר החליטו לא להצביע בעד ההסכם, לדבריהם בגלל הסיכון המשפטי להישאר כבולים לאיחוד בשם הצורך לשמור על גבול פתוח באירלנד; אלה משמאל עשו זאת כי הם רוצים להביא לבחירות חדשות, ואולי אף להישאר באיחוד אחרי משאל עם נוסף.

וכך, שבועיים בלבד לפני תאריך היעד מהאיחוד האירופי, בעוד הציבור הבריטי כמה ליציבות, להחלטה כלשהי, לכיוון שיבהיר לו כיצד תיראה בריטניה בחודש הבא, דחו המחוקקים שוב את הסכם הפרישה שגיבשה מיי. "בית השוטים" כינתה זו הכותרת הראשית של ה"דיילי מייל". "הקרקס הזה חייב להיפסק", הכריז ארגון העסקים של בריטניה.

אבל אין סימן לכך שזה יקרה בקרוב. האקט הבא יתקיים כבר הערב, כשחברי הפרלמנט יצביעו על אם לפרוש ללא הסכם מהאיחוד בעוד כשבועיים. מיי הודיעה אתמול, בגרון ניחר אחרי שעות של נאומים חסרי תוחלת ומשא מתן (שגם הוא הסתבר כחסר-תוחלת) עם נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר, כי תעניק חופש הצבעה לחברי מפלגתה בנושא. לפי הערכות, משמעות הדבר היא כי הרוב יצביעו נגד יציאה ללא הסכם. זה יהיה השלב שבו האופוזיציה שטירפדה פעמיים את עסקת מיי תתפצל - השמרנים מתוך מפלגתה, כמו שר החוץ בוריס ג'ונסון ואחרים, יצביעו בעד יציאה חד-צדדית, הלייבור יצביע נגד.

לפיכך, לפי התחזיות יתכנס מחר שוב בית הנבחרים הבריטי להצבעה מכרעת נוספת, כדי לדון בהארכת סעיף 50, שקובע כי על בריטניה לפרוש מהאיחוד עד ה-29 במארס 2019. לא ברור בכמה זמן בדיוק תהיה ההארכה, אולם ההערכות הן שמדובר על כשלושה חודשים. בצד האירופי הביעו בעבר נכונות לקבל "הארכה טכנית" שכזו, אך רק אם בריטניה תבהיר מה היא מתכוונת לעשות בחודשים הללו. ראש ממשלת הולנד צייץ אתמול דברים ברוח דומה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה היום כי הסכמה כזו על הארכה תהיה "קלה להשגה".

אבל לא ברור איך תועיל הארכה שכזו. מעל הסכם הברקזיט מרחף כל הזמן המצב הבלתי-אפשרי באי האירי. בשם הצורך למנוע גבול בין צפון אירלנד לאירלנד, כמתחייב מהסכם "יום שישי הטוב" ששם קץ לעימותים שגבו את חייהם של אלפי בני אדם, חייבים בריטניה והאיחוד להגיע להסכם סחר מקיף שיגדיר את המכסים ביניהם. הסכם כזה לא גובש בשנתיים האחרונות, וייקח שנים עד שיגובש. הסכם הפרישה קובע תקופת מעבר ותקופת משא ומתן, אבל גם מציין כי צפון אירלנד תישאר כפופה לחוקי האיחוד עד שהדבר יושג. בשם הסולידריות של הממלכה המאוחדת, כפיפות זו תשליך על בריטניה כולה. החשש המשפטי, שעליו היה תלוי אתמול הברקזיט כולו, הוא שטירפד את התמיכה מצד הקיצונים יותר במפלגתה השמרנית של מיי. "חיפשנו סולם לרדת מהעץ", אמר אחד מהם ל"גארדיאן" באופן אנונימי, "אבל ההסכם שגיבשה מיי פשוט לא היה מספיק". בעוד קרקס הברקזיט ממשיך להתנהל מדי ערב בבית הנבחרים הבריטי, המחוקקים בו חוששים למצוא את עצמם בתפקיד הליצנים.