לקראת דוח מבקר המדינה: הרכבות שובתות, הפוליטיקאים מתקוטטים

בשעה 11:38 נשמעה בתדר החירום של רשת הקשר של נהגי הקטרים ההנחיה "כל הרכבות בארץ לעצור לחמש דקות עצירה מידית עכשיו במקום. בעוד חמש דקות תחדשו נסיעה" • שיבושים קשים גם בעבודה בנמל אשדוד, אחרי ש-18 עובדים ובהם שישה מנופאים דיווחו על מחלה

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

יממה בלבד לפני פרסום דוח מבקר המדינה, שיכולל ביקורת נרחבת בנושא התחבורה הציבורית והשירותים לאזרחים בתחום השימוש ברכבות, עובר נושא השבתת הרכבות הבוקר (ג') לתוך הזירה הפוליטית על רקע מה שנראה כמו יום רותח במיוחד בתחבורה. רכבות נעצרו בכל הארץ, במה שנראה כמחאה של נהגי הקטרים. השביתה של הרכבות לכרמיאל וראשל"צ הראשונים נמשכת, כמו גם זו של חטיבת המטענים.

עובדי הרכבת מאיימים להמשיך בצעדי מחאה מפתיעים לאחר שהבוקר עצרו לפתע מאות רכבות נוסעים ברחבי הארץ לחמש דקות, לפני שהמשיכו בנסיעה. צעד המחאה המפתיע לא דווח מראש. מדובר בהחרפה של צעדי המחאה שבהם נוקטים העובדים במסגרת דרישתם לקבל הפסקות גדולות יותר במהלך המשמרות של נהגי הקטרים. לדברי גורמים בוועד "לא מדובר במאבק על כסף או תוספות שכר אלא בדרישה שלנהגים שמסיעים רכבת יהיו 20 דקות מנוחה בין נסיעה לנסיעה כדי שיוכלו לשתות, להתרענן, ולהתפנות - מה שכל נהג של רכב פרטי עושה בתום נהיגה של 3 או 4 שעות".

האזינו: כך השתלטו נציגי ועד הרכבת על תדר החירום

בסביבות השעה 11:38 נשמע בתדר החירום של רשת הקשר של נהגי הקטרים ההנחיה "כל הרכבות בארץ לעצור לחמש דקות עצירה מידית עכשיו במקום. בעוד חמש דקות תחדשו נסיעה".

הרקע למאבק ברכבת הוא הארכת שעות הנהיגה של נהגי הקטרים משש שעות לעד שמונה-תשע שעות למשמרת. בוועד העובדים ציפו כי הקטנת מספר הנהגים שאינם מועסקים בנהיגה בפועל יביא להפניית נהגים רבים יותר למשמרות נהיגה ובדרך זו ניתן יהיה לאפשר לנהגים "לרווח משמרות" אולם על-פי סידור העבודה שפרסמה הנהלת הרכבת בתחילת השבוע הופנו הנהגים הנוספים למשימות שאינן נהיגת קטרים - והעומס על נהגי הקטרים שבמשמרת לא הוקטן.

המאבק החל לפני שבועיים בעקבות דרישה של הנהלת הרכבת להאריך את זמן הנהיגה של נהגי הקטרים בכחצי שעה נוספת, על-רקע עומס כבד על הקווים. עד לפסיקת בין הדין לעבודה בשבוע שעבר נמשכה משמרת של נהג קטר 8-9 שעות אך מתוכן ניתן היה לחייב את הנהג לנהוג בפועל עד 6 שעות נהיגה רצופות. לפי הסידור החדש הוארכו שעות הנהיגה בפועל של הנהגים כשלטענת הוועד זמן ההפסקה בין נסיעה לנסיעה אינו מספיק כדי לאפשר לנהגים להתרענן: מדובר ב כ-20 דקות שבמהלכן צריכים הנהגים לבצע נוהל בדיקה מפורט של מערכות הרכבת השונות - שביצועו נמשך בין 18 דקות ל-20 דקות - וכך יוצא שנהג שסיים נסיעה רצופה של שלוש שעות או יותר יוצא לנסיעה נוספת מבלי שהספיק להתרענן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר החל לפני מספר ימים להעלות מסרים בעמוד הפייסבוק שלו, בנוגע למעורבות של אבי ניסנקורן, מקום 5 ברשימת כחול לבן ויו"ר ההסתדרות בנושא שביתות נהגי הקטרים ברכבת ישראל.

