"הגישה להון קשה ליזמיות פי 4 מאשר ליזמים"

אינגריד דווין, מנהלת רשת היזמיות של Dell, מספרת בראיון ל"גלובס" איך מלמדים נשים לקחת את ההגה, ועל ההטיה שקיימת בשוק: "יש נשים שאמרו להן שאם היה איתן גבר, הן היו מקבלות השקעה"

אינגריד דווין / צילום: אפי שמח
אינגריד דווין / צילום: אפי שמח

בחודש שעבר נערך בתל-אביב אירוע בנושא יזמות ומימון, במסגרת סדרת אירועים גלובלית בשם Women funding Women - אירועים המיועדים לנשים משקיעות ויזמיות, במטרה לעודד השקעה במיזמי נשים. באירועים הללו משקיעות ויזמות מספרות את סיפוריהן, ונפגשות כדי ליצור קשרים. בחלק מהאירועים יש תחרות הפוכה - בניגוד לנהוג, הפעם המשקיעים מנסים להרשים את היזמיות.

אינגריד דווין, מנהלת רשת היזמיות הגלובלית של דל (DWEN - Dell Women Entrepreneuer Network), שמארגנת את האירועים, אומרת ל"גלובס": "אנחנו רוצות להוציא נשים מהתודעה שהן צריכות שמשקיע יבחר בהן, וללמד אותן שהתהליך צריך להיות דו צדדי, שהראיון הוא דו-כיווני ושהמשקיע בוחר בהן כפי שהן בוחרות במשקיע - אבל זה לא פשוט למצוא משקיעים שיהיו מוכנים להשתתף בראיון מהסוג הזה. אנחנו גם מלמדות אותן לשאול את עצמן איזה משקיע הן רוצות, כמה מעורבות מצידם, וכמה מהעסק שלהן הן מוכנות לתת".

דווין (51), מובילה את Dwen בשנתיים האחרונות, ולפני כן הובילה את פעילות הגיוון של החברה באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. בחודשים האחרונים היא ביקרה בתשעה יעדים מסביב לעולם בהם הנחתה את אירועי Women funding Women של 2019.

דווין מדברת באנרגטיות ובאופטימיות, כשהיא אומרת שנשים יזמיות צריכות לקחת את השליטה לידיים, למרות הקושי למצוא משקיע, ואולי אפילו בגללו.

לשלוט בסיטואציה, לראיין את המשקיע

הרעיון ללמד נשים לקחת את השליטה בסיטואציות בהן הן מחפשות השקעה, נובע מהלך רוח שהתפתח בתעשיית ההון סיכון בשנים האחרונות. הכסף הרב שזרם לשוק הוביל במידה רבה להיפוך של יחסי היזמים והמשקיעים: הקרנות מתחרות על היזמים הבולטים, ולא להיפך.

מי שלא זוכות ליהנות מהמצב הזה כמעט אף פעם, הן יזמיות. גם מכיוון שמראש יש פחות יזמיות מיזמים, וגם משום שהן זוכות ליחס שונה בבואן לבקש השקעה מקרנות. מחקר שנערך באפריל 2018 ופורסם ב-Academy of Management Journal, הראה כי משקיעים שואלים שאלות שונות כאשר הם מראיינים יזמים גברים או נשים. לפי המחקר, 66% מהשאלות שמופנות ליזמות הן שאלות של מניעת סיכון, ולעומתן 67% מהשאלות המופנות לגברים עוסקות בקידום הצלחה. לפי מחברי המחקר, סוג השאלות שהיזמים נשאלים משפיע על האם יזכו להשקעה או לא: כל שאלה שממוקדת במניעת סיכון משפיעה באופן שלילי על היכולת של יזמיות ויזמים לגייס.

למרות מסקנותיו המצערות של המחקר, החוקרים מציעים זווית אופטימית: יזמיות ויזמים שיישאלו בנוגע למניעת סיכון, אך יענו תשובות תשובות שממוקדות דווקא בקידום הצלחה, הם כותבים, יכולות להעלות את סיכוייהם לגייס. לכן, ללמד את היזמיות "לקחת את ההגה לידיים", במילותיה של דווין, הוא תהליך חשוב בדרכן להצלחה.

