גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום מס על ליטר דלק נשלם על כל ק"מ: כך מתכנן האוצר לסגור את הבור בתקציב

נתוני הגירעון המעמיק שנחשפו בשבוע שעבר מציבים שוב את הרוכשים והמשתמשים ברכב פרטי בישראל על הכוונת ● איך הפכו המכוניות ההיברידיות והחשמליות לאויבות של תקציב המדינה, איך מתגברים על מלכוד "הדימוי הירוק" של ישראל בעולם, ומהן הגזירות שנמצאות בדרך לחוק ההסדרים

רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בימים אלה עושה את דרכה לישראל "שיירה ימית" של ספינות עמוסות בעשרות אלפי כלי רכב חדשים. כלי הרכב ינחתו עד תחילת אפריל וישוחררו מידית מהמכס על ידי היבואנים כדי להקדים את ההתייקרות הצפויה של כלי הרכב עקב עדכון המיסוי הירוק. הקפיצה בהכנסות ממיסוי רכב שצפויה כתוצאה משחרור הרכבים המוקדם תגדיל את הכנסות האוצר בכ-1.5 עד 2 מיליארד שקל מעבר לנורמה באותו חודש והיא תספק לאוצר סיבה טובה לזחיחות דעת. "אמרנו לכם שהעמקת הגירעון בינואר-פברואר הייתה רק טכנית", יגידו בוודאי הדוברים, "הנה תראו, חזרנו למסלול המתוכנן תוך חודש".

זו כמובן אשליה. מדובר בסטייה נקודתית, שתבוא על חשבון ירידה משמעותית בהכנסות ממיסוי רכב בהמשך השנה ואולי גם בשנה הבאה. בשורה התחתונה המהלך הזה לא יסתום את הבור המעמיק בתקציב וניסיון העבר מלמד כי במקרים של שפל כלכלי חלק נכבד מהנטל של מילוי קופת האוצר המתרוקנת מוטל על הנהגים ומשתמשי הרכב. יש לכך שתי סיבות: לרכב פרטי ולשימוש בו (דלק) יש בישראל ביקוש קשיח, בהיעדר חלופות תחבורה ציבורית יעילות; והמכפלות של שוק הרכב הן ענקיות. כלומר, כל תוספת של אחוז מס מתורגמת לתוספת של מאות מיליוני שקלים ולעתים מיליארדי שקלים בשורה התחתונה של הכנסות המדינה ממסים.

המדיניות הממשלתית המוכרת של "לחפש את השקל מתחת לפנס", או מתחת למכסה המנוע במקרה הזה, לא תפסח גם הפעם על שוק הרכב וגם הפעם מקורותינו מדווחים שבמסגרת צעדי הידוק החגורה הכלכליים "ליום שאחרי" (הבחירות כמובן), שמתגבשים כיום בדרג המקצועי באוצר, שוב נמצאים מיסוי הרכב והדלק במרכז הכוונת.

עדיין לא ברור כמה מגזירות המס העתידיות שנבחנות כיום יישארו במגירה, כמה מהן ייושמו בדחיפות וכמה ישולבו בחוק ההסדרים הקרוב במטרה ליישם אותן בשנת התקציב הבאה או לאחר מכן. העיתוי תלוי במדיניות הפוליטית של שר האוצר הבא ובעומק המלא של הבור התקציבי, אבל אין ספק שהן בדרך.

מלכוד רב-שכבתי

האוצר נמצא כיום בסיטואציה בעייתית מאוד בכל הנוגע להגדלת גביית מיסי הרכב. מצד אחד קיים המרכיב הפיסקלי: מיסוי הרכב והדלק מייצר בישראל כמעט 15% מהכנסות המדינה ממסים ואין דרך לוותר עליהם, או על חלקם, מבלי להעמיק עוד יותר את הגרעון.

הבעיה היא שזה לא חכם מבחינה פוליטית להודות בכך פומבית. לפיכך כל עוד לא יבוא מקבל החלטות אמיץ מספיק, או טיפש מספיק, שיצהיר כי "אנחנו גובים מיסי רכב כי אנחנו צריכים הרבה כסף וקל לגבות את זה מהנהגים האדישים", הנימוק הרשמי למיסוי הרכב הכבד בישראל יישאר "הפנמת העלויות החיצוניות".

העלויות הללו כוללות שלושה מרכיבים: זיהום אוויר, רעש וגודש. זיהום האוויר התחבורתי הוא הנימוק הפופולרי ביותר למיסוי הרכב והדלק בארץ. הוא קליט, תואם את ההתחייבויות הבין לאומיות של ישראל להפחתת פליטת ה-CO2 ומייצר יחסי ציבור בין לאומיים חיוביים בארץ ומול ה-OECD ושות'. הוסיפו לכך מרכיב של גאווה לאומית בנוסח "הקטנת תלות המדינה בנפט מיובא שתורם הכנסות לאויבי המדינה" וקיבלתם סיסמה, שכל פוליטיקאי ישמח להתהדר בה.

בשם הסיסמה הזו מיסדה הממשלה בתחילת העשור את "חוק אוויר נקי", הקימה את "מנהלת תחליפי הנפט" במשרד הראש הממשלה ולאחרונה גם פרסמה את התוכנית של משרד האנרגיה לאסור על יבוא רכבי בנזין ודיזל עד סוף העשור הבא ו"לחשמל" את הכבישים. בשם אותה סיסמה גם נוצר מנגנון המיסוי הירוק, שגולת הכותרת שלו היא מתן תמריצים משמעותיים לרכישת רכב היברידי מופחת זיהום ובעתיד גם חשמלי עם "אפס זיהום".

