אחרי ההתרסקות: 100 מטוסי בואינג 737 מקס 8 יושבתו בסין

אתיופיאן איירליינס הודיעה היום כי היא מקרקעת את כל מטוסיה מדגם בואינג 737 מקס 8, אותו דגם שהתרסק אתמול בתאונת המטוס באתיופיה • גם ברשות התעופה האזרחית בסין בחרו שלא לקחת סיכון: הבוקר הוכרז כי 100 מטוסי בואינג 737 מקס 8 שמשמשים את חברות התעופה הסיניות יושבתו מפעילות

חברת התעופה אתיופיאן איירליינס הודיעה היום (ב') כי היא מקרקעת את כל מטוסיה מדגם בואינג 737 מקס 8, אותו דגם שהתרסק אתמול ואחד הדגמים החדשים והפופולריים של יצרנית המטוסים האמריקאית. מניית בואינג  צונחת בכ-8% בבורסה בפרנקפורט על רקע האירועים.

נזכיר כי אחרי בתאונת המטוס אתמול (א') קיפחו את חייהם 157 נוסעים ואנשי צוות, בהם גם שני ישראלים. בנוסף, בחודש אוקטובר התרחשה תאונה דומה של דגם המטוס הזה, כאשר מטוס של חברת ליון אייר התרסק לים באינדונזיה וגבה את חייהם של 189 נוסעים ואנשי צוות. בשני המקרים הקשר עם המטוס אבד אחרי כ-10 דקות. 

כעת, רשות התעופה האזרחית בסין בחרה שלא לקחת סיכון: הבוקר הוכרז כי 100 מטוסי בואינג 737 מקס 8 שמשמשים את חברות התעופה הסיניות יושבתו מפעילות. מדובר בהיקף של כרבע מהציים הבינלאומיים של החברות הסיניות, בהן אייר צ'יינה, היינאן איירליינס, צ'יינה איסטרן איירליינס, צ'יינה סאות'רן איירליינס.

המשמעות עבור הנוסעים היא שיבושים וביטולי טיסות: לפחות 30 טיסות כבר בוטלו מלוח הטיסות המתוכנן להיום. רשות התעופה הסינית הודיעה כי המטוסים לא יחזרו לשימוש, עד שבואינג ורשויות התעופה האמריקאיות יאשרו כי אין חשש בהטסת המטוס הזה. 

עוד דווח כי סין הקפיאה את הזמנותיה מבואינג למטוסים מדגם המקס 737-8. 

דגם הבואינג 737 מקס 8 הוא הגרסה האחרונה בסדרת ה-737 מקס של בואינג, והוא נכנס לשירות במהלך 2017. מדובר במטוס צר-גוף וחסכוני, ולכן הוא מבוקש על-ידי חברות תעופה רבות בעולם.

חברות תעופה אחרות, בהן פליי דובאי או נורוויג'ן אייר, הכריזו כי הן ממשיכות לפעול כרגיל עם מטוסיהן מדגמים אלה.

האם יש קשר מובהק בין שתי התאונות? חקירת תאונת המטוס באינדונזיה עדיין נמשכת. הקופסה השחורה של המטוס באתיופיה נמצאה רק היום בשעות הצהריים, והיא צפויה להקל על החוקרים להבין מה גרם לתאונה הנוראה. בינתיים כאמור חברת התעופה האתיופית החליטה שלא להטיס את המטוסים הנוספים שברשותה מהדגם שהתרסק, כ"אמצעי זהירות".  

גם בבואינג יש להניח שהרוחות סוערות. בשלב זה החליטה יצרנית המטוסים לדחות את השקה מטוס ה-777X. מדובר במטוס ענק המסוגל לשאת 425 נוסעים. בואינג תכננה להציג את המטוס ביום רביעי הקרוב, אלא שאחרי התאונה אמש הודיעה החברה כי היא דוחה את החשיפה הגדולה.