האם יבואני הרכב "יסגרו" את הגירעון של כחלון?

ענף הרכב נערך לשחרור מאסיבי של כ-60-70 אלף כלי רכב חדשים מהמכס עד סוף החודש כדי להקדים את עליית המסים באפריל • בענף מציינים כי שחרור מוקדם של כמות גדולה של כלי רכב צפויה להקפיץ את הכנסות המדינה ממסים במרץ בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל

נמל אשדוד  רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי

יבואני הרכב נערכים לגל מאסיבי של שחרורי כלי רכב מהמכס למחסני הערובה באפריל כדי להקדים את עליית המסים עקב עדכון "המס הירוק" בתחילת אפריל. ל"גלובס" נודע כי החודש ישוחררו ככל הנראה מהמכס כ-60 עד 70 אלף כלי רכב, כמות גדולה כמעט פי שלושה מהממוצע החודשי לעונה. יצוין כי הסיטואציה שונה מהמצב הרגיל שבו היבואנים מייבאים לארץ כלי רכב ומשחררים אותם רק כאשר הרכב נמכר.

על פי הערכות חברות ליסינג והשכרה רבות כבר הגישו ליבואנים הזמנות מאסיביות לכלי הרכב "במחירים הישנים" שיגיעו במרץ וזאת כדי ליהנות מפערי תיווך כאשר כלי הרכב יופצו ללקוחות הליסינג על פי המחירונים החדשים והגבוהים יותר החל מחודש אפריל. זאת בנוסף לשיווק כלי רכב חדשים ללקוחות פרטיים במסלול "אפס קילומטר" עם אפשרות לתת הנחות מוגדלות ביחס למחירונים.

עדכון המס הירוק החדש, שייכנס לתוקף ב-1 באפריל, מציג נוסחה מחמירה מאוד לחישוב פליטת המזהמים, שעל פיה נקבע "הציון הירוק" של כל דגם חדש המשווק בישראל. בהתאם לציון זה נקבע גובה הטבת המס ליבואנים, בין אפס ל-15 אלף שקלים.

כתוצאה רוב הדגמים הקומפקטיים והעממיים הנמכרים בישראל יזכו להטבת מס מוקטנת משמעותית, שפירושה המעשי עליה במס הקניה הריאלי. ההשפעה צפויה להיות מוחשית במיוחד על דגמים עירוניים, דוגמת קיה פיקנטו, יונדאי I10 ומקביליהם, שעשויים להתייקר בשיעור של 3,000-5,000 שקל. למרות שהעדכון במס ישפיע גם על משפחתיות, חלק מהג'יפונים ודגמים נוספים, יחד עם זאת, השפעתו על דגמים מבוקשים כגון רכבי קרוס-אובר עם מנועים גדולים ורכבי יוקרה תהיה מינורית מכיוון שדגמים אלה ממילא זכו להטבת מס "ירוקה" מזערית. בנוסף לא יושפעו, בינתיים, רוב רכבי היוקרה עם הנעה היברידית-נטענת ודגמים משפחתיים שזכאים להטבת מס היברידית, דוגמת יונדאי איוניק ונירו.

בענף מציינים כי שחרור מוקדם של כמות גדולה של כלי רכב צפויה להקפיץ את הכנסות המדינה ממסים במרץ בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל ולסגור חלק מהגרעון בתקציר עמו מתמודד כיום האוצר. אולם בענף מוסיפים כי מדובר רק בהסטה מלאכותית של מיסים, שאמורים היו להיגבות במחצית השנייה של השנה. הקפיצה בהכנסות ממיסוי צפויה להתקזז על ידי ירידה משמעותית בהכנסות מהמחצית השנייה של השנה, ובעיקר ברבעון הרביעי. ייתכן שהיא אף תשפיע על הרבעון הראשון של השנה הבאה. מי שצפויים להרוויח מהמהלך הם הנמלים, שכבר נערכים לקלוט כיום כמות גדולה במיוחד של כלי רכב.