לראשונה: יום האישה הבינלאומי מצוין בברלין כיום חג רשמי

הצעד התקדימי, יוזמת קואליציית מפלגות המרכז-שמאל המנהלות את העיר, משקף "הערכה לפועלן של נשים ומחויבות למאבק לשוויון בין המינים"

ברלין. יום האישה הוא יום חג רשמי / צילום: shutterstock
ברלין. יום האישה הוא יום חג רשמי / צילום: shutterstock

בעוד ברחבי העולם יציינו מחר (שישי) את יום האישה הבינלאומי בנאומים, הפגנות והתחייבויות לפעול לשוויון מגדרי, מדינת העיר ברלין תציין אותו כיום חופש רשמי, והיא המדינה הראשונה בגרמניה שעושה זאת. הצעד התקדימי, אותו יזמה קואליציית מפלגות המרכז-שמאל המנהלות את העיר, אמור לשקף "הערכה לפועלן של נשים ומחויבות למאבק לשוויון בין המינים".

למרות הצעד התקדימי, גרמניה היא אחת המדינות המובילות באירופה בנוגע להבדלי שכר בין נשים לגברים - 21% לרעת הנשים. במקצועות בהן שיעור הנשים והגברים הוא דומה, כמו תחום הביטוח, הפרסום והשיווק, מצא מחקר עדכני, מזנק הפער ל-35%. הממשלה הגרמנית נקטה שורת צעדים במטרה להיאבק בפער זה, כולל חיוב חברות גדולות לחשוף את הבדלי השכר בין גברים לנשים אם יתבקשו לעשות זאת, אולם עד כה הצעדים לא הועילו.

ברמה ההצהרתית, לפחות, מדינת העיר ברלין החליטה להוסיף את יום האשה לרשימה המצומצמת של חגים לאומיים שהיא חוגגת, ביחד עם יום איחוד גרמניה וחג המולד, למשל. 16 מדינות המחוז של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית (שברלין היא אחת מהן) זכאיות לקבוע לעצמן את ימי החופש שנהוגים בהם. כך, למשל, חגים קתוליים רבים מצוינים בבוואריה, ובמדינה זו ישנם ארבעה ימי חופש יותר מאשר בברלין. רוב עובדי המגזר הממשלתי ועובדי החברות הפרטיות יזכו מחר בברלין ליום חופש.

במקומות אחרים בגרמניה יצוין היום בדרישה לצעדים חריפים יותר מצד הממשלה כדי לדאוג לייצוג הולם של נשים במקומות העבודה, ולשוויון בשכר. הפגנה המונית מתוכננת בהמבורג, שכוללת קריאה לנשים לעזוב את עבודתן ולשבות במחאה על פערי השכר הגדולים בין המגדרים.