בריטניה תקועה: בית הנבחרים דחה שוב את הסכם הברקזיט

ברוב גדול של 391 מתנגדים מול 242 תומכים ספגה מיי תבוסה פוליטית נוספת ובריטניה יוצאת לתקופה של חוסר ודאות סביב עזיבת האיחוד האירופי • מיי צפויה להביא מחר להצבעה את ההצעה לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם בעוד כשבועיים

תרזה מיי / צילום: רויטרס Dylan Martinez
תרזה מיי / צילום: רויטרס Dylan Martinez

הפרלמנט הבריטי דחה הערב (ג') שוב את ההסכם שגיבשה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי לפרישה מהאיחוד האירופי, ושיגר את בריטניה לתקופה נוספת של חוסר ודאות סביב ה"ברקזיט". ברוב גדול של 391 מתנגדים מול 242 תומכים ספגה מיי תבוסה פוליטית נוספת, כשעתידה בתפקיד נמצא כעת בסכנה. עשרות מחברי מפלגתה השמרנים הצביעו נגדה, ביחד עם נציגי המפלגה הצפון אירית התומכת בממשלה מבחוץ, וחרצו נכון לעכשיו את גורל ההסכם שגובש במשך שנה וחצי של משא ומתן, וששופץ ברגע האחרון אמש עם הוספת נספח שהיה אמור להתמודד עם הטענות נגדו.

כעת, אם מיי תישאר נאמנה להתחייבויותיה, היא תביא מחר להצבעה את ההצעה לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם בעוד כשבועיים (29 במרץ), תסריט ממנו חוששים גם בלונדון וגם בבריסל. אם בית הנבחרים הבריטי יכריע שלא לעשות זאת, היא התחייבה להביא להצבעה מחרתיים הצעה לדחות את מועד הפרישה מהאיחוד בכמה חודשים, שיוקדשו למשא ומתן מחודש. אך קשה לראות כיצד פרק זמן יועיל, בין השאר משום שנשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד-יונקר הצהיר אמש כי ההסכם שנוסף אתמול היה "השלב האחרון, לא יהיה יותר משא ומתן עם בריטניה". ישנה עדיין אפשרות לקיים הצבעה נוספת - שלישית במספר - על פרישה בהתאם להסכם שגובש או לקבוע תקופת מעבר כלשהי, התלויה אז באישור האיחוד.

בכל מקרה, ההחלטה הערב ממשיכה את מצב חוסר הוודאות בנוגע לעתיד בריטניה, שכבר הביא לפגיעה בכלכלה, לאובדן אמון של הציבור בפוליטיקאים ולביקורת חריפה על תפקוד הממשלה של מיי, כמו גם על גורמים בתוך מפלגתה שחתרו תחתיה. למעשה, ההתנגדות להסכם הערב איחדה גורמים שמרנים שסברו כי הוא מקל מדי על האיחוד האירופי במשא ומתן עתידי יחד עם גורמים מהאופוזיציה (לייבור) התומכים בהישארות באיחוד. כעת שני הצדדים ינסו להתוות את המסלול אותו הם מעדיפים - פרישה חד-צדדית או הישארות באיחוד, בהתאם.

ראשת הממשלה הבריטית, שהתחייבה בעבר שזו כהונתה האחרונה בתפקיד, עשויה לקרוא לבחירות חדשות, שימשיכו את העיסוק הבלתי פוסק של המערכת הפוליטית במדינה בסוגיית הפרישה מהאיחוד אירופי, מאז יוני 2016, אז נקבע במשאל-עם כי בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי.

במקביל לסיכויים הגוברים ל"ברקזיט קשה", ללא כל תיאום, ללא הסדרת ענייני סחר ותנועה (וגם ללא תשלום בריטי של 39 מיליארד ליש"ט לאיחוד בפיצויים), גוברים במקביל כעת הסיכויים למשאל עם חוזר על הפרישה מהאיחוד האירופי. בעמדה זו תומכת כעת האופוזיציה בראשות מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין. בוריס ג'ונסון, אחד מהשרים השמרניים שהתפטרו על רקע אופי ניהול המשא ומתן של מיי, קרא הערב לבריטניה לפרוש באופן חד-צדדי מהאיחוד האירופי, ואמר שזו "האופציה הבטוחה" היחידה.

במהלך כל היום התפלפלו חברי הפרלמנט בשאלות משפטיות לגבי ההסכם שגיבשה אתמול מיי מול נשיא הנציבות האירופית יונקר. היועץ המשפטי הבריטי הבהיר כי ההסכם מגביר את היכולת של בריטניה לפרוש באופן חד-צדדי מהאיחוד אם יתקיימו תנאים מסוימים, אך כי באופן מהותי הוא אינו משנה את האפשרות שלה לעשות כן. מי שתומכים בפרישה חד-צדדית בתוך המפלגה השמרנית (חברי ה-European Research Group בתוכה) חוששים כי בשם הצורך לשמור על גבול פתוח בין אירלנד (החברה באיחוד האירופי) לבין צפון אירלנד (החברה בממלכה המאוחדת), תהיה בריטניה כבולה בעצם לתקנות הסחר והמכס של האיחוד, מבלי יכולת להשפיע עליהן וללא יכולת לפרוש מהאיחוד. היועץ הפציר בחברי הפרלמנט לקבל החלטה פוליטית ואמר כי אי אפשר להגיע למצב שבו יש ביטחון ב-100% בשום צעד, אך כי תסריט כזה "אינו סביר באופן קיצוני". כפי הנראה, זה לא הספיק לחברי ה-ERG ולחברי המפלגה הצפון אירית DUP. שבועיים לפני תאריך היעד ל"ברקזיט", בריטניה נמצאת במסלול לא-ידוע לפרישה מהאיחוד.