העליון הזהיר בעבר מפני טלגראס: טכנולוגיה המאפשרת מכירה והפצה קלה וסטרילית של סמים

בפסק דין שניתן לפני מספר חודשים בעליון נכתב, "צרכנים ומשתמשים – ראו הוזהרתם" • השופטים ציינו כי "צרכנים ומשתמשים ואנשים נורמטיביים, שבעבר לא היו נכונים ליטול על עצמם סיכון להסתבך בעולם הפלילי, נכונים כיום לקחת צעד נוסף ולהפוך למגדלים ולסוחרים בסם"

קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock
קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock

רבים ממשתמשי אפליקציית הטלגראס "הזדעזעו" היום מהעובדה שהקבוצה קפואה. עם פרסום פרוץ החקירה והמעצרים של ראשי הקבוצה עדיין היה נראה לרבים כאילו הקבוצה פעילה, ואולם מהר מאוד התברר כי הבנק הזה של הסמים נסגר, ומשתמשי הקבוצה מביעים אכזבה מכך.

אחרים כבר מביעים ביקורת על החקירה ורשויות האכיפה, על כך שלכאורה הם רודפים אחר משתמשים ומתעסקים בזוטות, כאשר בכלל ברקע יש כוונה להפוך את השימוש בקנאביס למשל לחוקי. זה עוד לא קרה, והמעשים שבוצעו לכאורה על ידי ראשי טלגראס - מסחר והספקה של סמים מסוכנים במסגרת ארגון פשיעה - הנם פליליים על פי ספר החוקים של מדינת ישראל, וגם הכתובת - ואזהרה לצידה - היו כבר על הקיר.

לאחרונה התייחס לכך גם ביהמ"ש העליון באחד מפסקי הדין שנתן לפני מספר חודשים, במסגרתו דחה ערעור שהגיש סוחר סמים על עונשו- 26 חודשי מאסר בפועל; 6 חודשי מאסר על תנאי; וקנס בסך 7,000 שקל. אותו נאשם הורשע בסחר בסמים לאחר ששכר יחידת גג גדולה לצורך הקמת מעבדה לגידול קנאביס בשיטת ההידרו.

באחת הפעמים, הסיע אדם אחר אל המעברה, כשברשות אותו אדם היה סכום של כ-29,000 שקל במזומן, עמו התכוון לרכוש סם. בסמוך לאחר מכן, כאשר הגיעו למעבדה שוטרים ובידם צו חיפוש, לא פתח את הדלת לחוקרים, והזהיר אדם נוסף שהיה מעורב בענייני המעבדה, בטלפון הסלולרי, "תעלם לכמה ימים". לאחר שהשוטרים פרצו לדירה, נתפסו במעבדה 137.6 ק"ג נטו של סם מסוג קנאביס (הידרו).

אנשים נורמטיביים הופכים למגדלים ולסוחרים בסם

בשולי פסק הדין הדוחה את ערעורו של אותו נאשם על גזר דינו, התייחסו שופטי ביהמ"ש העליון המשנה לנשיאה חנן מלצר, השופט יצחק עמית והשופטת ענת ברון גם לתופעת הטלגראס.

"ריבוי המקרים המובאים לפנינו בעת האחרונה - של גידול, ייצור והפקת קנבוס לשם הפצה ומכירה, כמו גם הפצה ומכירה של קנבוס תוך שימוש באפליקציית ה'טלגראס', מעוררים את התחושה, הגם שאינה מגובה בסטטיסטיקה או במחקר אמפירי, כי המדיניות שבאה לידי ביטוי בחוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת - הוראת שעה), התשע"ח-2018 (שתחולתו ביום 1.4.2019) - זלגה שלא בטובתה למחוזות אחרים.

צרכנים ומשתמשים ואנשים נורמטיביים, שבעבר לא היו נכונים ליטול על עצמם סיכון להסתבך בעולם הפלילי, נכונים כיום לקחת צעד נוסף ולהפוך למגדלים ולסוחרים בסם. זאת, מתוך תפיסה שגויה כי מדובר ב"סמים קלים", ובהינתן הטכנולוגיה המאפשרת מכירה והפצה קלה ו"סטרילית" של סמים. ברם, סחר בסמים הוא סחר בסמים. ידע כל מי שמהרהר בדרכים לעשיית כסף קל, כי מדיניות הענישה לא השתנתה ובית המשפט רואה בחומרה עבירות של סחר והפצה של סמים מסוכנים, גם סמים "קלים", תוך הטלת ענישה משמעותית ומרתיעה. צרכנים ומשתמשים - ראו הוזהרתם".