מנכ"לית הבינלאומי, סמדר ברבר צדיק: "השארת כאל בידינו תסייע לכושר התחרות שלנו"

הבנק הבינלאומי השיג ב-2018 עלייה של 8% ברווח וצמיחה של 5% בתיק האשראי • אשתקד רשם הבנק הוצאות של 150 מיליון שקל בשל מהלכי התייעלות • "את הפירות למהלכי ההתייעלות שעשינו נראה בשנים הקרובות", אמרה ל"גלובס" המנכ"לית

מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר-צדיק / צילום: תמר מצפי

הבנק הבינלאומי סגר שנה חיובית עם עלייה של כ-8% ברווח הנקי ל-733 מיליון שקל ב-2018. התשואה על ההון שהציג הבנק, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, הייתה 9.3% לעומת 9.1% ב-2017. על רקע התוצאות הודיע היום הבנק, שבשליטת צדיק בינו, כי יחלק דיבידנד של 105 מיליון שקל, כך שבסך הכול בגין תוצאות 2018 חולק דיבידנד של 355 מיליון שקל, המהווה 50% מהרווח.

"השנה האחרונה הייתה שנה של הרבה מהלכים, ובראשם המיזוג עם בנק אוצר החייל. את הפירות למהלכי ההתייעלות השונים שעשינו נראה בשנים הקרובות", אמרה ברבר צדיק בשיחה עם "גלובס".

השנה המשיך הבנק במגמת הצמיחה, כאשר תיק האשראי של הבנק צמח בקרוב ל-5% לסך של 84.3 מיליארד שקל. כתוצאה מכך הרווח המימוני מפעילות שוטפת בכ-11%. הצמיחה בלטה בין היתר באשראי הקמעונאי שעלה בכ-7%. בעוד בבנקים אחרים מוטרדים מעליית הסיכון בתחום זה וממתנים את הצמיחה, ברבר צדיק לא מרגישה כי בבינלאומי יש עלייה בסיכון הפעילות זו.

"אנו מעניקים אשראי קמעונאי ללקוחות הבנקים שאנחנו מכירים. בנוסף, בחלק מהמקרים מדובר על אוכלוסיית המורים ועובדי מערכת הביטחון. פירעון ההלוואה נעשה ישירות מהשכר שלהם, כך שמדובר בהלוואות בסיכון נמוך", אומרת ברבר צדיק.

אינפו
 אינפו

בעוד שברוב תחומי הפעילות של הבנק נרשמה צמיחה, הרי שדווקא באשראי העסקי נרשם קיפאון בתיק האשראי. ברבר צדיק הסבירה זאת בכך שחלק לא מבוטל בפעילות זו הוא של שחקני שוק ההון (מוקד פעילות מרכזי של הבנק), ותחום זה סבל מחולשה יחסית ברבעון הרביעי בשל הירידות בשוק ההון.

הוצאות השכר בבנק אמנם גדלו בכ-7% אשתקד, אולם הגידול נרשם בעקבות הוצאות חד פעמיות של 150 מיליון שקל בגין תכניות פרישה מוקדמת, מענקים אחרים ועדכון הסכמי שכר בחברות בנות. למרות העלייה בהוצאות השכר, רשם יחס היעילות של הבנק שיפור קל ל-68.4%. "2018 הכשירה את הקרקע ל-2019. את השפעת תוכניות פרישה מוקדמת, וירידה בכוח האדם של הבנק, ומיזוג אוצר החייל נראה כבר בתוצאות השנה הקרובה", אמרה ברבר צדיק.

בעקבות חוק שטרום, בנק הפועלים ולאומי הצטרכו למכור את חברות כרטיסי האשראי, ואילו אתם ודיסקונט עדיין יכולים להמשיך להחזיק בכאל. האם את חושבת שמצב זה יישמר או שאת רואה תרחיש בו גם אתם תצטרכו למכור את כאל?

ברבר צדיק: "הרעיון העיקרי של ועדת שטרום היה לחולל תחרות במשק, וכדי לחולל תחרות במשק, המקום הנכון ביותר לעשות זאת הוא בחיזוק הבנקים הבינונים. לבנקים הבינוניים בגודלם יש שאיפה וגם את התשתית לצמוח. אנחנו בנקים מחוללי תחרות. העובדה שנתנו לנו להישאר עם כאל תשפר את האיתנות פיננסית ותסייע לכושר התחרות שלנו".