צניחת מחירי הנפט וירידה במרווח הזיקוק איפסו את רווחי בזן ברבעון הרביעי

בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל, רשמה רווח נקי אפסי ברבעון האחרון, לעומת רווח של 78 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2017 • מניית בזן הגיבה לדיווח בירידה של 2.2%

ישר בן מרדכי/ צילום: רמי שלוש
ישר בן מרדכי/ צילום: רמי שלוש

צניחת מחירי הנפט ברבעון הרביעי של 2018 וירידה במרווחי הזיקוק הביאו את חברת בתי הזיקוק (בזן), הנמצאת בשליטת החברה לישראל, לרשום רווח נקי אפסי ברבעון זה, לעומת רווח של 78 מיליון דולר ברבעון הרביעי ב-2017.

בשורה העליונה רשמה בזן, אותה מוביל המנכ"ל ישר בן מרדכי, הכנסות של כ-1.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון, עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל, בעוד הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הצטמק ב-18% ועמד על 114 מיליון דולר.

במהלך הרבעון הרביעי עמד מרווח הזיקוק של בזן (ההפרש בין ההכנסות ממכירת סל המוצרים של החברה לבין חומרי הגלם שלה, בעיקר עלות חבית נפט) על 6.1 דולר לחבית, לעומת 7.9 דולר ברבעון המקביל. בשנת 2018 כולה עמד המרווח על 6.7 דולר לחבית לעומת 7.5 דולר ב-2017.

את השנה כולה סיימה בזן עם הכנסות של כ-6.7 מיליארד דולר, צמיחה של 19.6% לעומת 2017. זאת, על רקע עלייה במחירי הדלקים בעקבות התייקרות הנפט הגולמי עד לחודש אוקטובר אשתקד. ה-EBITDA המתואם רשם ירידה של 8% לרמה של כ-507 מיליון דולר ובשורה התחתונה הציגה החברה ירידה של 28.6% ברווח הנקי שהסתכם ב-187 מיליון דולר.

נזכיר כי מתחילת 2018 ועד תחילת הרבעון הרביעי מחיר הנפט הגולמי בעולם טיפס עד לרמה של 84 דולר לחבית מסוג "ברנט". במהלך הרבעון הרביעי המגמה התהפכה ומחיר הנפט צנח, בעיקר כתוצאה מתפוקת שיא בארה"ב, סעודיה ורוסיה והקלות בסנקציות האמריקאיות על איראן. מחיר חבית נפט מסוג "ברנט" עמד בסוף השנה על כ-50 דולר, ומאז התאושש לכ-67 דולר לחבית.

אינפו
 אינפו

"ערוכה למעבר לתקני דלק ימי חדשים"

מניית בזן  הגיבה לדיווח בירידה של 2.2%. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של 12% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-6 מיליארד שקל.

המנכ"ל בן מרדכי ציין היום כי "בזן מסיימת את השנה עם חוב פיננסי נטו הנמוך ממיליארד דולר. רווחיות גבוהה לאורך זמן, תוך יישום תוכנית לצמצום החוב והגברת היציבות הפיננסית של הקבוצה, הובילו אותה ליחס חוב ל-EBITDA של פחות מ-2".

עוד לדבריו, "הקבוצה ממשיכה לשפר את החותם הסביבתי שלה ואת איכות מוצריה, בדגש על דלקי התחבורה הנצרכים בישראל. השנה התחלנו לייצר ולשווק את הבנזין הנקי בעולם עם תכולת בנזן הנמוכה ב-50% מהתקן. שנת 2019 צפויה להיות שנת מעבר בתעשיית הזיקוק, לתקני דלק ימי חדשים (2020 IMO), וכפי שפרסמנו הקבוצה ערוכה לשינויים הצפויים, כך שתוכל ליהנות משיפור בתנאי השוק, ככל שייווצרו".