אבל כאן מתחיל העסק להסתבך: ברגע שהמדינה מעניקה תמריץ לרכישה ולשימוש ברכב "ירוק" וחסכוני מאוד בדלק, היא מקטינה את הפליטה הממוצעת, אבל מעניק מוטיבציה להגדלת הנסועה, כלומר מגדילה את העלויות החיצוניות שמיוחסות לגודש ומוערכות בעשרות מיליארדי שקלים בשנה במונחי זמן/תוצר.

אלא שבניגוד לזיהום האוויר את המיסוי על הגודש כבר הרבה יותר קשה "למכור" לציבור ובמיוחד לצרכני הגודש "הכבדים", שהם ציי הרכב - בתוכם גם הצי הממשלתי.

כאן אנחנו חוזרים למרכיב הפיסקלי. כל עוד כלי הרכב ההיברידיים שמרו בישראל על נוכחות מינורית, עם נתח של 5% מהשוק או פחות כפי שהיה במשך כמעט עשור, הם היוו "עלה תאנה ירוק" אידאלי. אבל כיום הגולם קם על יוצרו ופלח השוק הזה צועד במרץ לעבר נתח של 15% מכלל השוק והרבה יותר מכך בסגמנטים ספציפיים כמו משפחתיות ורכבי יוקרה. תוך כדי כך הוא יוצר איום משמעותי על הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב חדש (היברידיות משלמות רק 30% מס קניה), משווי שימוש וגם ממיסוי דלק בשל היותן של ההיברידיות חסכוניות משמעותית מרכבי בנזין.

השפעת "האינפלציה" של ההיברידיות כבר ניכרת בשטח והיא רק תלך ותעמיק ככל שיתממשו התוכניות/תחזיות של משרד האנרגיה לחדירה מסיבית של כלי רכב חשמליים "נטו" בשנתיים הבאות.

בקיצור מעצבי מדיניות מיסוי הרכב נמצאים במלכוד רב-שכבתי: איך להגדיל את תקבולי המס החיוניים למדינה ממיסוי על בנזין מזהם מבלי להודות בפני הציבור, והעולם, בכך שאנחנו בעצם "מכורים" לנפט; איך לפגוע בתמריצים (שווי שימוש, עלות ליסינג חודשית) לרכישת כלי הרכב החסכוניים והנקיים ביותר, שזוכים לפופולריות רבה במיוחד בצי הליסינג של חברי הכנסת, מבלי לשלם על כך מחיר פוליטי כבד; איך למסות את הנסועה למרות התנגדות עזה מהמגזר העסקי והפוליטי; ואיך לשמור על תדמית "ירוקה" בעולם אחרי שבמשך שנים הצגנו את חדירת ההיברידיות לשוק כהישג.

גזירות על היברידיות

מטבע הדברים, "טיפול" בכלי הרכב היברידיים עממיים נמצא כיום במקום גבוה ברשימת סדר העדיפויות של האוצר. נזכיר, שבמקור הדגמים הללו אמורים היו לאבד את רוב ההטבות שלהם כבר במהלך עדכון המס הירוק באפריל השנה אולם בשל התערבות מאחורי הקלעים הם "ניצלו" ברגע האחרון וימשיכו לשמור על ההטבות. זאת לעומת כמה דגמים היברידיים יקרים יותר, שאיבדו את ההטבה.

אחרי הבחירות העסק יפתח שוב ולאוצר יש שני מסלולים אפשריים לביטול/הקטנת הטבות המס בסעיף הזה. האחת היא במסגרת "רביזיה" או הפקת לקחים מתוצאות הנוסחה הירוקה כבר בתחילת הקיץ - אופציה שרשות המסים שמרה לעצמה כאשר פרסמה את הנוסחה הירוקה בתחילת השנה. את הצעד הזה ניתן לבצע "מעכשיו לעכשיו" במקרה של החרפה בגירעון אבל עם סיכון של יצירת הרבה רעש פוליטי.

האופציה השנייה, והשקטה יותר, היא ביטול ההטבות במסגרת חוק ההסדרים החדש ל-2020, שמגובש כיום. זהו ערוץ מקובל להעברת החלטות וגזירות לא פופולריות מתחת לרדאר של הציבור והמחוקקים. לכן, לא נופתע אם באותו חוק הסדרים מתגבש יונחו גם אבני היסוד למיסוי גודש וגם למבנה חדש של מיסוי דלק לתחבורה, שמשולבים זה בזה.

אמנם כבר היום הבלו על הדלק בישראל הוא מהגבוהים בעולם אבל הקונספט שאותו מנסה האוצר לאמץ כיום הוא לא "היקף המס הנגבה לליטר" אלא "היקף המס הנצרך לקילומטר". במילים אחרות, גם אם כלי הרכב הופכים חסכוניים יותר משמעותית בשל שיפורי הטכנולוגיה הם עדיין צריכים לייצר את אותו היקף הכנסות לכל קילומטר.

אפשר להשיג את היעד הפיסקלי הזה באמצעות העלאה מדורגת של הבלו על בנזין, שמשוקללת לפי הירידה בכללית בצריכה בישראל, או באמצעות מיסוי גודש, שיתווסף למיסוי הדלק הקיים.

מה שבוודאות לא ייכלל בחוק ההסדרים הוא הקלות בשווי השימוש על רכב צמוד וזאת למרות ההבטחות הפוליטיות בוועדת הכספים בשנה החולפת. לא בטוח עד כמה ניתן יהיה להגשים את הגזירות המתוכננות פוליטית אבל בסופו של דבר אם חרב הקיצוצים תרחף מעל תקציבי המשרדים, אין ספק שהחשבון יוגש לנהגים. לא כתוכנית ארוכת טווח לעשור הבא, לא בתיאוריה, אלא כאן ועכשיו. 

עוד כתבות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים