שוב שיבושים ברכבת? תלוי את מי מהצדדים שואלים

(עדכון) • בוועד הרכבת טוענים כי רק 3 נהגי קטרים חולים מתוך מעל ל-400 נהגים וכי אין פגיעה בתפקוד השוטף • בהנהלה מתעקשים כי מדובר "באותה פרקטיקה שחוזרת על עצמה"

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

אין שיבושים בעבודת הרכבות היום (ד') למרות מחלתם של 3 נהגי קטרים, כך אמרו היום בוועד עובדי הרכבת בתגובה לפרסומים על מחלות נהגי קטרים. בוועד ציינו כי העובדה ש-3 מתוך למעלה מ-400 נהגי קטרים חולים איננה פוגעת בתפקוד השוטף של הרכבות ובוודאי שיאננה סיבה לייצר דרמה. בוועד האשימו את הנהלת הרכבת בהסתה נגד העובדים.

בהנהלת הרכבת מתעקשים כי מדובר "באותה פרקטיקה שחוזרת על עצמה". לדבריהם, לא סביר ששלושה נהגי קטרים יודיעו בתוך פרק זמן של פחות מדקה על מחלה וזאת ללא מתן הודעה מספיק זמן מראש כדי לאפשר לרכבת למצוא נהגים חלופיים. בנוסף מדווחים ברכבת על נהג קטר רביעי בקו נהריה-נתב"ג שהודיע כי הוא מוריד את מהירות הנסיעה ברכבת ל-100 קמ"ש "עקב כאב ראש". כתוצאה מהורדת המהירות צפוי איחור בזמני ההגעה של הרכבת. 

הודעות נהגי הקטרים היום
 הודעות נהגי הקטרים היום

יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות יניב לוי התייחס הבוקר בראיון לתכנית קלמן-ליברמן להפסקת תנועת הרכבות אתמול בכל הארץ לחמש דקות על-ידי יו"ר הוועד במחוז הדרום: "מדובר בצעד חריג שלא מקובל ואנחנו רואים אותו בחומרה הוא יטופל באופן משמעתי".

אתמול הוחמרו השיבושים ברכבות אחרי שהנהגים של מאות קטרים קיבלו הודעה בתדר החירום כי עליהם לעצור את הרכבות לחמש דקות. את ההוראה נתן הוועד, אחרי פיצוץ בשיחות עם הנהלת הרכבת אתמול בבוקר. בשעות הערב נכנסה ההסתדרות לתמונה, בלמה את ועד עובדי הרכבת והודיעה על סיום השביתה. בפגישה שקיימו ארנון בן דוד, מ"מ יו"ר האגף לארגון מקצועי בהסתדרות ואבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה עם ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי, נקבע כי פעילות הרכבות תשוב לסדרה - הקווים לכרמיאל וראשל"צ יחדשו את פעילותם ורכבות המטענים ישובות לפעול. זאת, "מתוך התחשבות בנוסעי החברה ומתוך אחריות לגורל החברה", כך ההסתדרות. פתרון סכסוך העבודה ברכבת יעבור לבית הדין לעבודה, אליו ההסתדרות צפויה לפנות היום. 

ועד הרכבת השבית בתחילת השבוע שני קווי רכבות נוסעים, וגרם לביטול 80 רכבות ביממה, המשרתות 15 אלף נוסעים. במקביל, הופסקה פעילות רכבות המטענים. הסיבות לסכסוך רבות, אך המרכזית בהן היא סידור עבודה חדש במרכזו הארכת שעות הנהיגה של מפעילי הקטרים. לפי הרכבת, מספר שעות הנהיגה יעלה רק משלוש וחצי שעות לארבע במשמרת (מתוך שש המותרות לפי ההסכם הקיבוצי), אך הנהגים, הכוללים בשעות הנהיגה משימות נוספות כמו בדיקת הרכבות והחלפתן, טוענים כי ההפסקות שלהם קוצרו והם לא מספיקים להתרענן. בשבוע שעבר אף יצא הועד בהודעה חריגה לפיה "מתוך דאגה לשלומם ולבטיחותם של הנוסעים, אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קווי הרכבת בכל רחבי הארץ".