הבוקר, אחרי השבתת הרכבות הוא חזר על המסרים הללו: "את השביתות ברכבת צריך להפסיק מייד. ניסנקורן, שר האוצר של לפיד וגנץ, ישבית את המדינה. הוא יחזיר אותנו אחורה לכלכלת הסתדרות שתפגע באזרחים. אסור לתת לזה לקרות. חייבים להמשיך קדימה עם ממשלת ימין של הליכוד - כלכלה חופשית שפותחת את השוק לתחרות ומורידה מחירים לטובת האזרחים‬".

בכחול לבן הגיבו הבוקר: "נתניהו הוא לא קורבן אלא מי שאחראי למחדל הרכבת בעשור האחרון. ראש ממשלה בחצי משרה לא יכול להוביל את המדינה".

מהנהלת הרכבת נמסר כי "בעקבות עצירת כלל הרכבות בארץ, תוך הוראה פראית של וועד העובדים, הפוגעת במאות אלפי נוסעים, צפויים שיבושים ועיכובים בתנועת הקווים שאינם מושבתים, לאורך כל היום. בכלל זה ל'רכבת החיוכים' המופעלת עבור ילדים חולי סרטן. מדובר בהוראה המשתמשת בנוסעים כבני ערובה, שרק ועד חסר אחריות וחסר שיקול דעת יכול להורות. לצד, סכנה בטיחותית משמעותית למאות הרכבות שברשת, בשל עצירת פתע של כולן. בשל הנחיה זו יחולו שיבושים לאורך שעות, עד התייצבות הרשת הארצית. בדקות האחרונות נעצרו כל הרכבות ברחבי הארץ, מאות במספר, למשך מספר דקות. עדכונים בהמשך".

אולם בימים האחרונים, גם באירוע של גנץ ולפיד אתמול בבאר שבע וכן באירוע של גבי אשכנזי בראשון לציון, חזרו ראשי המפלגה על המסרים לפיהם הם מודעים לבעייתיות של תדמית ההסתדרות וניסנקורן בקרב ציבורים רחבים ואמרו כי "הם לא יישמו מדיניות של הסתדרות בכחול לבן".

נזכיר כי אתמול בערב בבאר שבע אמר גנץ כי ניסנקורן הוא מנהיג חברתי בעל רגישות לאוכלוסיות נזקקות.

עוד בתשתיות, שיבושים קשים גם בעבודה בנמל אשדוד, אחרי ש-18 עובדים ובהם שישה מנופאים דיווחו על מחלה. בהנהלה מתכננים לפנות לבית הדין לעבודה בעניין.

ממועמד כחול לבן אבי ניסנקורן נמסר בתגובה: "נתניהו לחוץ מהחקירות ומחפש אשמים במחדלים שהוא מוביל ובכישלון המחפיר שלו ושל שר התחבורה בטיפול בתחבורה הציבורית בישראל. הוא יכול להאשים את כולם גם באי רכישת קרונות שהביאו לעומסי הענק ברכבת ובכך שעשור אחרי תחילת העבודות קו הרכבת לירושלים עדיין עוצר באמצע בנתב"ג- אבל שקרים לא יעזרו לו. כל כהונתי כיו"ר הסתדרות לא אפשרתי פגיעה בנוסעים, מנעתי השבתה ברכבת שתשפיע על הנוסעים והכרעתי בצורה ברורה ונחושה לטובת אזרחי ישראל. עמדה זו גם הבעתי בפני ממלא מקום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ארנון בר דוד, אך אני מודע לכך שהתערבות שלי תיתפס כהתערבות פוליטית. את המציאות אי אפשר להמציא- מחר בדו"ח מבקר המדינה נקרא כולנו על ההפקרות במערך התחבורה הציבורית ונדע את מה שכבר ברור לכל אחד- לנתניהו איכפת רק מנתניהו. בבחירות הקרובות זה האזרחים לפני הכל או ביבי לפני הכל".