גולף | בלעדי

בגולף סירבו להיכנע ולשלם את שכר הדירה הגבוה - והחנות בקניון הזהב בראשון לציון תיסגר

על רקע חוסר ההסכמות, בהנהלת הקניון חתמו עם שוכר חלופי שנכון היה לשלם סכום גבוה לפחות ב-33% - רשת הקמעונאות היפנית מיניסו • גולף, שהייתה בין הדיירים הראשונים של הקניון, תמשיך להפעיל שתי חנויות נוספות - אחת של פולגת והשנייה של עדיקה

החנות של גולף בקניון הזהב./ צילום: פרטי
החנות של גולף בקניון הזהב./ צילום: פרטי

רשת גולף עוזבת את החנות הוותיקה בקניון הזהב בראשון לציון - כך נודע ל"גלובס". גולף, בניהולו של רביב ברוקמאייר, שהייתה בין הדיירים הראשונים של הקניון, תעזוב את המתחם לאחר שסירבה לשלם את שכר הדירה הגבוה שדרשו ממנה. בנוסף לחנות של גולף מפעילה הקבוצה שתי חנויות נוספות בקניון - אחת של רשת פולגת וחנות של רשת עדיקה שנפתחה רק לפני שנה. קניון הזהב נמצא בשליטת חברת הביטוח מגדל, שרכשה 75% מהאחים משה ויגאל גינדי. שני האחים עדיין מנהלים את הקניון ומחזיקים ב-25% ממנו.

לפי גורמים מעורים, בגולף התקוממו על דמי השכירות הגבוהים שדרשו עבור החנות שגודלה כ-200 מ"ר. עד היום שילמה החברה שכר דירה של כ-280 שקל למ"ר עם תוספת דמי ניהול של כ-95 שקל למ"ר, אך לקראת חידוש החוזה בקניון הזהב דרשו להעלות את המחיר. על פי אותם גורמים, בגולף היו מוכנים להתפשר גם על שכר דירה של כ-300 שקל למ"ר, אולם בקניון דרשו סכום גבוה באופן משמעותי.

על רקע חוסר ההסכמות, בהנהלת הקניון חתמו עם שוכר חלופי שנכון היה לשלם סכום גבוה לפחות ב-33% - רשת הקמעונאות היפנית מיניסו. מיניסו תשלם שכר דירה שיסתכם לפי הערכות בכ-400-450 שקל למ"ר. יחד עם דמי הניהול יעמוד הסכום הכולל על כ-500-550 שקל למ"ר, זאת לעומת הסכום הכולל ששילמה גולף - 375 שקל למ"ר, כאמור.

בתגובה לפניית "גלובס" אישרו בהנהלת הקניון כי מיניסו לקחה את השטח שבו פועלת היום גולף, "בשכר דירה של 400 שקל, שיחד עם דמי הניהול יסתכם ב-497 שקל". עוד נמסר לגבי גולף, כי "בקניון נמצאים עד לרגע זה במשא-ומתן לגבי שטח חלופי שבו דמי השכירות נמוכים יותר". עם זאת, מבדיקת "גלובס" עולה כי המגעים מול הנהלת הקניון שנסובו סביב חנויות במיקומים חלשים יותר הסתיימו, וכי ברשת האופנה מחפשים חנויות חלופיות בעיר ראשון לציון, כשבין היתר נבחנת אפשרות להיכנס למתחם סינמה סיטי.

משקולת עבור הרשת היפנית 

נציין, כי מדובר בשכר דירה גבוה שעלול בעתיד להוות משקולת עבור הרשת היפנית שמתמחה בפריטי סטוק מעוצבים במחירים זולים יחסית. בעת ההשקה אמרה מנכ"לית החברה, עינת פורטוגלי, בשיחה עם "גלובס" כי "אנחנו עובדים על רווחיות נמוכה". בתשובה לשאלה כיצד הנוכחות בקניונים גדולים עם דמי השכירות המאמירים מתאפשרת לאור הרווחיות הנמוכה, השיבה אז פורטוגלי כי "האסטרטגיה העולמית היא להיות בקניונים המובילים בערים הגדולות. זה הוכיח את עצמו במדינות אחרות, המסה והווליום יביאו שורת תחתונה רווחית".

עוד אמרה אז פורטוגלי בהקשר זה כי "בינתיים אנחנו מחוזרים ומקבלים חיבוק גדול מהקניונים, בעיקר כיוון שמיניסו ידועה בעולם כמי שמביאה טראפיק גדול לקניון ולכן הם (הקניונים - ש.מ) הולכים לקראתנו בדמי השכירות. אני מבינה את צעקתם של הריטיילרים -  כולם במצוקה והמכירות בירידה. יש ציפיות שהקניונים יתגייסו ויורידו את שכר הדירה".

באשר לעזיבה של גולף, מדובר במגמה מתמשכת במסגרתה גם קבוצות אופנה גדולות עוזבות מיקומים בקניונים משום שהן מתקשות להתמודד עם עומס שכר הדירה. כך, בשנה החולפת עזבה רשת רנואר את קניון רמת אביב, וקבוצת קסטרו-הודיס סגרה חנויות בקניון גינדי TLV .

תוכנית הבראה ממושכת 

קבוצת גולף נמצאת אחרי תוכנית הבראה ממושכת, תהליך של סגירת חנויות הפסדיות ופתיחת חנויות חדשות בהן עומס שכר הדירה נמוך יותר. בין החנויות החדשות של הקבוצה נמצאת חנות הדגל של "גולף אנד קו" שנפתחה בקיץ האחרון ברחוב הלח"י בעיר בני ברק, כתחליף חלקי לחנות הדגל המיתולוגית בהדר יוסף בתל אביב שנסגרה בספטמבר האחרון. בהקשר זה אמר מנכ"ל גולף באירוע הפתיחה של החנות החדשה כי "נמשיך בצמצום חנויות מפסידות ובמקומן נפתח חנויות במיקומים רווחיים יותר מבחינת עומס דמי השכירות ודמי הניהול".

מיניסו החלה לפעול בישראל ב-2018 ופתחה כבר 7 חנויות בקניונים שנחשבים לחזקים, ביניהם עזריאלי תל אביב, עזריאלי מלחה ירושלים, עופר ברחובות, עיר ימים בנתניה וביג קריות. עד סוף 2019 אמורה הרשת להגיע לפריסה רחבה של כ-18 חנויות.

נציין, כי בשנתיים האחרונות מתמודד ענף האופנה עם אתגרים אדירים לצד ירידה במכירות, בין היתר על רקע התגברות הרכישות באונליין מחו"ל שפטורות ממע"מ, לצד התעצמות הנסיעות של ישראלים לחו"ל - מה שהביא לקשיי תזרים ואף לקריסה של כמה רשתות ובראשן הוניגמן. השילוב של שתי התופעות הללו הביאו לאובדן פדיון של כ-3 מיליארד שקל בתחום האופנה, כשלא מעט רשתות מתקשות להרוויח בסניפים שבהם עומסי שכר הדירה ודמי הניהול לא הותאמו לירידה בפדיונות.