מנתניהו עד טלגראס: הקנאביס הפך לנושא החם של הבחירות

גל המעצרים של בכירי טלגראס הבוקר בוצע ברקע מאבק המתנהל בשנים האחרונות למען הלגליזציה, ואשר קפץ מדרגה בתקופה האחרונה על רקע הבחירות • לאחרונה כתב נתניהו כי הוביל שינויים בתחום והנו בוחן את נושא הלגליזציה

משה פייגלין/ צילום: מאיר מאירי
משה פייגלין/ צילום: מאיר מאירי

תופעת ה"טלגראס" - ששמשה כר פורה לסחר בקנאביס וסוגי סמים נוספים - הטרידה את המשטרה מזה תקופה ארוכה. רשויות האכיפה ניסו לפצח את הקבוצה שכללה יותר מ־100 אלף משתמשים וסוחרים שמכרו קנאביס בקלות באמצעות אפליקציית המסרים החסויים. לקח זמן עד שהרשויות הסירו את מעטה הסודיות, מה שסלל את הדרך למעצרים שבוצעו של בכירי הארגון.

ואולם, הפופולריות של הארגון, והשימוש העצמי ההולך וגדל בקאנביס, מובילים גם לתופעה הפוכה ממגמת הגברת האכיפה - גיוסם המתמשך של בכירים למאבק ללגליזציה של הקנאביס. למעשה, גל המעצרים של בכירי "טלגראס" הבוקר בוצע ברקע מאבק המתנהל בשנים האחרונות להפוך את השימוש בקנאביס לחוקי בישראל, ואשר קפץ מדרגה בתקופה האחרונה על רקע הבחירות - קפיצת מדרגה "הצהרתית" בלבד בינתיים.

הנושא הפך לאחד הנושאים החמים בקרב הפוליטיקאים, שחלקם אימצו את ה"לגלזיציה" של הקנאביס אל המצע שלהם. בין הבולטים בהם היה ח"כ משה פייגלין שהציב את קידום הלגליזציה כתנאי לכניסה לממשלה במשא ומתן קואליציוני עתידי. פייגלין נחשף לקנאביס הרפואי בעת מחלתו של אביו ואז גם הכיר את הסטנדאפיסט עידן מור (המוכר בשם הבמה גדי וילצ'רסקי). הכימיה בין השניים הייתה מיידית והשניים התחברו.

פייגלין אומר שמדובר בסוגיה בליבת העקרונות שלו בדבר צמצום מעורבות המדינה, הן בלגליזציה של הסמים הקלים לכלל הציבור ובוודאי באספקה חופשית של קנאביס רפואי לחולים הנזקקים לו. אחת מטענותיו העיקריות היא כי הכשלים בשוק נגרמים מחברות גדולות החוסמות את הדרך לאחרות ומקבלות תמיכה ממשלתית לכך.

רון צפריר, מספר תשע ברשימה של זהות, הוא חולה סרטן ומראשי המאבק לשחרור החסמים באספקת קנאביס רפואי. וכך, סוגיית הלגליזציה של סמים קלים, ובתוכה גם פתרון משבר הקנאביס הרפואי, הפכה לאחד מגורמי המשיכה העיקריים של זהות ולסוגיה אליה מתחברים אלפים רבים של אזרחים.

כיום, בחוק הישראלי אין הבדל בין סמים קלים לקשים, והענישה שנקבעה זהה לשני סוגי הסמים, אך בתי המשפט עושים את ההבחנה הנדרשת בעצמם.

את המאבק להכנסת הסמים הקלים לחוק החלה בעבר הרחוק מפלגת עלה ירוק, שהוקמה ב-98', והצהירה שתתמוך באי-הפללה של צרכני קנאביס, ועל מאבק כי לא ידבק כתם פלילי על שימוש עצמי בסמים קלים. המפלגה מעולם לא עברה את אחוז החסימה והחליטה שלא לרוץ בבחירות הנוכחיות, תוך שהיא שולחת את תומכיה (שמספרם עומד על כ-50 אלף) לזרועותיו של פייגלין, שהיה הראשון לזהות ולהניף את דגל הלגליזציה. בנוסף, כמה מהפעילים המרכזיים של עלה ירוק השתלבו בזהות.

בהמשך לכך, גם מרצ והעבודה הודיעו על תמיכה בלגליזציה, אך רק בזהות מדובר באחד מהדגלים העיקריים במצע שלה.

עוד תוצר של הפופולריות של הלגליזציה הנו התייחסות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא לאחרונה ברשת. במסגרת שיח שניהל לאחרונה עם גולשים כתב נתניהו, כי הוא הוביל כמה שינויים בתחום הזה. "הגדלנו את השימוש של הקנאביס הרפואי, הבאנו את ישראל לאחת הרמות הגבוהות בעולם", כתב והוסיף כי בימים אלה הוא בודק את נושא הלגליזציה.

גם יו"ר הימין החדש נפתלי בנט התייחס לאחרונה לנושא באחד הכנסים בהם השתתף בכנס כאשר אמר שאם חוות דעת מומחים יתמכו בחוקיות של קנאביס, ויראו כי אינו גורם לנזקים, מפלגתו תתמוך בלגליזציה של קנאביס.

תחום הקנאביס עובר בשנים האחרונות הסדרה עולמית רגולטורית, תוך הסדרה מרכזית של תחום המריחואנה הרפואית, אך גם הסדרת השימוש העצמי ברחבי העולם. בין היתר, בשנה שעברה הפך הקנאביס לחוקי לגמרי לרוחב כל קנדה, לצרכים רפואיים ובידוריים כאחד.