למרות הדאגה שהבור כבר עולה על 10 מיליארד שקל, הוחלט באוצר להמתין עם הקיצוצים עד לאחר הבחירות

באוצר מודאגים מהגידול החד בהחזרי המס ומודים כי אם המגמה תימשך, לא יהיה מנוס מעדכון תחזיות וביצוע צעדים חריפים • "החודשיים הבאים יהיו קריטיים"

שי באבד ומשה כחלון/ צילום: ליאור מזרחי
שי באבד ומשה כחלון/ צילום: ליאור מזרחי

באוצר הוחלט להמתין עם תכניות הקיצוצים עד לאחר הבחירות - כך נודע ל"גלובס". ההחלטה באה על רקע חשש כי הבור התקציבי ב-2019 עולה על 10 מיליארד השקלים שנצפו בתחזיות האחרונות של האוצר, זאת על רקע זינוק בלתי מוסבר בהחזרי המס. עוד נודע ל"גלובס" כי בידי רשות המסים יש תחזית הכנסות שונה מהתחזית הרשמית, ולפיה ההכנסות ב-2019 צפויות להיות נמוכות ב-4 מיליארד שקל מהתחזית הרשמית, בגלל החזרי המס הגבוהים.

בסיכום הדיונים החליט מנכ"ל האוצר שי באב"ד כי עדיין מוקדם לקבוע כי החזרי המס החריגים הם מגמה ולא אירוע חד-פעמי. "החודשיים הקרובים יהיו קריטיים" אמרו אמש ל"גלובס" גורמים באוצר ."אם נראה ירידה בהחזרי המס, אפשר יהיה להמשיך במתכונת הנוכחית; אבל אם נראה שהמגמה נמשכת, לא יהיה מנוס מעדכון התחזיות וצעדים מתחייבים נוספים".

ההסבר מאחורי הגרעון המדאיג בתקציב

ביום חמישי בלילה עדכן האוצר כי הגירעון התקציבי המצטבר (12 חודשים אחרונים) גדל בחודש פברואר והגיע ל-3.5% תוצר, לעומת 3.3% בינואר ו-2.9% בדצמבר. הנתון המדאיג ביותר מבחינת צמרת האוצר התחבא בצד הכנסות המדינה ממסים, שירדו בפברואר ב-6.8% לעומת פברואר 2018.

מנהל רשות המסים, ערן יעקב ציין, בדיונים כי נתוני גביית המסים ברוטו עומדים בתחזיות, כלומר, אין חשש שמאחורי החולשה בהכנסות עומדת האטה כלכלית. החולשה הגדולה נובעת מתופעה אחת מטרידה: החזרי המס. בפברואר הסתכמו ההחזרים ממס הכנסה ומניכויים ב-2.6 מיליארד שקל, לעומת 1.4 מיליארד בפברואר 2018 - עלייה ריאלית של 88%. הגידול המצטבר בהחזרי המס מתחילת השנה כבר מגיע ל-2 מיליארד שקל, והחשש הכבד הוא שהמגמה תימשך.

האם הגידול בהחזרי המס היא מגמה מתמשכת או חד-פעמית? לשאלה הזו יש מספקת רשות המסים שני הסברים אפשריים: האסכולה השמרנית ברשות גורסת כי אכן מדובר במגמה שעשויה להמשך עד 2020. הדעה הנגדית בתוך רשות המסים, שנתמכת גם על-ידי אגף הכלכלן הראשי, היא שמדובר באירוע חד-פעמי - תומכי הגישה הזאת מצביעים על-כך ש-90% מההחזרים בפברואר היו ל-4 חברות גדולות.

תחזית האוצר הנוכחית, שפורסמה ב-8 לינואר, צופה הכנסות של 350.2 מיליארד שקל ב-2019 וגירעון תוצאתי של 50 מיליארד שקל - כלומר גבוה ב-10 מיליארד שקל מיעד הגירעון שנקבע בעת אישור התקציב (העומד על 2.9% תוצר שהם 40 מיליארד שקל). ברשות המסים קיימת תחזית הכנסות שמרנית יותר, שצופה כי בגלל החזרי המס הכנסות המדינה השנה יהיו נמוכות בכ-4 מיליארד שקל מהסכום שצופה התחזית הרשמית.

"ברור שלא נוכל לסבול מצב שבו אנחנו מאבדים בכל חודש 1-2 מיליארד שקל הכנסות בגלל החזרי מס", אמרו ל"גלובס" גורמים באוצר, "אבל רק בעוד חודשיים נוכל לדעת מי משתי האסכולות צודקת".