מה זה Dwen?

"זו רשת עבור יזמיות במסגרתה אנחנו עושים שלושה דברים: לייצר עבורן רשת גלובלית, לספק גישה לטכנולוגיה ולספק גישה להון.

"זה אולי סטריאוטיפי, אבל באופן כללי אפשר לומר שגברים נוטים לייצר רשתות קשרים שנראות כמו מועדוני גברים, ופעמים רבות לנשים אין את הקשרים הללו.

"בעניין הטכנולוגיה, מצאנו שהידע של נשים הוא טוב מאוד או מועט מאוד. לכן הרבה פעמים קורה שנשים אומרות לנו שהן יודעות שהן לא משתמשות בטכנולוגיה הנכונה וזה עולה להן הרבה כסף, או שהן לא יודעות מתי לשכור CIO (מנהל מערכות מידע), ואנחנו נותנים להן הדרכה טכנולוגית. חלק מהנשים הופכות לספקיות שלנו, או לשותפות שלנו".

מה יוצא לדל מכך?

"דל הייתה ממוקדת בנושא הנשים היזמיות מזה זמן מה, ואנחנו אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. אנחנו רוצים לתמוך בנשים מבחינת טכנולוגית ולהיות השותפים שלהן".

מה לגבי הגישה להון?

"הגישה להון תמיד הייתה קשה ליזמים, אבל ליזמיות זה קשה בערך פי 3 או 4 מאשר לגברים. אנחנו לא יכולות לשנות את תעשיית ההון סיכון, אבל בכך שאנחנו עורכות את האירועים האלו אנחנו רוצות לייצר תרבות שבה נשים יכולות להצליח, ובשביל זה צריך שיהיו לנשים מודלים לחיקוי. כיום, במרבית המדינות 92%-97% מההון של קרנות ההון סיכון מגיע ליזמים גברים.

"הסיבה לכך היא שיש הרבה הטייה מודעת והטייה לא מודעת. מי שרגיל להשקיע בגבר בחליפה, ואז נפגש פתאום עם אישה בשמלה, שנראית כמוני, יתקשה לראות בה השקעה פוטנציאלית. שמענו סיפורים מנשים שאמרו לנו שהן הלכו לחפש השקעה ונשאלו 'איפה הגבר?' - זה מאוד מיושן. להרבה מהן אמרו שאם היה איתן גבר היו משקיעים בהן".

מה היית עונה לטענה שנשים פחות מתאימות לתחום היזמות כי הן לא לוקחות סיכונים?

"לדעתי זה לא נכון - לדעתי נשים לא נמנעות מסיכונים אלא מודעות לסיכונים, וזו תכונה מאוד חשובה לכל עסק. אני חושבת שגם בפיצ'ים, נשים יותר זהירות מאשר גברים. באופן כללי, גברים ינסו לשווק את עצמם יותר ונשים יהיו כנות יותר לגבי מה אפשר לצפות מהן".

מה לגבי משקיע שהיה אומר שהוא היה רוצה להשקיע ביותר נשים, אבל יש מעט מאוד מועמדות?

"בתפקידי הקודם הובלתי את הגיוון בחברת דל בתחום כוח האדם, ואנחנו לא מאמינים שההחלטה אם לשכור לתפקיד גבר או אישה בהתבסס על המגדר טובה, אבל כשאנחנו יוצאים לחפש מישהו לעבודה, אנחנו מוודאים שיהיו לנו מועמדים משני המגדרים במספר שווה. כך, כאשר ייבחר המועמד הטוב מביניהם, יהיה סיכוי שווה לגברים ולנשים. בהתאם לזה, הייתי ממליצה למשקיעים להסתכל על חברות שיוסדו על ידי נשים, כדי שכשהם יבחרו במה להשקיע, יהיה להם מאגר מועמדים מאוזן. קשה יותר למצוא נשים, וצריך לחפש יותר, אבל בסופו של דבר כל המחקרים מראים שהתוצאות טובות יותר כשיש צוות מאוזן מגדרית".