אין קיצוצים לישראל בתקציב טראמפ: תקבל 3.3 מיליארד דולר גם ב-2020

זאת "לשמירה על יתרונה האיכותי" • החבילה כוללת סיוע גם לתכניות הטילים ועל-פי מזכר ההבנה שסוכם בין אובמה לישראל, ישראל מנועה מבקשת תוספות מהקונגרס כפי שנהגה בשנים קודמות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ישראל יכולה להיות שקטה: גרזן הקיצוצים של דונלד טראמפ פוסח בשלב זה על הסיוע הצבאי לישראל. היא צפויה לקבל 3.3 מיליארד דולר על פי הצעת התקציב לשנת הכספים 2020 , שהניח אתמול (ב') הבית הלבן על שולחן הקונגרס.

הסיוע לישראל מוסדר במזכר ההבנות שנחתם בין הנשיא הקודם, ברק אובמה, לממשלת ישראל, בשנתו האחרונה של אובמה בבית הלבן.

הסעיף הרלוונטי בהצעת התקציב הנוכחית, תחת הכותרת "קידום האינטרסים האמריקאים במזה"ת", קובע: "התקציב תומך לחלוטין במזכר ההבנה החדש, ל-10 שנים, בין ארה"ב לישראל, לרבות מענק בסך 3.3 מיליארד דולר כסיוע צבאי לחיזוק יכולתה של ישראל להגן על עצמה ולקיים את יתרונה הצבאי האיכותי. הצעת התקציב אף מבקשת 1.3 מיליארד דולר כסיוע כלכלי וביטחוני לירדן מתוך הכרה בחשיבות הקריטית של השותפות האסטרטגית בין ארה"ב לירדן... הצעת התקציב אף מקדישה סיוע כלכלי וביטחוני משמעותי לשותפות מפתח אחרות באזור, לרבות מצרים".

על פי המסמך, "התקציב תומך באסטרטגיה של הנשיא לבלום את ההשפעה מערערת היציבות של המשטר האיראני במזה"ת ומעבר לו, אך אינו מפרט..

בחבילה לישראל כלול גם הסיוע האמריקאי לתכניות טילים. בשנים קודמות, ניתן הסיוע לטילים בנפרד, בכפוף לאישור הקונגרס. המחוקקים נהגו להעלות משמעותית את הסכום המקורי שהקציב הממשל לטילים בעקבות פעילות לוביסטית אינטנסיבית של ממשלת ישראל וחברות ביטחוניות ישראליות. על פי דרישת אובמה, מדגיש מזכר ההבנות, כי הסיוע לתכניות פיתוח הטילים יהיה חלק בלתי נפרד מהסיוע הצבאי הכללי וכי ישראל אינה יכולה לבקש מהקונגרס להגדיל את הסיוע.