ספורט אלגנט: מה קורה כשיצרניות היוקרה נכנסות למרוץ ה-SUV

ראשי התיבות SUV כבר מזמן איבדו בארץ את מרכיב הספורט, ובטח שלא רואות יותר מדי "שטח" • אבל בעולם דווקא מתייחסים לכך ברצינות, כשגם יצרניות היוקרה נכנסות למרוץ עם גרסאות אימתניות

ב.מ.וו X4M "קומפטישן"| הקשחת השלדה

הסיכוי שמישהו ייקח את ה-SUV הגדול שלו למסלול מרוצי כביש הוא אפסי ובכל זאת, קברניטי ב.מ.וו סבורים שיש כיום לקוחות שיהיו מעוניינים גם באפשרות הזו. אם לא בפועל, אז לפחות בתיאוריה. כך נולדה לה גרסת ה-X4M "Competition" החדשה, שבהחלט ניתן לכנות אותה "רכב כביש-שטח-מסלול". בתיאוריה, זו "עוד" גרסה חזקה ומהירה עד כדי גיחוך של ה-X4 האופנתית, עם מנוע 3 ליטרים שעבר את הטיפול של סדנת הספורט של ב.מ.וו ומייצר 510 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. הרכב יכול לזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות ולשנע משפחה על מטענה במהירות של עד 280 קמ"ש.

אבל, זו רק ההתחלה. הרכב קיבל טיפול יסודי ברוח מכוניות מסלול כולל הקשחה משמעותית מאוד של השלדה; בקרה אלקטרונית של תנודות הגוף בפניות ומחשב מנוע, שמאפשר לנהג להעביר כמעט 80% מהמומנט לגלגלים האחוריים, לנתק את כל הבקרות האלקטרוניות ולייצר לעצמו בהינף מתג "מכונת דריפטינג" מסמרת שיער, שרק במקרה היא נראית כמו SUV וגם יכולה לנוע בשטח. הבלמים הוקשחו וחושלו לעמוד בעומס של נהיגת מסלול, ההגה כויל לתגובה סופר זריזה ותיבת ההילוכים מקבילה לזו של גרסאות ה-M המהוללות לכביש, עם העברות אולטרה-מהירות במצב הספורטיבי.

יש גם אפשרות לתכנת את בקרת המשיכה בצורה ליברלית מאוד וכמובן ערכה קוסמטית מקיפה כולל חישוקי 21 אינץ’ עם צמיגי ענק, עיטורים של סיבי פחמן ומערכת פליטה מוגדלת - עם צליל בהתאם. ומי שמוצא את העיצוב הספורטיבי של ה-X4 קצת מוחצן לטעמו, יוכל להזמין את כל הטוב הזה גם ב-X3 בעלת העיצוב "המשפחתי".

המכונית תגיע במהלך השנה לארץ ותעלה מן הסתם פחות מגרסאות ה-M של ה-X5, שעלו בסביבות מיליון שקל.

למבורגיני URUS | עורק חדש של ביקוש

כאשר למבורגיני השיקה באמצע 2018 את רכב הכביש-שטח הראשון שלה צקצקו הטהרנים בלשונם. "נו, עוד מותג ספורטיבי אקזוטי מוכר את נשמתו". כיום הקולות המבקרים נאלמים דום. עם קרוב ל-400 מכירות בתוך 8 חודשים, במחיר ממוצע של כ-171 אלף אירו ליחידה לפני מסים, ועם רשימת הזמנות שנמתחת כמעט שנה וחצי קדימה במקומות כמו סין, רוסיה והמפרץ הפרסי, ה-SUV האיטלקי החדש מצא/המציא עורק עשיר ורווחי מאוד של ביקוש גלובלי.

אחת הסיבות להצלחה היא השקעה של משאבי הנדסה ניכרים כדי לשמור על ה-DNA של רכבי הספורט של המותג. השלדה והמרכב משלבים בתוכם משטחים נרחבים של אלומיניום וסיבי פחמן, שמפחיתים את המשקל העצמי לפחות מ-2.2 טונות ואילו מערכת ניהול מנוע מתקדמת מאפשרת לנהג "לתפור" על-פי טעמו כמעט כל אלמנט דינמי, כולל העברת עד 87% מהמומנט לגלגלים האחוריים בנהיגת מסלול. יש גם ניהוג אקטיבי של הגלגלים האחוריים ומתלי אוויר נשלטים אלקטרונית שמאפשרים לרכב לשמור על מרכז כובד נמוך מאוד בנהיגה ספורטיבית אך גם לייצר מרווח גחון ראוי לנסיעה על דרכי עפר.

וישנו כמובן המנוע. V8 טווין-טורבו בנפח 4 ליטרים שמייצר 650 כ"ס ב-6,800 בסל"ד ומומנט של 85 קג"מ. התיבה האוטומטית מכוילת במחלקת הספורט-המוטורי של אאודי והתוצאה בהחלט מרשימה: אפס ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות, אפס ל-200 ב-12.8 שניות ו-305 קמ"ש מרביים לאמיצים. גם כאן מופקדים על הבלימה בלמי פחמן קראמיים. החברה טוענת שהרכב גם נוח וחלק מספיק כדי להתמודד אפילו עם זחילה יומיומית בפקקים וברחובות הערים.

