באירופה אסרו לטוס עם בואינג 737; בוטלה טיסה בישראל

(עדכון) • מדובר בצעד מקדים, על פי הודעת רשות שדות התעופה, על מנת למנוע אי אלו בעיות עתידיות כיוון שאין לרשות מספיק מידע על התרסקות המטוס כרגע • טיסה של נורוויג'ן איירליינס מתל אביב בוטלה היום בשל האיסור

מטוס 737 של בואינג./  צילום:  רויטרס JASON REDMOND
מטוס 737 של בואינג./ צילום: רויטרס JASON REDMOND

רשות שדות התעופה הבריטית קירקעה היום (ג') מטוסי 737 MAX לאחר התרסקות המטוס שלשום באתיופיה, התרסקות שנייה של הדגם הפופולרי של בואינג בפחות מחמישה חודשים. "הרשות הבריטית עקבה מקרוב אחר המצב, אולם, כיוון שכרגע אין בידינו מידע מספק בנוגע להתרסקות, כצעד מקדים, החלטנו להוציא הוראות להפסקת טיסות מסחריות של כל חברה שנוחתת או ממריאה מהממלכה המאוחדת שמשתמשת בדגם המטוס הנ"ל", כך לשון הודעת רשות שדות התעופה בבריטניה.

גם הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה הודיעה כי היא אוסרת שימוש במטוסי בואינג 737 MAX. הסוכנות הודיעה כי היא "לוקחת כל צעד הכרחי כדי להבטיח את ביטחון הנוסעים". החלטת הסוכנות משפיעה על חברות התעופה בתוך האיחוד האירופי וגם על חברות תעופה זרות שטסות לתוך תחומי האיחוד.

שני המהלכים מגיעים בדיוק יום אחרי קרקוע מטוסי בואינג בסין, אינדונזיה ואוסטרליה. לבואינג יש כ-370 ציים של דגם המטוס בשדות תעופה סביבה לעולם. גם גרמניה הודיעה על האיסור למטוסי בואינג 737 MAX לטוס בשטחה, ובדקות האחרונות גם איטליה הצטרפה לאיסור טיסות של הדגם המושמץ. גם שר התחבורה הטורקי לא נותר בחוץ והודיע על עיכוב הטיסות של דגם זה שאמורות לצאת ולהיכנס למדינה. ארה"ב עדיין לא אסרה על שימוש במטוסי החברה האמריקאית. עם זאת, דיילות ודיילים של חברות התעופה האמריקאיות אמריקן איירליינס ו-Southwest Airlines קוראים לקרקוע המטוסים. 

האיסור על מטוסי בואינג משפיע גם על ישראל. כך, כעת מופיע ביטול טיסה של חברת הלואו קוסט נורוויג'ן איירליינס בלוח הטיסות מתל אביב בנתב"ג - טיסה שהייתה אמורה להמריא בשעה 19:30. היום, הכריזה נורוויג׳ן כי תקרקע את כל מטוסיה המקס 8 שלה. בצי המטוסים של נורוויג׳ן יש 18 מטוסי 737 מקס 8 המבצעים טיסות בתוך אירופה וגם בקווים טראנסאטלנטיים במודל לואו קוסט. עוד ב-2012 הזמינה נורוויג׳ן 100 מטוסים מבואינג ולפי התכניות שלה, עד לשנת 2021 היא אמורה לקבל 70 מטוסים. כל מטוס מכיל 189 מושבים והיות שמדובר במטוס חסכוני הוא מתאים למודל שלה לטיסות לואו קוסט ארוכות טווח. לחברה יש גם 33 מטוסי דרימליינר 787 ועוד 118 בואינג 737 s בנוסף למטוסי המקס 8.

ב"פורבס" מצוין כי נורוויג׳ן בנתה את ההתרחבות המסיבית שלה בעיקר על ציי המטוסים של היצרנית האמריקאית, בשונה מחברות תעופה אירופאיות שמשלבות בצי שלהם את המטוס המתחרה מבית איירבוס, ה-320 ניאו שגם ארקיע מחזיקה. כך שמשבר באוינג באירופה צפוי להשפיע קשה על החברה, שגם ככה נמצאת בקשיים. 

חברת תעופה נוספת שהזמינה כמות גדולה של דגמי המקס 8 היא ריאנאייר שהזמינה 135 מטוסים מסדרת מקס 200.

מניית בואינג ננעלה בירידה של כ-6% בוול סטריט, בהמשך לירידות אתמול.