השבוע בשווקים: הברקזיט לקראת הכרעה; בארה"ב מזיזים שעון

ביום שלישי יגיע הדד-ליין שראשת ממשלת בריטניה קבעה לעצמה להביא לאישור עסקה משופרת ליציאה מהאיחוד • נתוני הייצור בסין יישפכו אור על ההאטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם • מחר ייפתחו בורסות וול סטריט שעה אחת קודם, על פי שעון ישראל • בשוק המקומי יפורסמו מדד פברואר ופרוטוקול הריבית של בנק ישראל מההחלטה האחרונה • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

טרזה מיי / צילום:   צילום: רויטרס, Henry Nicholls
טרזה מיי / צילום: צילום: רויטרס, Henry Nicholls

המסחר בשוקי העולם צפויה להיפתח מחר (יום ב') על רקע הירידות שנרשמו בשבוע החולף בוול סטריט - השבוע הגרוע ביותר מאז פתיחת השנה. זאת, לאחר שה-ECB הוריד את תחזית הצמיחה לגוש האירו מ-1.7% ל-1.1% בשנת 2019, ולאחר שהודיע כי הריבית לא תעלה ועל כוונתו לתת הלוואות נוספות לבנקים באירופה. 

אם לא די בכך, חוסר הוודאות סביב מלחמת הסחר ממשיך לעמוד במוקד, כשנתוני הסחר של סין לחודש פברואר היו גרועים בהרבה מהתחזיות. 

מחר ייפתחו בורסות וול סטריט בשעה 15:30 וייסגרו ב-22:00 (שעון ישראל), בשל המעבר לשעון קיץ בארה"ב. ב-29 במארס גם ישראל תעבור לשעון קיץ, ושעות המסחר לפי שעון ישראל יהיו כרגיל, מ-16:30 ועד 23:00.

הנה כמה מהאירועים הכלכליים שצפויים לרכז עניין בשווקים השבוע.

1. סין-ארה"ב: ממתינים להסכם סחר

נתוני היצוא המאכזבים בסין שפורסמו ביום שישי האחרון העלו את החשש כי הסכם הסחר מתרחק, כאשר סין רשמה נפילה של 20% בייצוא, ושפל היסטורי של יצוא לארה"ב.

בשוק חוששים כי הנתונים לא יאפשרו לסין מרחב תמרון במסגרת המו"מ של שיחות הסחר. לחלופין, חלק מהאנליסטים דווקא טוענים כי כעת לא תהיה לסין הרבה ברירה. בכל מקרה, נציג המשלחת האמריקאית לשיחות הסחר אמר ביום שישי האחרון ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לא נקבעה פגישה נוספת בין הצדדים. לדבריו, לא נקבעה פגישה לחידוש הדיונים, אבל "שני הצדדים מסכימים כי יש התקדמות משמעותית. אנחנו עדיין לא שם, אבל קרובים יותר מתמיד".

2. ההאטה בסין

ביום חמישי הקרוב יפורסמו נתונים נוספים לגבי הפעילות הכלכלית בסין, וזאת בהמשך להנמכת תחזית הצמיחה על ידי הממשל הסיני ל-6.5% "בלבד" ב-2019, ולאחר ירידה במדד מנהלי הרכש האחרון שפורסם.

ביום חמישי הקרוב יפורסם מדד הייצור התעשייתי של סין לשנת 2018. התחזיות של הכלכלנים בשוק הן לעלייה של 5.5%, מה שמהווה ירידה בקצב הייצור לעומת אשתקד.

"נדמה שהתפיסה הרווחת היום בשווקים היא שרע זה טוב וטוב זה רע", אמר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. "כלומר, נתונים כלכליים חלשים תומכים בריבית נמוכה ולכן תומכים גם בשווקים הפיננסיים. גם אם הפד אכן סיים את העלאות הריבית שלו והחל להתכונן להפחתות ריבית וה-ECB קרוב להרחבה כמותית נוספת, ההקלה המוניטארית לבדה לא צפויה לתמוך בשווקים הפיננסים לאורך זמן. למי שמתעקש בכל זאת להמשיך עם ההתניה הפבלובית של ריבית נמוכה שווה לעליות בשווקים, מומלץ להסתכל מה קרה בפעמים האחרונות כשהפד החל להוריד את הריבית".

3. הדד-ליין של מיי

ביום שלישי הקרוב יגיע הדד-ליין שראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, קבעה לעצמה להביא לאישור עסקת ברקזיט משופרת, שבניגוד להצבעה הקודמת תזכה לתמיכת בית הנבחרים. המחוקקים בבריטניה צפויים להצביע ביום שלישי הקרוב על עסקה חדשה שמפרטת את תנאי הגירושים של בריטניה מהאיחוד האירופי. השאיפה היא להביא לעסקה שתפתור את סוגיית האי האירי אחרי הפרישה, וכזו שתאפשר קואליציה בין מפלגתית, שכן הצדדים חלוקים בשאלה איזה ברקזיט טוב לבריטניה, אם בכלל.

אם הניסיון של מיי לא יצלח, יום לאחר מכן, ב-13 במארס, המחוקקים יצביעו אם לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם. אם המחוקקים ידחו את הפרידה ללא עסקה, ב-14 למארס, יום לאחר מכן, הם יצביעו בנוגע להחלטה אם לבקש דחייה לעזיבה מהאיחוד האירופי. נזכיר כי במידה ולא תושג הארכה, ב-29 במארס בריטניה עתידה לעזוב את האיחוד האירופי.

לדברי אזאד זאנגאנה, אסטרטג בכיר לשוק האירופי בשרודרס, "תהליך ההתנתקות של אנגליה ממדינות האיחוד ממשיך להעיב על הכלכלה האנגלית, כאשר תאגידים רבים מעידים על פגיעה בעסקיהם. העיכוב בתהליך הוביל להורדת תחזית הצמיחה של אנגליה ל-2019, אך השאלה החשובה ביותר נותרה האם אנגליה תצליח להתנתק בצורה חלקה מהאיחוד או לא. הבנק המרכזי באנגליה דחה בשלושה חודשים את מועד העלאת הריבית הבאה, על מנת לאפשר לכלכלה המקומית להתאושש עם השלמת תהליך ההתנתקות".

4. מאקרו

ביום שלישי בארה"ב יפורסם מדד המחירים לצרכן; ביום רביעי יפורסמו נתוני ההזמנות של מוצרים ברי קיימא; ביום חמישי יפורסמו נתוני המכירות של בתים חדשים; וביום שישי יפורסמו מדד הייצור התעשייתי ומדד האמפייר סטייט.

באירופה יפורסמו ביום רביעי נתוני הייצור התעשייתי; וביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן של האיחוד האירופי. 

5. בשוק המקומי, מדד פברואר

בישראל, ביום שישי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם את מדד המחירים לחודש פברואר. התחזיות בשוק הן כי מדד פברואר יצביע על ירידה של 0.1% בסל המחירים. בלידר שוקי הון צופים כי המדד יעמוד ברף התחתון של התחזיות (מינוס 0.1%) עם ירידה עונתית חדה במחירי ההלבשה ובנסיעות לחו"ל על רקע הייסוף בשקל.

מחר יפורסם הפרוטוקול של בנק ישראל טרם החלטת הריבית האחרונה. בלידר שוקי הון כותבים כי לא ברור כי ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי - התקבלה פה אחד.