קורסים ובוטקאמפים לא יניבו לכם עבודה

היחידים שמרוויחים מהקורסים הם הגופים המשווקים אותם, חלקם תוך הבטחות-שווא

צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

רוב החושקים ברכישת מקצוע בתהליך מקוצר מאמינים שאם ימצאו את הקורס הטוב ביותר בתחום שבו הם רוצים לעסוק, בסופו מובטחת להם עבודה. הם טועים. היחידים שמרוויחים מהקורסים הללו הם הגופים שמשווקים אותם, חלקם תוך הבטחות-שווא (על גבול ההונאה) למצוא לכם עבודה בסוף הקורס.

סיכון מיותר

מדוע הקורסים האלה לא מספקים את הסחורה? ראשית, כי הידע הנרכש בהם הוא דל (בקורס אינסטנט לא ניתן ללמוד יותר מקצת תיאוריה בסיסית, הגם שהם מנסים להתחפש להכשרה מעשית), שנית, מרבית המעסיקים לא מעריכים ידע שנרכש שלא במסגרת מקום עבודה, ובצדק. לכן כשם שחברת הסעות לא תגייס לצוות הנהגים שלה את מי שרק הרגע קיבל רישיון נהיגה, גם חברה שמחפשת איש שיווק דיגיטלי לא תגייס בוגר קורס, לא משנה כמה הקורס נחשב.

היא זקוקה לבעל מקצוע מנוסה שחי ונושם דיגיטל, כזה השולט היטב בכלים העדכניים ביותר ועתיד להניב לה ערך תוך זמן קצר. היא לא בית ספר לדיגיטל, אין לה רצון, זמן ומשאבים להכשיר מישהו שאולי בעוד שנה יתחיל להצדיק את שכרו, וגם זה בתנאי ש"נפלה" על האדם הנכון. יש מספיק אנשים מנוסים בשוק, אין כל צורך לקחת סיכון מיותר.

לעומת זאת, אם כבר נכנסתם לעולם השיווק הדיגיטלי, ואין בסביבה מישהו שיכול להכשיר אתכם, או אם אתם עובדים בארגון שרואה בכם מועמדים ראויים לתפקיד שיווק דיגיטלי לאחר שתסיימו קורס, שווה לעשות קורס שכזה, רק ששיעור האנשים עבורם האופציה רלוונטית הוא זעום. במרבית המקרים האחרים הקורסים הללו הם זריקת כסף, במיוחד משום שברובם הבעיה הרבה יותר גדולה מ"סתם" חוסר ניסיון, אותו קומץ בוגרים עוד עשוי איכשהו לעקוף.

לא מספיק לדעת להפעיל מיקסר

בחלק לא מבוטל מהמקצועות החסם הוא יסודי ובלתי עביר, למשל קורסי UI/UX (אפיון/עיצוב ממשק משתמש) שלבוגריהם אין שום סיכוי למצוא עבודה, אלא אם הם מעצבים גרפיים בהכשרתם.

מדוע? כי בכדי לעצב ממשק משתמש של מוצר דיגיטלי לא מספיק לעבור קורס אינסטנט שבו תלמדו כיצד להפעיל את תוכנות העיצוב הרלוונטיות, בדיוק כשם שלא מספיק שתלמדו להפעיל מיקסר כדי להפוך קונדיטורים מבוקשים.

מעצבי ממשק משתמש חייבים לשלוט בתורת העיצוב הגרפי שרכישתה לוקחת כמה שנים טובות, ורק אחריהן הם יכולים לבחור האם לפנות לעולמות העצוב הקלאסיים או לאלה הדיגיטליים. ומה עם אפיון חווית המשתמש? כאן הבעיה היא מסוג אחר לגמרי. למרות שלא צריך להיות מעצב כדי לבנות את הקונספט של המוצר, כדי להגדיר את המאפיינים, את סוגי התכנים וכו', עדין לא ניתן למצוא עבודה כמאפיין חווית משתמש, פשוט משום שכמעט ואין משרות כאלה בשוק. זאת משום שלהוציא גופי שירות גדולים כמו משרדי ממשלה, האוחזים בפורטלים ענקיים (משרד החינוך, משרד הבריאות וכד'), כמעט ואין בארץ ארגונים מספיק גדולים הזקוקים גם למעצבים וגם למאפיינים. כמעט כל החברות המעסיקות איש ממשק משתמש מסתפקות במעצב בלבד, כולל החברות הטכנולוגיות הגדולות, כאשר גם החברות המספקות שירותי עיצוב ואפיון מעסיקות בעיקר מעצבים (בוגרי הקורסים האלה לא רלוונטיים לאפיון אפליקציות ומוצרים דיגיטליים מתוחכמים, הדורשים הכירות מעמיקה עם עולם הידע הרלוונטי, למשל מכשור רפואי).

גם ביל גייטס לא יעזור

ועכשיו תחשבו על מקצועות הרבה יותר רציניים כמו פיתוח תכנה או אפילו בדיקות תוכנה. נשמע לכם הגיוני שחברות טכנולוגיות יגייסו בוגרי בוטקאפ (Coding Academy Bootcamp) עם הכשרה של 3 חודשים למשרת תכנות בשכר של עשרות אלפי שקלים בחודש? תשכחו מזה. לא בוגרי ממר"מ שמעבירים את הקורסים הללו, וגם לא ביל גייטס בכבודו ובעצמו, לא יצליחו להכשיר אתכם תוך 12 שבועות (אינטנסיביים ככל שיהיו) למשרה ששווה משהו, זאת למרות המחסור הגדול במתכנים.

השוק לא מחפש "מתכנתים" אינסטנט, אפילו לא בוגרי תואר במדעי המחשב ממכללות עלומות. הוא זקוק נואשות לאנשים סופר איכותיים, בעלי השכלה טכנולוגית מאוניברסיטאות יוקרתיות, רצוי בעלי ניסיון מוכח בפיתוח מוצרים מתוחכמים. אין לשוק העבודה מה לעשות עם פקידי-קוד שחסרים את תשתית הידע שמקנה תואר איכותי, ההכרחית ללמידה עצמאית ולפיתוח מערכות מתקדמות.

טיפים לסיום

ולמי שעדיין מאמינים שאפשר לרכוש מקצוע מכניס בהליך מקוצר, הרשו לי להציע לכם שני טיפים שעשויים לחסוך לכם עוגמת-נפש ולא מעט כסף.

  1. אל תאמינו למי שמתחייב לספק לכם עבודה בסוף הקורס, קרוב לוודאי שתתאכזבו.
  2. בטרם אתם נרשמים לקורס כלשהו, כתבו בקורות החיים שלכם כי סיימתם אותו בהצטיינות יתרה, והגישו מועמדות לכל המשרות הרלוונטיות, כולל פניה יזומה לחברות. אחרי שתקבלו 3 טלפונים ממעסיקים פוטנציאליים, סרבו בנימוס ("תודה, אבל כרגע לא רלוונטי") ורוצו להירשם לקורס. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com