אפליה נוסח סין: רוצים להיות מתכנתים? רק אם אתם נראים טוב

בשני אתרי חיפוש העבודה הגדולים בסין, Liepin ו-Zhaopin, פורסמו אלפי מודעות דרושים לחברות טכנולוגיה, שמחפשות עובדים צעירים בעלי "תווי פנים ייצוגיים"

גיוס עובדים / צילום: Shutterstock
גיוס עובדים / צילום: Shutterstock

בדיקה של "בלומברג" מצאה כי חברות טכנולוגיה סיניות נוהגות לפרסם מודעות דרושים שמשתמשות בשפה המצביעה על אפליה על רקע גיל, מגדר ואף מראה. בשני אתרי חיפוש העבודה הגדולים בסין, Liepin ו-Zhaopin, פורסמו אלפי מודעות דרושים לחברות טכנולוגיה שמשתמשות בשפה כזו. חלק מהמודעות דורשות מהמועמדים להיות בעלי "תווי פנים ייצוגיים" או להיות מתחת לגיל 30. מודעות רבות ציינו כי בחברה מעסיקים "נשים וגברים שנראים טוב".

כבר לפני שנה, ביקורת רבה הופנתה כלפי חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין - עליבאבא, טנסנט וביידו, לאחר שאלו פרסמו מודעות דרושים בניסיון לגייס עובדים גברים, וכדי למשוך אותן תיארו במודעותיהן כי בחברות עובדות נשים ש"נראות טוב". החברות אמנם הסירו את המודעות בעקבות הביקורת, אך מהדיווח מסוף השבוע עולה כי סטארט-אפים קטנים יותר במדינה ממשיכים בפרקטיקות דומות.

רבות מהמודעות שציינו כי הם מחפשים עובדים בעלי מראה מסוים, נגעו למשרות בהן המראה כלל אינו רלוונטי, כמו מתכנתים ומשרות בתחום האדמיניסטרציה. הסטארט-אפ iZhaohu למשל, שפיתח פלטפורמה להעסקת אחיות לפי דרישה, פרסם כי הוא מחפש אחיות עם מראה ייצוגי. גם שתי פלטפורמות חינוך אונליין פרסמו מודעות הנוגעות למראה - חברת LAIX הרשומה בארה"ב, כתבה במודעה להעסקת מהנדסי תוכנה כי בחברה מעסיקים "יפהפיות וחתיכים סינים וזרים". פלטפורמת חינוך אונליין נוספת בשם UniCareer כתבה במודעה כי יש בחברה כל כך הרבה עובדות יפהפיות, "שהן שוות במספרן למספר העננים בשמים".

אפליה על רקע גיל הופיעה למשל במודעות של חברת האי-קומרס Aukey בה הגבילו את המועמדים לגילאי 20-25, ושל סטארט-אפ משלוחי המזון Food Leader שהוקם על ידי עובדים לשעבר בעליבאבא וטנסנט שם כתבו כי על מנהלי התפעול בחברה להיות בטווח הגילאים שבין 25-30.

האתר Zhaopin אמר בתגובה לדיווח כי הוא לא מאפשר ניסוח מפלה במודעות גיוס, נוקט במאמצים כדי לבדוק את המודעות שמתפרסמות באתר ולוודא שאינן מפרות חוקים בסין, ושמחפשי עבודה יכולים לדווח על הפרות כאלו. חברת LAIX הגיבה כי המודעה לא ניסתה להפלות על בסיס מראה, אלא להדגיש את החיוניות והאופי הבינלאומי של החברה, וכי תשנה את השפה במודעות. שאר החברות והאתר Liepin לא הגיבו לפנייה של בלומברג.

וונג יקיו, חוקר בארגון Human Rights Watch אמר ל"בלומברג" כי "חברות טכנולוגיה סיניות צריכות לפתח מודעות גבוהה יותר לגבי שוויון הזדמנויות ומדיניות מוגדרת יותר לגבי איסור אפליה. הן נמצאות מאחורי המקבילות המערביות שלהן בתחום. בחברות קטנות יותר, הפרקטיקות המפלות אפילו גרועות יותר כי הן לא נמצאות תחת בחינה מתמדת כמו חברות ציבוריות". עוד צוין בדיווח כי אפליה על רקע מגדר בסין היא אמנם אסורה אך לא נאכפת כראוי, ויקיו התייחס גם לכך, "כשהחברות לא נענשות על פרקטיקות מפלות אין להן תמריץ להגדיל את המודעות. סין צריכה אכיפה משופרת", אמר.

"למרות שנראה שמראה הוא לא רלוונטי, חברות סיניות משתמשות בזה הרבה". אמר ל"בלומברג" ליון ניו, יועץ בכיר בחברת הגיוס הסינית CGL Consulting שמייעצת בין היתר לחברות הענק הסיניות עליבאבא ו-Meituan Dianping. "בתחומים מסוימים שנשלטים על ידי גברים, החברות עדיין חושבות על העסקת אישה לצורך שיפור המורל של המתכנתים". גם ניו התייחס להבדלים בין חברות קטנות וגדולות ואמר כי בעוד שחברות גדולות משנות את הפרקטיקות שלהן, חברות קטנות שממוקדות בצמיחה והתרחבות ממשיכות עם ההעדפות של עובדים על בסיס גיל.

במאי 2018 דווח ב"רויטרס" כי בנוסף למודעות דרושים בחברות טכנולוגיה בסין שמתעדפות בגלוי גברים, לעתים חברות מפרסמות מודעה מסוימת באופן פומבי, ונוסח נפרד לחברות הגיוס, בו קיימות גם דרישות הנוגעות לגיל ומגדר. עוד דווח כי נשים שעובדות בחברות טכנולוגיה נשארות פעמים רבות מחוץ לאירועים חברתיים במקומות העבודה.