צמרת שיאני השכר בבנקים: מנהלי לאומי ודיסקונט בארה"ב נהנו משכר שנתי של כ-8 מיליון שקל

שכרם של אורי לוין מבנק דיסקונט ואבנר מנדלסון מבנק לאומי גבוה משמעותית משכרן של מנכ"ליות הבנקים, בשל חוק שכר הבכירים בפיננסים • עלות שכר של 4.5 מיליון שקל ליו"ר לאומי קארד, ירון בלוך, ושל 4.7 מיליון שקל לאבי מוסלר, מנכ"ל אמות

אבנר מנדלסון / צילום: איל יצהר
אבנר מנדלסון / צילום: איל יצהר

הדוחות הכספיים לשנת 2018 של בנק דיסקונט שפורסמו הבוקר (ב') צירפו כמה שמות חדשים לרשימת שיאני השכר. בעקבות חוק שכר הבכירים הנוגע למנהלי החברות הפיננסים בישראל, לא מפתיע שבראש שיאני השכר בדיסקונט ניצב אורי לוין, מנכ"ל החברה הבת של הבנק בניו יורק (אי.די.בי ניו יורק), עם עלות העסקה שהגיעה ל-7.3 מיליון שקל - קצת יותר מכפול לעומת מנכ"לית דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, שעלות העסקתה הגיעה ל-3.6 מיליון שקל.

בסיכום שנתי נהנה לוין משכר בעלות של 3.9 מיליון שקל וממענקים בסכום של 2.7 מיליון שקל, שיחד עם רכיבי התגמולים הנוספים סייעו לו להתברג בין עשרת שיאני השכר ל-2018 בבורסה עד כה. סגניתו של לוין ברשימת שיאני השכר של דיסקונט, ליסה באום, מגיעה גם היא מחו"ל ובתפקידה כראשת החטיבה העסקית של הפעילות שמנהל לוין קיבלה אשתקד תגמולים בסכום כולל של 4.1 מיליון שקל, שכללו שכר בעלות של 2 מיליון שקל ומענקים של כ-1.5 מיליון שקל.

סכומי התגמול של באום הופכים אותה בשלב הנוכחי לשיאנית השכר הנשית בבורסה, המספיקים לה להתברג רק לעשירייה השלישית, והבאות אחריה ברשימה הן מנכ"לית דיסקונט, אשר טופילסקי (3.6 מיליון שקל) ויו"רית מליסרון, ליאורה עופר (3.4 מיליון שקל).

עוד בדיסקונט, עלות העסקת היו"ר הקודם, יוסי בכר הגיעה ל-2.8 מיליון שקל, היו"ר הנוכחי, שאול קוברינסקי, שנכנס לתפקיד בדצמבר 2018 קיבל כ-620 אלף שקל, סכום שכולל גם גמול דירקטור בבנק עד תחילת כהונתו. עלות העסקת יתר שיאני השכר של דיסקונט נעה בטווח של כ-2.6-3 מיליון שקל לכל אחד.

מרשימת שיאני השכר של בנק לאומי, שדוחותיו פורסמו בימים האחרונים, עולה תמונה דומה, שם שיאן השכר ל-2018 היה אבנר מנדלסון, מנכ"ל בנק לאומי ארה"ב, שעלות העסקתו הגיעה ל-8.2 מיליון שקל - גבוה ביותר מפי 2.5 מעלות העסקת מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק עמינח, ויו"ר הבנק, דוד ברודט, שהסתפקו ב-3.1 מיליון שקל כל אחד.

עלות העסקתו של מנדלסון כללה מענקים בהיקף של 3.4 מיליון שקל, משכורת בעלות של 1.9 מיליון שקל ושווי הטבות שונות בהיקף של 2.3 מיליון שקל, מה שסייע לו להקדים את המתחרה לוין מדיסקונט במיקומו בעשירייה הראשונה של שיאני השכר ל-2018 עד כה.

צעד אחרי מנדלסון ברשימת שיאני השכר של לאומי ניצב שון מגאן, מנהל הבנקאות המסחרית של בנק לאומי ארה"ב, עם עלות העסקה של 5.1 מיליון שקל ואילו סמנכ"ל הכספים והתפעול של לאומי ארה"ב, דאקורי ראג'ה, קיבל 4.3 מיליון שקל.

עוד בין השמות הבולטים בלאומי, עלות העסקת ירון בלוך, לשעבר מנכ"ל לאומי פרטנרס וכיום יו"ר חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, עמדה על 4.5 מיליון שקל. עלות העסקת ארבעה סמנכ"לים בבנק נעה בטווח של 2.7-3 מיליון שקל לכל אחד.

שיאני השכר לשנת 2018
 שיאני השכר לשנת 2018

סך השכר בעשירייה: 139 מיליון שקל

עוד בין השמות האחרונים שהצטרפו לרשימת שיאני השכר, עלות העסקת אבי מוסלר, מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב אמות, עמדה על 4.7 מיליון שקל. עלות העסקת מנכ"ל חברת מוצרי האלומיניום והחלונות קליל (שרווחיה נשחקו בהמשך למגמה מ-2017), אריה (ריצ'י) ריכטמן, עמדה על 3.1 מיליון שקל, נוסף לכ-2.5 מיליון שקל ששולמו לחברת דבוש השקעות, באמצעותה מעניק לה בעל השליטה, צורי דבוש, שירותי יו"ר.

עוד בין השמות הבולטים האחרונים, גידי אלטמן, לשעבר בכיר בבנק לאומי, שב-2014 זכה להיות שיאן השכר במערכת הבנקאית בישראל בעקבות פרישתו מלאומי (עם עלות העסקה שנתית של כ-11 מיליון שקל), קיבל בשנה שעברה דמי ניהול של 300 אלף שקל בתפקידו כיו"ר חברת איי.אי.אס בהיקף משרה של 25% לפחות, על בסיס תשלום חודשי של 25 אלף שקל.

חברת הביומד אליום מדיקל, הנושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה וסיכמה את 2018 בהפסד של כ-20 מיליון שקל (המצטבר לכ-67 מיליון שקל תוך שלוש שנים) שילמה אשתקד יותר מ-6 מיליון שקל לחמשת שיאני השכר שלה (כשליש תגמול מנייתי), בראשם המנכ"ל אסף אלפרוביץ' שעלות העסקתו התקרבה ל-2.4 מיליון שקל, כ-1.1 מיליון שקל מהסכום תגמול מנייתי.

חברת חיפושי הנפט והגז שמן, שנותרה ללא פעילות לאחר כישלון הקידוח הימי שלה ומנייתה עשויה להימחק מהמסחר בתחילת שנה הבאה, שילמה כ-240 אלף שקל לשני ראשיה - מחצית הסכום כל אחד (כ-33 אלף דולר כל אחד) - המנכ"ל ברי סבג (היקף משרה 25%) והיו"ר מיכאל בן חיים (היקף משרה 33%).

עם העדכונים האחרונים, מצטברת עלות ההעסקה המצרפית של עשרת שיאני השכר ל-2018 עד כה לסכום של כ-139 מיליון שקל - המשקף עלות העסקה שנתית ממוצעת של קרוב ל-14 מיליון שקל לכל מנהל.