פרוטקציות למקורבים ופרשת לייפר? ליצמן עדיין המלך בכנס משרד הבריאות

דבר לא נאמר לגבי החשד כי ניצל את מעמדו כדי לעזור לחשודה בפדופיליה או על כך שהוא שליחו של סקטור

ליצמן, ריבלין ובר סימן טוב בכנס של משרד הבריאות / צילום: משרד הבריאות
ליצמן, ריבלין ובר סימן טוב בכנס של משרד הבריאות / צילום: משרד הבריאות

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, התהלך אתמול כחתן ביום חתונתו בכנס המפואר שערך משרד הבריאות כדי להציג את תוכניות העבודה שלו לשנים קדימה ולציין את הישגיו עד כה: "רואים רחוק 2030 - תובנות ויעדים". אולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב היה מלא מפה לפה באנשי המשרד, בתי החולים והקופות; הדוכנים שפעו אוכל מגוון, על טהרת הבריאות; והמנהלים הבכירים והפוליטיקאים כיבדו בנוכחותם.

אלא שליצמן הוא לא חתן ביום חתונתנו. הוא אדם שעל-פי החשד ניצל את מעמדו כדי למנוע הסגרתה לאוסטרליה של המורה מלכה לייפר, הנאשמת שם ב-74 מקרים של תקיפה מינית ואונס בשלוש אחיות (ויש כנראה עוד מקרים רבים נוספים מישראל ואוסטרליה) - פרשה שנחשפה בחודש שעבר. עוד רק אתמול העלה תחקיר "הארץ" שליצמן גייס את כל ומי יכל במערכת הבריאות כדי להעניק לאשת האדמו"ר מגור, הרבנית שושנה אלתר, תנאי אשפוז מפליגים - על חשבון אזרחי המדינה. ליצמן עצמו משתייך לחסידות גור, ובעלה של הרבנית ידוע כרבו ופטרונו.

אלא שמי שביקר אתמול בכנס המשרד כמו נכנס לפלנטה מקבילה. דבר ולא חצי דבר נאמר או נשמע בכיוונים אלה. ליצמן עודנו סגן השר, וכבודו והדרו נשמרו מכל משמר. מילא אנשי המשרד עצמם, מנחי האירוע והמנכ"ל משה בר סימן טוב, כמו גם הקהל הרב שנכח באולם, שמחאו כפיים ופירגנו לסגן השר. קשה להניח שיכלו לעשות אחרת, גם אם רצו.

אלא שאז עלה לשאת דברים, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. "עוד לא ראיתי סגן שר שיש לו הרבה יותר סמכויות משר", אמר ריבלין על ליצמן בחיבה, ודיבר על נמרצותו הפרלמנטרית והחברתית עוד בראשית דרכו כחבר כנסת. "הוא פועל לטובת כלל האזרחים, ללא הבדל סקטוריאלי", אמר רבילין על ליצמן, כאשר בשנים האחרונות מתבררת שוב ושוב העובדה שההפך הוא הנכון: ליצמן הוא שליחו של הסקטור, ואם יש התנגשות בין הסקטור לבין אמות מידה מוסריות וחברתיות, הרי שהסקטור במקרים רבים מנצח. לכאורה. הפרגון המפליג של ריבלין לליצמן בעת הזו היה צורם, ושלא במקומו, בעיני לפחות.

וזה עוד לא הכל. ליצמן היה גם אורח הכבוד בפאנל הפוליטיקאים, שהתקיים אחרי ארוחת הצהריים. לצד ליצמן ומנחת הפאנל, עיתונאית "החדשות" עמליה דואק, השתתפו ח"כ אורלי לוי אבקסיס (גשר), ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ח"כ מאיר כהן (כחול לבן) וח"כ שולי מועלם (הימין החדש). סביר להניח שבכל קונסטלציה עיתונאית אחרת דואק הייתה שואלת את ליצמן לעניין פרשת לייפר, אך לא הפעם. הרי גם היא, כמו ריבלין, אורחת משרד הבריאות. הפוליטיקאים לא היססו לתקוף את ליצמן בסוגיות רבות. לוי אבקסיס אמרה לו ש"המפלגה שלך (יהדות התורה) תעשה משבר קואליציוני על חוק הגיוס, ועל השבת - רק לא על מצב הבריאות במדינת ישראל". מאיר כהן (כחול-לבן) אמר לליצמן שההחלטה על הקמת בית חולים שני בנגב ממוסמסת כבר 5 שנים, מאז התקבלה החלטת ממשלה בעניינה: "מה אתה כועס?", אמר לליצמן, אחרי שזה התקומם על כך שיו"ר כחול לבן מצהיר שיקים בית חולים בנגב - משימה שמשרדו גם כך עסוק בה. "אתה לא עשית כלום כדי לקדם את בית החולים!". כך ששאלות ואמירות ביקורתיות היו שם. אבל בעניין לייפר וענייני הפרוטקציה למגזר - דממה.

היחיד שנתן פרשנות מדויקת לסיטואציה, גם אם לא התכוון לכך, היה ח"כ אלאלוף שאמר: "יש את מערכת הבריאות הציבורית, את המערכת הפרטית ועוד אחת שלישית - הפרוטקציונרית".