ללמבורגיני עדיין אין סוכנות רשמית בארץ, אך זה לא הפריע ל-2 מכוניות כאלה, לפחות, לנחות בישראל בשבועות האחרונים.

בנטלי בנטיגה | 1 קמ"ש יותר מהלמבורגיני

כל ניסיון להבין את תכלית הקיום של רכב דוגמת "בנטלי BENTAYAGA" דורש מיומנות בפסיכולוגיה. מי שמשלם כמעט 2.4 מיליון שקל, אחרי מסים, עבור "כביש-שטח", שמיוצר בעבודת יד, נמתח לאורך של יותר מחמש ורבע מטרים, (כמעט) לעולם לא יורד לשטח וברוב המקרים מאחורי ההגה שלו נמצא נהג פרטי, אינו עושה זאת בגלל שהוא "צריך" רכב כזה אלא כדי למלא חסך פסיכולוגי. לפיכך, גם אין מקום לשאלה למה סדרת הבנטיגה "צריכה" גרסת ביצועים כמו ה-SPEED החדשה, עם מנוע 12 צילינדרים טורבו, שמייצר 635 כ"ס ו-90 קג"מ.

מה שבטוח הוא, שכדאי לצייד את הנהג הפרטי ברישיון מרוצים כי גרסת הדגל החדשה מסוגלת להניע את הרכב מאפס ל-100 ב-3.9 שניות ולהגיע למהירות לא מוגבלת של 306 קמ"ש. אלו הם שני קמ"ש סמליים, אבל חשובים, יותר מגרסת הדגל של מזראטי/פרארי ו-1 קמ"ש יותר מהמהירות המוצהרת של למבורגיני "אורוס". ומכיוון שבלימת SUV במשקל כמעט 3 טונות, שדוהר ב-306 קמ"ש, היא לא עניין של מה בכך, מצויד הכלי בבלמי דיסק עצומים מחומרים קראמיים, שיכולים לעמוד בטמפרטורה של יותר מאלף מעלות.

כדי לבדל את ה"ספיד" דגם מהבנטיאגה של "פשוטי העם", מצוידת הגרסה הזו בחישוקי 22 אינץ’ ממותגים, שמיוצרים בכמות מוגבלת אך ורק עבור הדגם הזה. יש עוד כמה פריטים קוסמטיים ייחודיים, שיבשרו לעוברי האורח בחניה של הקזינו במונטה קרלו (או בדובאי) שלפניהם גרסה מיוחדת. את כל השאר משאירה החברה, כמקובל, להתאמה אישית על-פי טעמו של הלקוח - כולל צבע וחומרי הדיפון, בחירה בין שניים או שלושה מושבים מאחור וכו’.

והמחיר? בסביבות 228 אלף אירו לפני מסים, כ-45 אלף יותר מגרסת ה-W12 "הסתמית".

מזראטי לבנטה טרופיאו | הלב של פרארי

כשלמבורגיני שלפה מהשרוול את ה-URUS תחת הכותרת "ה-SUV המהיר בעולם", פרארי, השכנה והיריבה הוותיקה ממחוז אמיליה רומנה, מצאה את עצמה בבעיה. פרארי נשבעה לא אחת בפומבי כי לעולם לא "תרד בדרגה" ולא תייצר רכבי SUV. אבל מצד שני, ה-URUS זכתה להצלחה לא מבוטלת והיא מאיימת להכפיל ולשלש את מכירות המותג המתחרה. הפתרון שהגו קברניטי פרארי הוא גרסת ה-TROFEO החדשה של ה-LEVANTE מבית החברה-הבת מזראטי. במשפחת הלבנטה לא חסרים כבר היום דגמים חזקים ומהירים, אבל הטרופאו הוא ללא ספק עליית כיתה. בליבו נמצא מנוע ה-V8 טווין טורבו בנפח 3.8 ליטרים של פרארי, שמכויל לספק 590 כ"ס ו-73 קג"מ, מה שהופך אותו למנוע החזק ביותר של המותג אי פעם.

הלב הקולני של פרארי מסוגל לדחוף את הכלי המאסיבי מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות ולמהירות סופית של 304 קמ"ש. את הכוח מרסנת שלדה עם מתלי אוויר אקטיביים ומערכת הנעה כפולה, שזכתה לטיפול במחלקת ההנדסה המהוללת של החברה האם ומי שרוצה לחיות "על הקצה", יכול לנתק את ההנעה הכפולה, להעביר מלוא הכוח לאחור ולדחוף את הרכב להחלקות אובדניות על המסלול. כראוי לדגם דגל, הטרופאו גם זוכה לטיפול מיוחד במחלקת החייטות והקוסמטיקה של המותג האיטלקי.

כל הטוב הזה אמור לנחות בישראל בקרוב במחיר משוער של כמיליון שקל.